psychický otras tak silný, že môže mať aj trvalé následky. U dieťaťa sa to môže prejaviť rôznym spôsobom, a to v telesnom zdraví, psychických zmenách alebo ohrození úspešnosti samotnej výuky.
V telesnej oblasti sa to môže prejaviť jednak vyšším stupňom únavy a vyčerpanosti, jednak znížením odolnosti voči infekciám a v dôsledku toho aj ťažším priebehom typických detských nákazlivých chorôb, alebo po sebe nasledujúcimi zdanlivo banálnymi ochoreniami, hlavne dýchacích ciest. Niekedy sa po začiatku školskej dochádzky znova prejavia napr. alergické alebo iné zdravotné ťažkosti, predtým latentné. Môžu sa objaviť aj ťažkosti so zrejmým psychickým resp. neurotickým podkladom, ako bolesti hlavy, bolesti brucha, pálenie očí, malátnosť, poruchy spánku, desivé sny, niektoré dermatózy, poruchy trávenia, nechutenstvo a strata na váhe, alebo naopak prejedanie sa a tlstnutie.
V psychickej oblasti sa môže obtiažna adaptácia na školu prejaviť rôznymi zmenami správania ako je nadmerná plachosť, ľakavosť, plačlivosť, prejavy vysloveného odporu ku školskej dochádzke, mutizmus (dieťa odmieta hovoriť), nápadná nedisciplinovanosť, neschopnosť sústrediť sa, hysterické reakcie, pocity menejcennosti a pod. Tieto ťažkosti sa môžu prejaviť tak doma, tak v škole, ale niekedy tiež iba v jednom z týchto dvoch prostredí. Môže to viesť aj k zbytočným nedorozumeniam medzi učiteľom a rodičmi, kedy jedna strana považuje sťažnosti na dieťa za prehnané a nespravodlivé.
Typickým prejavom školského šoku v oblasti vlastnej výuky je potom neúspech až úplné zlyhanie dieťaťa v prvej triede. Sú to prípady, kedy priemerné dieťa skončí prvú triedu s hlboko podpriemernými výsledkami. Je tomu tak hlavne u detí nezrelých, ktoré sa vyvíjajú pomalšie ako ostatné a nastúpili do školy v čase, kedy ich psychický vývin ešte nedosiahol požadovanú úroveň.
Prevencia týchto ťažkostí spočíva jednak v primeranej príprave dieťaťa na školu v posledných rokoch predškolského veku, jednak v správnom rozhodnutí o tom, či dozrelo psychicky i telesne pre úlohy školáka, a v neposlednom rade aj v starostlivosti o to, aby v prvom období školskej dochádzky boli v škole i doma vytvorené také podmienky, ktoré adaptácii na nový spôsob života dieťaťa maximálne pomáhajú.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.