ktorí nechcú tráviť čas za volantom, pričom v cieli cesty autá potrebujú.
Tomuto účelu slúži niekoľko typov poschodových vozňov na dopravu osobných áut. Horné plošiny týchto vozňov umožňujú sklopenie k čelu vozňa, čím sa vytvorí šikmá rampa pre nájazd vozidla z úrovne nakladacích rámp. Z tohto druhu existujú dvojnápravové, štvornápravové podvozkové vozne a dvojvozne spojené nakrátko špeciálnym spriahadlom. Tie sú opäť alebo dva razy s dvoma nápravami, alebo trojnápravové so spoločnou strednou nápravou. Tieto vozne sa nedajú použiť na iné účely, pretože majú nízku únosnosť plošín, navyše tvarovaných do žliabkov na vedenie náprav automobilov. Niektoré spoločnosti používajú na dopravu nových vozidiel aj veľkopriestorové kryté vozne, aby tak predišli poškodeniu a nečisteniu tovaru. takmer všetky vozne zodpovedajú požiadavkám na dopravu v rýchlych nákladných vlakoch a predpisom pre medzinárodnú premávku. Štvornápravové vozne sú určené na zaradenie do špeciálnych diaľkových rýchlikových súprav, väčšinou nočných spojov. U nás je takýto vozeň zaradený v nočnom rýchliku zo stanice Poprad - Tatry do Prahy - hl. stanica a celým svojim výstrojom zodpovedá kritériám rýchlikovej dopravy.
Podvozky štvornápravových vozňov sú obyčajne konštruované pre rýchlosti 140 až 160 km/hod., s rovnakou stavbou ako ostatné rýchlikové vozne príslušnej železničnej správy. Rozmerovo zodpovedajú typu UIC X, teda majú dĺžku 26,4 m. Sú opatrené rýchlikovou brzdou, káblom priebežného elektrického vykurovania súprav, koncovým osvetlením a pod.
Vlastníctvom vozňa na dopravu osobných automobilov sa nemôže pochváliť každý železničný modelár. Keďže sa jedná o špecifické vozidlo jednotlivých železníc, výrobcovia modelov k tomu pristupovali obdobne, a tak jeho medzinárodná dostupnosť a rozšírenosť nikdy nenastala, asi až na model veľkosti HO od firmy Fleischmann z bývalej NSR. Keďže to bol model vozňa Nemeckých spolkových železníc DB, podvozkové skupiny boli totožné s vozňami pre dopravu osôb na tejto železničnej správe. Samotný model vynikal starostlivou konštrukciou a vypracovanosťou. Mal výborné jazdné vlastnosti dané sústruženými dvojkolesiami s hrotovým uložením a dôsledným trojbodovým uložením rámu vozňa na podvozkoch. To umožňovalo spoľahlivú prevádzku aj na nie rovno uloženej koľaji. Tento vozeň oživil rýchlikovú modelovú súpravu, musel však byť zaradený na jej začiatku alebo konci.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.