donedávna o existencii nemeckej automobilky Volkswagen. Možno ale predpokladať, že ich počet narástol po tom, čo sa firma VW rozhodla menom tohto hrdého kmeňa nazvať svoje nové terénne či športovo-úžitkové vozidlo. Ale aj keď dnes už možno mnohí Tuarégovia vedia, že VW Touareg je pomenovaný podľa ich kmeňa, možno temer s istotou predpokladať, že ani len netušia, kde sa toto vozidlo vyrába. A aj keby im niekto povedal, že Touareg sa vyrába v krajine, ktorá sa volá Slovensko či Slovakia, zrejme by nemali ani len potuchy o tom, kde táto krajina leží. Lenže, pravdu povediac, ani mnohí z tých, ktorí si Touareg kdekoľvek na svete kúpia, sa nikdy nedozvedia, že ich "nemecké" vozidlo bolo vlastne vyrobené na Slovensku. V tlačových správach a prospektoch firmy Volkswagen sa totiž neuvádza, že model Touareg sa vyrába v jej bratislavskom závode (je to ale bežná prax ani mnohé iné automobilky nezvyknú uvádzať, kde sa ich jednotlivé modely vyrábajú).
Modelom Touareg vstupuje Volkswagen do takého segmentu trhu, v ktorom nebol doteraz zastúpený teda do segmentu luxusných terénnych vozidiel (temer sa žiada povedať, že ide o terénne limuzíny), v ktorom doteraz kraľovali také modely, akými sú napríklad Mercedes triedy M či BMW X5. Pri vývoji modelu Touareg spolupracovala firma Volkswagen so stuttgartskou automobilkou Porsche, ktorej sesterský model sa volá Cayenne. Pretože karosérie oboch modelov sú prakticky zhodné, vozí si firma Porsche kompletné karosérie z Bratislavy do svojho montážneho závodu v Lipsku. Volkswagen Touareg sa už "dováža" aj na náš trh, i keď v tomto prípade z čisto "materiálneho" hľadiska vlastne o dovoz ani nejde.
Pri príležitosti uvádzania Touarega na náš trh sme mali možnosť vyskúšať si toto vozidlo i keď nie v teréne. Najprv však uvedieme niekoľko technických údajov o tomto aute, ktoré sa cíti doma na diaľnici, v meste i v teréne. Touareg je postavený na podvozku s rázvorom 2 855 mm a je dlhý 4 754 mm a široký 1 928 mm. Vozidlo je sériovo vystrojené systémom permanentného pohonu všetkých kolies 4MOTION. Do sériovej výbavy vozidla patria aj všetky dnes používané elektronické systémy, teda antiblokovací systém (ABS), protipreklzový systém (ASR), elektronický stabilizačný systém (ESP), systém regulácie tzv. vlečného momentu motora (MSR), elektronické uzávery diferenciálu (EDS) a hydraulický brzdový asistent (HBA), ktorý pri reflexívnom (núdzovom) brzdení vyvinie maximálny tlak v brzdovom systéme. Na ochranu cestujúcich pri prípadnej havárii slúži aj šesť nafukovacích vankúšov. Vozidlo je sériovo vystrojené aj dvojzónovým klimatizačným systémom, multifunkčným volantom s koženým poťahom, elektricky prestaviteľnými a vyhrievateľnými prednými sedadlami, tempomatom, palubným počítačom a ďalšími prvkami, ktoré dnes už nesmú chýbaťv žiadnom luxusnom vozidle. Na pohon Touarega boli spočiatku k dispozícii dva, dnes sú to už štyri motory. Najslabšou pohonoou jednotkou je 2,5-litrový vznetový päťvalec výkonu 128 kW pri 3 500 ot/min. Nasleduje 3,2-litrový zážihový vidlicový šesťvalec s maximálnym výkonom 162 kW pri 5 800 ot/min. Päťlitrový vidlicový osemvalec zdvihového objemu 4 172 cm3 pochádza od automobilky Audi (poháňa model A8) a jeho najvyšší výkon je 228 kW pri 6 200 ot/min. Špičkovou pohonnou jednotkou Touarega je päťlitrový vznetový vidlicový desaťvalec, prepĺňaný dvomi turbodúchadlami tento motor slúži aj na pohon Phaetona. Turbodieselový desaťvalec vyvíja maximálny výkon 230 kW pri 3 750 ot/min a disponuje obrovským krútiacim momentom, ktorý vrcholí hodnotou 700 Nm už pri 2 000 ot/min. Ide o najvýkonnejší vznetový motor, aký sa v súčasnosti montuje do sériovo vyrábaného osobného automobilu. Týmto motorom poháňaný Touareg zrýchli z 0 na 100 km/h za 7,8 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 225 km/h. Dva najvýkonnejšie motory sa dodávajú len v kombinácii so šesťstupňovou automatickou prevodovkou Tiptronic (s možnosťou ručného sekvenčného radenia). Ostatné dva motory sú kombinované so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou (automatika sa dodáva za príplatok).
Na krákej trase v Košiciach i mimo mesta sme si mali možnosť vyskúšať práve njavýkonnejšiu verziu Touarega. Táto verzia je sériovo vystrojená vzduchovým pružiacim systémom a tlmičmi s elektronicky regulovanou tuhosťou tlmenia. Tento systém umožňuje šesťstupňovu reguláciu svetlej výšky vozidla, pričom štyri stupne sú manuálne nastaviteľné. Pri nakladaní a vykladaní možno svetlú výšku znížiť až na 160 mm, pri jazde na bežných cestách je svetlá výška 215 mm (pri jazde na diaľnici dôjde v závislosti na rýchlosti jazdy k automatickému zníženiu svetlosti na 185 195 mm), v teréne možno svetlosť zvýšiť na 240 mm, v extrémne náročnom teréne (pri pomalej jazde) dokonca až na 300 mm. Pre zaujímavosť možno uviesť, že Touareg sa môže brodiť vodnými tokmi hĺbky až 580 mm a jeho stúpavosť je 100 % (čo znamená, že dokáže prekonávať stúpania pod uhlom až 45o). Vodič môže nastaviť jednu z troch charakteristík tlmenia športovú, komfortnú a automatickú. Najvýkonnejší Touareg je vystrojený elektronickým systémom zamykania a odomykania, takže stačí mať vo vrecku ten správny "kľúč" (vlastne malý elektronický vysielač a prijímač), priblížiť sa k vozidlu a to sa samo odomkne. Po vložení tohto kľúča do zárezu na prístrojovej doske možno stlačením tlačidla naštartovať motor. Treba priznať, že vodič má k dispozícii toľko ovládacích prvkov, že na podrobné zoznámenie sa s nimi treba oveľa dlhší čas, než sme mali k dispozícii (veď len na volante je 13 tlačidiel). Interiér vozidla poskytuje dojem, že sedíte v luxusnej limuzíne a nie v terénnom vozidle. Zvuk turbodieselového motora sa do uší cestujúcich "dostane" prakticky len vtedy, keď si vodič od neho vyžiada prudkým stlačením pedálu akcelerátora vyšší výkon. Riadiacej elektronike však trvá badateľný zlomok sekundy, kým túto vodičovu požiadavku "spracuje" a vydá príslušné pokyny. Prevodovku možno radiť aj ručne, a to buď pákou na strednom tuneli, alebo páčkami za volantom. Tie sú však veľmi blízko k páčkam ovládania stieračov a smerových svetiel, takže môže dôjsť k nechcenému "drcnutiu" do nesprávneho ovládacieho prvku (túto skúsenosť mali aj redaktori nemeckého časopisu auto motor und sport).
Už sme spomínali, že sme pohodlný, luxusný, tichý, rýchly a bezpečný Touareg nemali možnosť vyskúšať v teréne. Nie je to celkom pravda niektoré ulice v Košiciach a cesty v ich okolí totiž už terén pripomínajú...
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.