prežívajú v súčasnosti istú renesanciu - v ostatných desiatich rokoch sa predaj vozidiel vozidiel so sklápacou strechou na európskom trhu temer strojnásobil. Treba ale povedať, že na tomto náraste majú veľký podiel ani nie tak kabriolety s klasickou "plátenou" strechou (i keď tá už dávno nie je z plátna), ako kabriolety s kovou sklopnou strechou. Pretože pri zavretej streche je takýto kabriolet temer na nerozoznanie od pravého kupé, vžilo sa pre vozidlá s takouto tuhou, ale sklopnou strechou označenie kupé-kabriolet. Prvý kupé-kabriolet debutoval v roku 1996 - bol to Mercedes-Benz SLK - a v súčasnosti ponúkajú vozidlá tejto kategórie najmä francúzske automobilky. Po úspechu modelu 206 CC (coupé-cabriolet) predstavila firma Peugeot v Ženeve model 307 CC, automobilka Citroën odvodila od svojho modelu C3 všestrannú verziu Pluriel (tá sa môže meniť z kupé cez kabriolet až na pikap) a firma Renault rozširuje svoj typový rad Mégane o verziu kupé-kabriolet.
Karoséria kupé-kabrioletu Mégane má dynamické a harmonické línie, pričom spoločnými dielmi s limuzínou sú len predná maska, reflektory a predná kapota. Štvormiestne vozidlo je dlhé 435 cm a jeho batožinový priestor má (pri zavretej streche) pozoruhodný objem 490 litrov, čo je v tejto kategórii kabrioletov vraj najväčšia hodnota. Pretože však strecha sa pri otváraní zloží do batožinového priestoru, jeho objem sa premenou kupé na kabriolet zmenší na už nie tak pozoruhodných 190 litrov. Kupé-kabriolet Mégane je prvým sériovo vyrábaným vozidlom na svete, ktoré je vystrojené tuhou sklopnou strieškou zo skla. Strieška je zhotovená zo špeciálneho skla Vénus 35, hrubého 4 mm, a má veľmi dobré tepelnoizolačné a zvukovo izolačné vlastnosti. Strieška sa otvára a zatvára elektrohydraulickým mechanizmom, čo trvá 22 sekúnd. Celý komplet strechy sa vyrába v nemeckej firme Karmann, korá má rozsiahle skúsenosti s výrobou kabrioletov. Vďaka tejto sklenenej streche je interiér vozidla presvetlený a cestujúci majú pocit voľnosti. Prístrojová doska a predné sedadlá sú rovnaké ako v limuzíne. Predné sedadlá sa po sklopení operadla automaticky posunú dopredu, čo uľahčuje nastupovanie na zdné sedadlá. Vysoká tuhosť karosérie a tým aj vysoká miera pasívnej bezpečnosti sa dosiahla zosilnením stĺpikov predného okna, prahov a bokov karosérie. Za zadnými sedadlami sú dva pevné ochranné oblúky, za príplatok však môže byť vozidlo vystrojené automaticky vysúvanými ochrannými oblúkmi. Vozidlo je vystrojené šiestimi nafukovacími vankúšmi, vrátane dvoch inovatívnych airbagov v sedákoch predných sedadiel, ktoré zabraňujú podkĺznutiu (tzv. submariningu) cestujúcich pod bezpečnostnými pásmi pri čelnom náraze. Na pohon nového kabrioletu sú zatiaľ k dispozícii tri pohonné jednotky. Ide o 1,6-litrový 16-ventilový motor výkonu 85 kW, dvojlitrový 16-ventilový motor výkonu 103 kW a 1,9-litrový vznetový motor výkonu 88 kW, ktorý je kombinovaný so šesťstupňovou prevodovkou. Do sériového výstroja vozidla patrí antiblokovací systém, elektronický stabilizačný systém (ESP), systém podpory núdzového brzdenia, systém priebežnej kontroly tlaku v pneumatikách a elektrický posilňovač riadenia, ktorého posilňovací účinok závisí na rýchlosti jazdy.
Mégane kupé-kabriolet sa bude vyrábať v závode v Douai, a to na tej istej montážnej linke ako limuzína a Scénic, a na trh príde na jeseň.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.