Korzár logo Korzár

Vyskúšali sme si VW Touareg

Netrúfam si odhadnúť, koľkí z približne milióna príslušníkov kmeňa Tuarégov, žijúceho prevažne kočovným spôsobom v afrických púštiach, vedeli

donedávna o existencii nemeckej automobilky Volkswagen. Možno ale predpokladať, že ich počet narástol po tom, čo sa firma VW rozhodla menom tohto hrdého kmeňa nazvať svoje nové terénne či športovo-úžitkové vozidlo. Ale aj keď dnes už možno mnohí Tuarégovia vedia, že VW Touareg je pomenovaný podľa ich kmeňa, možno temer s istotou predpokladať, že ani len netušia, kde sa toto vozidlo vyrába. A aj keby im niekto povedal, že Touareg sa vyrába v krajine, ktorá sa volá Slovensko či Slovakia, zrejme by nemali ani len potuchy o tom, kde táto krajina leží. Lenže, pravdu povediac, ani mnohí z tých, ktorí si Touareg kdekoľvek na svete kúpia, sa nikdy nedozvedia, že ich "nemecké" vozidlo bolo vlastne vyrobené na Slovensku. V tlačových správach a prospektoch firmy Volkswagen sa totiž neuvádza, že model Touareg sa vyrába v jej bratislavskom závode (je to ale bežná prax ani mnohé iné automobilky nezvyknú uvádzať, kde sa ich jednotlivé modely vyrábajú).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Modelom Touareg vstupuje Volkswagen do takého segmentu trhu, v ktorom nebol doteraz zastúpený teda do segmentu luxusných terénnych vozidiel (temer sa žiada povedať, že ide o terénne limuzíny), v ktorom doteraz kraľovali také modely, akými sú napríklad Mercedes triedy M či BMW X5. Pri vývoji modelu Touareg spolupracovala firma Volkswagen so stuttgartskou automobilkou Porsche, ktorej sesterský model sa volá Cayenne. Pretože karosérie oboch modelov sú prakticky zhodné, vozí si firma Porsche kompletné karosérie z Bratislavy do svojho montážneho závodu v Lipsku. Volkswagen Touareg sa už "dováža" aj na náš trh, i keď v tomto prípade z čisto "materiálneho" hľadiska vlastne o dovoz ani nejde.

Pri príležitosti uvádzania Touarega na náš trh sme mali možnosť vyskúšať si toto vozidlo i keď nie v teréne. Najprv však uvedieme niekoľko technických údajov o tomto aute, ktoré sa cíti doma na diaľnici, v meste i v teréne. Touareg je postavený na podvozku s rázvorom 2 855 mm a je dlhý 4 754 mm a široký 1 928 mm. Vozidlo je sériovo vystrojené systémom permanentného pohonu všetkých kolies 4MOTION. Do sériovej výbavy vozidla patria aj všetky dnes používané elektronické systémy, teda antiblokovací systém (ABS), protipreklzový systém (ASR), elektronický stabilizačný systém (ESP), systém regulácie tzv. vlečného momentu motora (MSR), elektronické uzávery diferenciálu (EDS) a hydraulický brzdový asistent (HBA), ktorý pri reflexívnom (núdzovom) brzdení vyvinie maximálny tlak v brzdovom systéme. Na ochranu cestujúcich pri prípadnej havárii slúži aj šesť nafukovacích vankúšov. Vozidlo je sériovo vystrojené aj dvojzónovým klimatizačným systémom, multifunkčným volantom s koženým poťahom, elektricky prestaviteľnými a vyhrievateľnými prednými sedadlami, tempomatom, palubným počítačom a ďalšími prvkami, ktoré dnes už nesmú chýbaťv žiadnom luxusnom vozidle. Na pohon Touarega boli spočiatku k dispozícii dva, dnes sú to už štyri motory. Najslabšou pohonoou jednotkou je 2,5-litrový vznetový päťvalec výkonu 128 kW pri 3 500 ot/min. Nasleduje 3,2-litrový zážihový vidlicový šesťvalec s maximálnym výkonom 162 kW pri 5 800 ot/min. Päťlitrový vidlicový osemvalec zdvihového objemu 4 172 cm3 pochádza od automobilky Audi (poháňa model A8) a jeho najvyšší výkon je 228 kW pri 6 200 ot/min. Špičkovou pohonnou jednotkou Touarega je päťlitrový vznetový vidlicový desaťvalec, prepĺňaný dvomi turbodúchadlami tento motor slúži aj na pohon Phaetona. Turbodieselový desaťvalec vyvíja maximálny výkon 230 kW pri 3 750 ot/min a disponuje obrovským krútiacim momentom, ktorý vrcholí hodnotou 700 Nm už pri 2 000 ot/min. Ide o najvýkonnejší vznetový motor, aký sa v súčasnosti montuje do sériovo vyrábaného osobného automobilu. Týmto motorom poháňaný Touareg zrýchli z 0 na 100 km/h za 7,8 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 225 km/h. Dva najvýkonnejšie motory sa dodávajú len v kombinácii so šesťstupňovou automatickou prevodovkou Tiptronic (s možnosťou ručného sekvenčného radenia). Ostatné dva motory sú kombinované so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou (automatika sa dodáva za príplatok).

SkryťVypnúť reklamu

Na krákej trase v Košiciach i mimo mesta sme si mali možnosť vyskúšať práve njavýkonnejšiu verziu Touarega. Táto verzia je sériovo vystrojená vzduchovým pružiacim systémom a tlmičmi s elektronicky regulovanou tuhosťou tlmenia. Tento systém umožňuje šesťstupňovu reguláciu svetlej výšky vozidla, pričom štyri stupne sú manuálne nastaviteľné. Pri nakladaní a vykladaní možno svetlú výšku znížiť až na 160 mm, pri jazde na bežných cestách je svetlá výška 215 mm (pri jazde na diaľnici dôjde v závislosti na rýchlosti jazdy k automatickému zníženiu svetlosti na 185 195 mm), v teréne možno svetlosť zvýšiť na 240 mm, v extrémne náročnom teréne (pri pomalej jazde) dokonca až na 300 mm. Pre zaujímavosť možno uviesť, že Touareg sa môže brodiť vodnými tokmi hĺbky až 580 mm a jeho stúpavosť je 100 % (čo znamená, že dokáže prekonávať stúpania pod uhlom až 45o). Vodič môže nastaviť jednu z troch charakteristík tlmenia športovú, komfortnú a automatickú. Najvýkonnejší Touareg je vystrojený elektronickým systémom zamykania a odomykania, takže stačí mať vo vrecku ten správny "kľúč" (vlastne malý elektronický vysielač a prijímač), priblížiť sa k vozidlu a to sa samo odomkne. Po vložení tohto kľúča do zárezu na prístrojovej doske možno stlačením tlačidla naštartovať motor. Treba priznať, že vodič má k dispozícii toľko ovládacích prvkov, že na podrobné zoznámenie sa s nimi treba oveľa dlhší čas, než sme mali k dispozícii (veď len na volante je 13 tlačidiel). Interiér vozidla poskytuje dojem, že sedíte v luxusnej limuzíne a nie v terénnom vozidle. Zvuk turbodieselového motora sa do uší cestujúcich "dostane" prakticky len vtedy, keď si vodič od neho vyžiada prudkým stlačením pedálu akcelerátora vyšší výkon. Riadiacej elektronike však trvá badateľný zlomok sekundy, kým túto vodičovu požiadavku "spracuje" a vydá príslušné pokyny. Prevodovku možno radiť aj ručne, a to buď pákou na strednom tuneli, alebo páčkami za volantom. Tie sú však veľmi blízko k páčkam ovládania stieračov a smerových svetiel, takže môže dôjsť k nechcenému "drcnutiu" do nesprávneho ovládacieho prvku (túto skúsenosť mali aj redaktori nemeckého časopisu auto motor und sport).

SkryťVypnúť reklamu

Už sme spomínali, že sme pohodlný, luxusný, tichý, rýchly a bezpečný Touareg nemali možnosť vyskúšať v teréne. Nie je to celkom pravda niektoré ulice v Košiciach a cesty v ich okolí totiž už terén pripomínajú...

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 16 220
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 164
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 257
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 328
  5. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 4 102
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 093
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 257
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 102
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  3. Peter Alexander Sokol: Cesta do izolácie: Cla, Trump a geopolitický hazard so západnými alianciami
  4. Vlado Jakubkovič: Andrej, poď k nám.
  5. Michael Achberger: Smrteľná cena za štíhle telo: Tento spaľovač vás môže zabiť!
  6. Zoltan Bardos: Veľvyslanectvo v zajatí Červených Khmérov
  7. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXI
  8. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 388
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 793
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 61 141
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 175
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 470
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 674
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 864
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 663
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  3. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  4. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  5. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  6. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  7. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  8. Tupou Ceruzou: Medvede
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  3. Peter Alexander Sokol: Cesta do izolácie: Cla, Trump a geopolitický hazard so západnými alianciami
  4. Vlado Jakubkovič: Andrej, poď k nám.
  5. Michael Achberger: Smrteľná cena za štíhle telo: Tento spaľovač vás môže zabiť!
  6. Zoltan Bardos: Veľvyslanectvo v zajatí Červených Khmérov
  7. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXI
  8. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 388
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 793
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 61 141
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 175
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 470
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 674
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 864
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 663
  1. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  2. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  3. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  4. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  5. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  6. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  7. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  8. Tupou Ceruzou: Medvede

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu