úlohu.
Psychológovia zistili, že ľudia, ktorí majú svojho koníčka, netrpia ťažkými duševnými depresiami, čo zvlášť platí pre ľudí vyšších vekových skupín. Pravdou však zostáva, že v tomto smere hrá veľkú úlohu výchova v detstve. Záleží vlastne na rodičoch malých detí, či vštepia dieťaťu sklon k nejakému "koníčkovi", ktorý mu potom v celom živote spríjemní nejednu nudnú chvíľku, alebo mu ho nedajú, následkom čoho si dieťa hľadá iné využitie voľného času. Spomeňme si na niektoré unudené a ufajčené tváre mladistvých, ktorých mnohí z nás tak radi a často kritizujú, popíjajúc tak ako oni svoje už ďalšie pivo.
Takto sa dostávame k poznatku, že detská hra je vlastne vážne zamestnanie. V prvých etapách života je to jediná ľudská aktivita a neskôr je to prevládajúci druh činnosti. A ešte neskôr je to zdroj radosti a kompenzácie únavy zo všednej námahy a z vnútených stereotypov.
Nezastupiteľnú úlohu tu zohráva hračka. Poznatky o deťoch so závažnými nedostatkami v duševnom živote jednoznačne ukazujú, že hračka patrí k podstatným, ťažko nahraditeľným činiteľom v živote dieťaťa. Možno povedať, že väčšina hračiek nejako modeluje skutočnosť. Bábiky predstavujú ľudí, rovnako tak autíčka a mašinky plnia v modelovej situácii hry funkciu skutočných dopravných prostriedkov. tomuto predchádza to základné - neustále poznávanie, že časti skutočného života majú rôzne rozmery a tvary, rôzne farby, že sú nejako zoskupené, niekde stoja, ležia, visia, alebo sa z miesta na miesto pohybujú, vydávajú rôzne zvuky a pod. Na hračke sa dá toto všetko poznávať oveľa lepšie, pretože sú často pre tento účel priamo konštruované ako výrazná schéma, ako typický reprezentant skutočnosti - v zjednodušených tvaroch, v sýtych farbách a pod. Naviac dieťaťu pomáha to, že so svojou hračkou v ruke sa môže k svojmu poznaniu znovu vrátiť, môže svoje postupy kombinovať, priamo experimentovať, čo v skutočnosti nie je vždy možné. Táto príležitosť k poznávacej aktivite je priamo a principiálne dôležitá pre rozvoj schopností a pre vytváranie zručností a psychických vlastností. Takto sa hračka stáva pomocníkom, voľne používaným trenažérom nielen vývinu individuálneho vybavenia, ale tiež vývinu sociálneho zaradenia a uplatnenia. Tak je tomu aj vo svete skutočných vecí. Sú ľuďom nielen prostriedkom k životu, ale tiež sprostredkovateľom ich vzájomných medziľudských vzťahov.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.