nádhernú štúdiu, ktorú vytvorili dizajnéri talianskej firmy Bertone. Neinak tomu bolo ani na nedávnom ženevskom autosalóne, na ktorom Bertone predstavil štúdiu Birusa, postavenú s použitím mechanických komponentov z vozidiel BMW.
Možno spomenúť, že spolupráca dizajnérskej firmy Bertone a mníchovskej automobilky BMW sa datuje už od roku 1960, keď Bertone preštylizoval osemvalcovú limuzínu 502. V rokoch 1961 až 1965 vyrábal Bertone pre BMW špičkové štvorsedadlové kupé 3200CS, poháňané 3,2-litrovým vidlicovým osemvalcom. S využitím komponentov vozidiel BMW navrhol Bertone v ďalších rokoch štúdie E3, Spicup, Garmisch a Pickster. V rokoch 1999 až 2002 vyrábala firma Bertone pre BMW originálny mestský motocykel či skúter C1.
Dvojmiestna štúdia Birusa je stelesnením predstáv Bertoneho dizajnérov o tom, ako by mohlo v blízkej budúcnosti vyzerať výkonné vozidlo kategórie GT s klasickým usporiadaním pohonu (motor vpredu, poháňané zadné kolesá). Birusa je postavená na hliníkovom podvozku modelu BMW Z8, pričom rázvor bol predĺžený o 300 mm (na 2 850 mm). Vozidlo je dlhé 4 400 mm a široké 1 900 mm. Aj motor a prevodovka pochádzajú z typu Z8. Päťlitrový vidlicový osemvalec výkonu 294 kW pri 6 600 ot/min poháňa zadné kolesá prostredníctvom šesťstupňovej prevodovky. S trochou predstavivosti možno na Biruse nájsť dokonca aj "bavorácke" dizajnérske prvky. Takýmto prvkom sú oranžovým svetlom osvetlené veľké vstupné otvory pre chladiaci vzduch v prednej časti vozidla, pripomínajúce "obličky" prednej masky vozidiel BMW. Najzaujímavejším a najoriginálnejším konštrukčným - ale isto aj dizajnérskym - prvkom Birusy sú krídlové dvere, zavesené na dvoch ramenách a o várané nahor. Dvere sú zhotovené z plastu, zosilneného uhlíkovými vláknami, a otvárajú i zatvárajú ich elektromotory, a to na základe hlasových pokynov. Zadné svetlá, vyvinuté firmou Valeo a tvorené svietiacimi diódami, sú zoskupené do úzkeho horizontálneho pruhu. Intenzita svietenia brzdových svetiel závisí na intenzite stlačenia brzdového pedálu. Namiesto spätných zrkadiel je vozidlo vystrojené dvomi minikamerami.
Strecha a zadné okno Birusy sú tvorené dvomi veľkými panelmi, zhotovenými z bezpečnostného skla, ktoré zachytáva ultrafialové žiarenie. Obidva panely možno zasunúť pod veko batožinového priestoru, čím sa z Birusy stane kabriolet. Otváranie a zatváranie strechy možno aktivovať manuálne, hlasovým povelom alebo diaľkovým ovládaním. Systém hlasového ovládania (VoxDrive) niektorých funkcií bol vyvinutý firmou Loquendo. Tento systém sa však musí ručne aktivovať - tým sa má zabrániť tomu, aby sa za povel na vykonanie nejakej funkcie považovali slová, náhodne vyslovené počas bežnej konverzácie. Firma Bose vyvinula pre Birusu špeciálny audiosystém. Štúdia je vystrojená infračerveným systémom nočného videnia, ktorý vyvinula firma Valeo. Tento systém vraj poskytuje vodičovi aj pri svietení len stretávacími svetlami taký obraz, ako keby mal zapnuté diaľkové svetlá. Vodič tak vidí do vzdialenosti prbližne 200 metrov, zatiaľ čo stretávacie svetlá mu umožňujú vidieť len do vzdialenosti 60 - 80 metrov. Displej tohto systému je umiestnený priamo na volante. Vozidlo je vystrojené klimatizačným systémom, z ktorého vzduch prúdi do interiéru rovnomerne spod celej prístrojovej dosky. Birusa jazdí na 20-palcových ráfikoch z ľahkých zliatin, na ktorých sú namontované nízkoprofilové pneumatiky Michelin.
Zaujímavý doplnok sa skrýva v batožinovom priestore Birusy. Z neho si totiž po sklopnej rampe možno vytiahnuť "približovadlo" - originálnu elektrickú jednonápravovú kolobežku Segway. Táto kolobežka, vystrojená svetlami, navigačným systémom a stereosystémom Bose, môže slúžiť na dopravu z parkoviska na okraji mesta do stredu mesta.
Nakoniec možno ešte spomenúť, že meno štúdie Birusa je odvodené od slova biross, ktorým s v piedmontskom dialekte označuje brilantný a vynaliezavý človek.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.