Okresné úrady zaniknú a nahradia ich úrady špecializovanej štátnej správy
K 1. januáru 2004 zaniknú okresné úrady (OÚ), ktoré nahradia úrady špecializovanej štátnej správy. Tieto budú v kompetencii jednotlivých rezortov,
TASR
Tlačová agentúra
Písmo:A-|A+ Diskusia nie je otvorená
cez ktoré budú aj financované. Ďalšie kompetencie zo zrušených OÚ prejdú na miestnu a krajskú samosprávu. Okrem zrušenia OÚ včera vláda prijatím dvoch materiálov o decentralizácii verejnej správy rozhodla aj o zoštíhlení krajských úradov.
Legislatívny proces rušenia OÚ sa dotkne 93 zákonov, z ktorých po "zhutnení" zostane 37 noriem, ktoré by mal prerokovať parlament, prvé z nich už v prvom polroku, povedal vládny splnomocnenec pre reformu verejnej správy Viktor Nižňanský. Úspory vyplývajúce z nového usporiadania štátnej správy minister vnútra Vladimír Palko konkretizovať nevedel, zdôraznil však, že nebude drahšie ako súčasný model. Nespresnil ani počet prípadných prepustených zamestnancov.
Miestna štátna správa bude po zmenách organizovaná ako všeobecná a špecializovaná štátna správa. Všeobecnú správu v súvislosti s otázkami bezpečnosti a obrany zabezpečia KÚ, ktoré budú napojené na rozpočet Ministerstva vnútra. Väčšina rezortov zriadi osem úradov špecializovanej štátnej správy v krajoch, a 36 až 44 obvodných úradov v území, ktoré ešte môžu doplniť detašované pracoviská. Napríklad MV zriadi osem krajských úradov, 44 obvodných a 77 detašovaných pracovísk, teda spolu 121 prvostupňových úradov. Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny pretransformuje Národné úrady práce na Úrady sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti. Vznikne jedno ústredie, 43 územných úradov a 79 detašovaných pracovísk sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti, ktoré budú zabezpečovať vydávanie sociálnych dávok, podpory v nezamestnanosti a ďalšie veci zo sociálnej oblasti. Ministerstvo školstva predpokladá vznik ôsmich krajských školských úradov. Výkon špecializovanej štátnej správy bude dvojstupňový, keď sa z prvého stupňa (obvodné úrady) bude dať odvolať na druhý stupeň.
V oblasti kontroly územnej samosprávy je potrebné podľa Nižňanského prijať už v tomto roku legislatívu, ktorá by mohla začať platiť od roku 2004. Vyžiada si novelu Ústavy SR, aby sa rozšírili právomoci Najvyššieho kontrolného úradu. Realizáciu komunálnej reformy, teda zmeny v miestnej samospráve, rozdelil splnomocnenec na roky 2003 až 2006. Zahŕňa zmeny v územnej štruktúre obcí, v rámci ktorých by sa mali združovať malé obce, aby sa ušetrili výdavky na ich správu. Predpokladá tiež zmeny volebného zákona, zmeny v odmeňovaní starostov a primátorov a ďalšie. Spomínané zmeny však možno uskutočniť až po nástupe novozvolených orgánov miestnej samosprávy.
S fiškálnou decentralizáciou počíta Nižňanský k 1. januáru 2005. V oblasti správneho konania a správneho súdnictva je proces rozložený do roku 2004. Vládny splnomocnenec presadzuje posilnenie autonómnosti vyšších územných celkov, ich financovanie z vlastných príjmov a voľnejšie hospodárenie so zvereným majetkom.
Nižňanský v prílohe odporúča prijať novú jednotnú terminológiu miestnej a štátnej správy, kde odporúča premenovať samosprávny kraj na župu, špecializované úrady štátnej správy na Zdravotnícky úrad, Školský úrad a pod. V tomto roku odporúča Nižňanský znížiť limit počtu zamestnancov okresných a krajských úradov o 10 percent, teda približne o 1300 pracovníkov. V roku 2004 predpokladá vzhľadom na racionalizačné opatrenia prepustenie ďalších 15 percent úradníkov štátnej správy. Realizáciou navrhovaných zmien sa podľa Nižňanského ukončí prechod na nový model usporiadania verejnej správy a naplnia sa princípy efektívneho rozdelenia politickej zodpovednosti medzi všetky tri úrovne verejnej správy.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.