autobusová doprava (SAD) Prešov. Táto eseročka za 84 771 akcií ponúkla kúpnu cenu 84 miliónov 771-tisíc Sk. Zo spomínanej sumy podľa privatizačnej zmluvy malo ísť v prospech FNM 43 miliónov 883-tisíc a zvyšok (40 mil. 888-tis.) malo ísť ako vklad do základného imania akciovej spoločnosti SAD Prešov.
Prvú časť kúpnej ceny vo výške 1 milión 323-tisíc mali uhradiť v termíne do 10 dní od podpísania kúpnej zmluvy. Zostávajúcu časť kapitálového vstupu určenú na navýšenie základného imania mali zrealizovať v dvoch etapách - prvá do 10 dní od podpísania kúpnej zmluvy, druhá do 8 mesiacov od uzavretia zmluvy. FNM skonštatoval, že v prípade omeškania bude od nich požadovať pokutu 4 tisíc Sk za každý deň omeškania.
Súčasťou zmluvy bolo aj predkupné právo na ďalších 17 percent akcií po splnení záväzkov z kúpnej zmluvy, najskôr však po šiestich mesiacoch odo dňa, kedy sa stali akcionármi spoločnosti.
"Štyridsaťdeväťpercentnými vlastníkmi sme od novembra minulého roku," uviedol zástupca spoločnosti B.K. Prešov, dnes generálny riaditeľ SAD Prešov Miroslav Biroš (na obr.). Informoval, že prvú splátku zaplatili v novembri 2002, druhú teraz - 26. marca. "Teda 16. apríla sa staneme plnohodnotnými vlastníkmi, lebo vtedy sa udeje navýšenie základného imania u notárky. Tým pádom môžeme nastúpiť na odkúpenie ďalších 17 percent akcií."
Generálny riaditeľ prešovskej SAD-ky upresnil, že FNM zaplatili po podpísaní zmluvy vyše milión korún. V novembri minulého roka zaplatili splátku 10 miliónov 500 Sk a 26. marca to bolo 73 miliónov 400 Sk. "Všetko toto ide na nákup dopravných prostriedkov, najmä autobusov," povedal Biroš. "Kupovali sme diaľkové autobusy, v pláne máme rozšírenie piatich medzinárodných liniek aspoň na desať. To v horizonte dvoch - troch rokov. Za hranice si však nemôžeme dovoliť chodiť so starými autobusmi. Takými, čo nespĺňajú 'eurotrojku', to je norma pre autobusy, ktoré smerujú do štátov Európskej únie. U autobusov, ktoré chodia na prímestské linky, robíme generálne opravy. Rozšírili sme ich na 20 autobusov ročne v Prešove a dvadsať v Bardejove." Ako zdôraznil, ich generálky si urobia sami. "Plus je tu nákup dopravných prostriedkov za druhé navýšenia nákladného imania."
Podľa slov generálneho riaditeľa budú určené na nákup diaľkových medzinárodných autobusov, ale v tejto druhej várke sú plánované aj prímestské autobusy. V tejto súvislosti sme sa opýtali, či autobusy na diaľkové medzinárodné linky sú SAD-kou využívané. "Máme dosť požiadaviek na letnú turistickú sezónu od cestovných kancelárií, ani neviem, či všetky dokážeme splniť."
Poznamenal, že aktívnejšie vstúpili na tento trh a urobili nejaké akcie pre cestovky, pripravili ponuky. Už teraz mám na stole napríklad zmluvu na 40 kyvadlových ciest do Chorvátska. "Veď len touto zmluvou zablokujeme jeden autobus na celé leto." Podľa riaditeľa je toto jediná cesta, ktorou sa dá zarobiť. "Musíme podnikať, keďže štát nám z minulého roku uhradil iba 66 percent zo zliav, ktoré poskytujeme zo zákona."
Priemerný vek linkových autobusov prímestskej dopravy SAD-ky je podľa Biroša dvanásť rokov "To je strašne veľa, lebo mal by byť 5-6 rokov. V tomto roku však vyradíme jedenásť autobusov, tie čo boli generálkované aj trikrát. Teda nakupujeme, aj vyraďujeme." Na našu otázku, či v decembri sťahovali peniaze z bardejovskej SAD, lebo podľa našich informácií odtiaľ na nákup autobusov išlo 6 miliónov korún, Biroš uviedol: "Aj Bardejov dostal nové autobusy. Dva v hodnote 12 miliónov korún."
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.