elektrifikované trate Smokoveckej miestnej elektrickej železnice, či úzkorozchodnej elektrickej železnice medzi Trenčianskou Teplou a Trenčianskymi Teplicami.
V roku 1954 dodal pre ČSD podnik ČKD motorové lokokotívy radu TU 47.0 (705), Bo'Bo' s elektrickým prenosom výkonu, v sériách TU 47.001 až 06 a TU 47.007 až 21. Druhá séria tvorila exportnú dodávku radu TU 3 zo ZSSR. Lokomotívy mali rovnaký motor, ako motorové vozne radu M 262.0 (830) s nižšími otáčkami a tým aj nižším výkonom. V projekte sa nezabudlo ani na oddiel pre batožiny i pre vlakvedúceho. Zaujímavosťou bola prevádzka teplovodnej pece na uhlie určenej na vykurovanie lokomotívy a na predohrievanie vody pre naftový motor.
Základ lokomotívy tvoril naftový motor 12 V 170 DR s 12 valcami v tvare písmena V, priemerom valcov 170 mm a zdvihom piestov 190 mm. Výkon p pri 1 250 otáčkach za minútu predstavoval 257 kW, čo určovalo najvyššiu prevádzkovú rýchlosť 30 km/h (pri druhej sérii 50 km/h). Lokomotíva mohla do zásoby pojať450 až 500 l paliva a 60 kg piesku. K predstave rozmerov stroja prispievajú nasledujúce technické údaje: rázvor podvozku 1,8 m, vzdialenosť otočných bodov podvozku 7 m, celkový rázvor 8,8 m, celková dĺžka cez spriahadlá 12,69 m, priemer hnacích kolies 760 mm, hmotnosť v službe 30 až 32 t, polomer najmenšieho prechádzaného oblúka bol 60 m.
Lokomotívy radu TU 47.0 jazdili na tratiach s rozchodom 760 mm. Iba na trati Frýdlant v Čechách - Heřmanice mali rozchod 750 mm. Aj keď na Slovensku a s nimi väčšina z nás nikdy nestretla, boli to už len kvôli špecifickému využitiu stroje, ktoré by si zaslúžili určitú pozornosť. Rozšírenosť modelov radu TU 47.0, na škodu všetkých železničných modelárov, nikdy nenastala. Ojedinelo bolo možné natrafiť na jednoduché modely z papiera, alebo vyrobené amatérmi.
Autor: Peter BOBMARA
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.