Korzár logo Korzár

V Madride jazdí autobus, poháňaný palivovými článkami

Nemecká firma Mercedes-Benz, patriaca do koncernu DaimlerChrysler, sa už dlhšiu dobu intenzívne venuje výskumu a vývoju alternatívnych druhov pohonu.

Jednu z možných ciest vývoja predstavujú elektromobily, ktorých hnacie eleketromotory sú elektrickou energiou napájané z palivových článkov. V týchto článkoch sa elektrická energia získava v podstate zlučovaním vodíka a kyslíka, pričom výsledným produktom tejto reakcie je veľmi neškodný produkt obyčajná voda.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Firma Mercedes-Benz vyvinula aj verziu autobusu Citaroo, poháňanú palivovými článkami, a jeden z takýchto dovzdala nedávno starostovi španielskeho hlavného mesta Madrid. Ide o prvý z troch autobusov s týmto inovatívnym druhom bezemisného pohonu, ktoré sa budú skúšať v bežnej premávke na linkách madridskej mestskej dopravy. Do konca tohto roka dodá Mercedes-Benz celkovo 30 takýchto autobusov do desiatich európskych miest (okrem Madridu to budú Amsterdam, barcelona, Hamburg, Londýn, Luxemburg, Porto, Reykjavik, Štokholm a Stuttgart). Tento doteraz najrozsiahlejší program testovania palivovými článkami poháňaných vozidiel na celom svete podporila Európska komisia sumou 21 miliónov eur, a to v rámci projektov CUTE (Clean Urban Transport for Europe čistá mestská doprava pre Európu) a ECTOS (Ecological City Trasport System ekologický mestský dopravný systém). Autobusy s palivovými článkami prinášajú výhody práve v mestskej doprave, pretože jazdia temer bezhlučne a bez emisií. V rámci dva roky trvajúceho skúšobného programu sa majú získať podrobné informácie o prevádzke autobusov, o potrebnej infraštruktúre a o nárokoch na údržbu a prípadné opravy. Autobus Citaro, poháňaný palivovými článkami, je dlhý 12 metrov a uvezie maximálne 70 cestujúcich. Jednotka s palivovými článkami, ktoré majú elektrický výkon vyše 200 kW, je spolu s tlakovými fľašami na vodík uložená na streche autobusu. Hnací elektromotor a automatická prevodovka sú umiestnené v zadnej časti. Autobus má dojazd približne 200 kilometrov a jeho najvyššia rýchlosť je 80 km/h. Tromi dverami sa nastupuje a vystupuje veľmi pohodlne, pretože podlaha autobusu je uložená veľmi nízko. Cestujúci oceňujú aj mimoriadne nízku hlučnosť nového autobusu.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 219
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 233
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 050
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 076
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 773
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 182
  7. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 604
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 543
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu