"takmer nijakosti" predreferendovej kampane sa toho už popísalo a povedalo mnoho, ale očividne sa toto volanie po náprave nedostalo k správnym miestam.
Pre oživenie si súvislostí spomenieme, že to boli dve agentúry, ktoré vyhrali konkurz na realizáciu kampane referenda o EÚ. Prvá z nich, Creo/Young&Rubicam, mala zabezpečiť rozhlasové a televízne šoty, letáky, plagáty, brožúry, inzerciu v tlači, slogan a znelku. Druhá agentúra Monarch mala na starosti diskusné a publicistické relácie, pravidelné tematické prílohy v tlači a kultúrne podujatia. Z celkových 50 miliónov korún, ktoré vláda vyčlenila na kampaň, bolo 10 miliónov určených na tzv. malé projekty, teda podujatia v regiónoch. Po troch kolách verejnej súťaže bolo vybratých okolo 70 projektov, ktoré si mali túto sumu rozdeliť.
Jedným z tých, ktorí zo spomenutej sumy tiež dostali svoj diel, je aj projekt občianskeho združenia Liberálna mládež Slovenska (LMS), ktorý bol, podľa slov podpredsedu LMS pre stratégiu a rozvoj a zároveň šéfa kampane Rastislava Čižmára, označený výberovou komisiou za najkreatívnejší a Úrad vlády ho mal dotovať sumou 188 000 Sk. "Peniaze z Úradu vlády nám ešte stále neposlali, takže si to financujeme sami. Budeme si to musieť zrejme spätne vyučtovávať, keď tie peniaze dôjdu...," hovorí Rasťo Čižmár.
Liberálna mládež Slovenska pojala úlohu rozniesť "posolstvo o EÚ" takmer tak hrdinsky ako Johanka z Arku svoju výpravu, až na to, že teraz bol vyhlásený boj proti neinformovanosti a pasivite. Naplánovala si precestovať v mikrobuse okolo 1200 km v rozpätí deviatich dní, t.j. 5. 13.mája, a pritom rozdať viac ako 20 000 kampaňových materiálov, zorganizovať 25 happeningov, rozdávať prezervatívy (očividne poukazujúc na paralely v slogane: "Lepšie je byť dnu ako von..."), organiyovať súťaže a diskusie. "Prezervatívy sme nakoniec nerozdávali, lebo Pál Csáky nám to vetoval, očividne z titulu svojho postoja kresťanského demokrata..."
Košická časť kampane bola akýmsi pokračovaním oslavy nášho hokejového bronzu. "Hneď, ako rozhodca odpískal koniec, sme na Hlavnej pod Immaculatou rozbalili aparatúru a rozbehli sme to. Prišlo asi 3000 ľudí, súťažili sme, tancovali, rozdávali sme Europasy..." Najlepšia show však podľa podpredsedu LMS bola vo Vrábľoch, kde na kampaň prišli dokonca rodičia s deťmi takže to vyzeralo tekmer ako Deň detí.
Kampaňové turné končí dnes a referendum je stanovené na piatok a sobotu, 16. - 17.máj. LMS dúfa, že svojou činnosťou prispela k zvýšeniu účasti na referende, ktorého výsledok ukáže, čo vlastne Slováci chcú.
Autor: Miša Telepovská
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.