štátnych a cezhraničných politikov) prijala v sobotu návrh asi štvrtého pokusu o novelizáciu tohto zákona. Ten, ako je známe, schválila ešte parlamentná väčšina pod vedením dnes opozičného Fideszu. A hoci je zákon platný už rok a pol, fakticky neúčinkuje, keďže vyvolal odpor v Rumunsku a na Slovensku a následne i v Európskej komisii.
Preto pokusy o jeho novelizáciu - aby sa dostal do súladu s eurolegislatívou a súčasne bol akceptovaný aj susedmi. Teda predovšetkým Slovenskom, ktorého odpor je vôbec najprudší (Rumuni de facto už dvakrát na nejaké úpravy pristali a potom od súhlasu odstúpili). Výsledok po sobote je ten, že všetci účastníci MÁÉRT-u, vrátane SMK a Bugára, vyhlasujú, že novela eurokritériám vyhovuje a - Slovensko ju s vysokou pravdepodobnosťou opäť odmietne.
Maďari sa pritom nad zákonom pohádali ako psy. Fidesz záverečné vyhlásenie ani nepodpísal a jeho zástupca, bývalý štátny tajomník Németh, vynadal predstaviteľovi vládnej SZDSZ do vlastizradcov. Do koncertu prispela aj naša SMK, ktorá prišla na rokovanie s desiatkou vlastných návrhov. Bugár a spol. sú napokon spokojní, keďže väčšina predstáv SMK vraj bola akceptovaná. Medzi nimi aj legendárna klauzula o rodičovských združeniach, ktoré majú prijímať podpory z Maďarska miesto fyzických osôb. Legendárna preto, lebo práve o nej vznikol konflikt medzi Bugárom a Dzurindom - predseda SMK v novembri, pri predchádzajúcom pokuse o novelizáciu, tvrdil, že kamarát-premiér súhlasil s úpravou, potom to zaprel a ešte klamal.
Hodnotiť poslednú verziu z hľadiska, či je alebo nie je objektívne prijateľná, nemôže byť - po omyloch z minulosti - vecou komentátora. Rozhodcom bude Brusel - nech si láme hlavu EK, aj tak nemá čo robiť. Podstatné je iné: Keby slovenská politika našla v sebe trochu vznešenosti a zabila v sebe komplex z veľkomaďarskej nadutosti, v pohode by pristúpila už na prvú verziu Fideszu. Smiešne materiálne zvýhodnenia menšiny totiž žiadnemu Slovákovi pod slnkom neškodia. Benátska komisia predsa povedala, že prípustné je v oblasti školstva a kultúry všetko, na čom sa dva susedné štáty dohodnú. Zásadná procedurálna chyba bola v tom, že Maďari konzultácie so susedmi pri výrobe zákona obišli. Po roztržke v novembri však Medgyessy rozhovory ponúkal. To ale už odmietol Dzurinda... Akonáhle by naša vláda súhlasila, aby v nejakej forme podpora pre rodiny s dietkami v maďarských školách prišla, nemôže to byť žiadne narušenie suverenity ani exteritorialita... Problém je, že súhlasiť nechceme. Slovensko navrhuje riešiť otázku podpory menšín v rámci komisie vytvorenej podľa základnej medzištátnej zmluvy. To je postoj rozumný a správny - všeobecne a dlhodobo. Akurát je nevšímavý k tomu problému, ktorý je na stole tu a teraz.
Samozrejme, je to problém Maďarov. Dá sa pochopiť, že osemdesiatročné rozdelenia národa je pre budapeštiansku politiku neprekonanou traumou. A kultúrne znovuzjednotenie Maďarov dlhodobým cieľom. V poriadku. Vyšinutý je ale spôsob liečby krajanským zákonom - ten vychádza z premisy, že najlepšia vec, ktorú môže "anyaország" pre svoje menšiny urobiť, je kŕmiť ich dávkami z budapeštianskeho rozpočtu. Uplácaním menšiny hrkálkami a čačkami, ako je napr. 20 tisíc forintov pre dieťa, sa zbavujú pocitu viny, že nedokázali národ znovuzjednotiť inými prostriedkami. Že to nie je šťastný prístup im nesignalizuje ani to, že od 1. januára 2002 si o krajanský preukaz zažiadalo iba 60 tisíc "slovenských" Maďarov. Práve tento preukaz je akýmsi srdcom zákona - ideový zámer legislatívy je v symbolike, že všetci Maďari sú súčasťou jednotného národa. Tu ale treba povedať, že Bugár v kampani k euroreferendu presviedčal svojich voličov aj (najmä) tým, že zmiznutie hraníc medzi MR a SR v EÚ znamená znovuzjednotenie...
Celý spor je komplexne nezmyselný - z maďarskej i slovenskej strany. Keby zákon platil v plnom rozsahu, Maďarom nepomôže. Ak za pomoc nepočítame ilúziu, že veľký otec-štát v Budapešti na nich nezabúda. A Slovensku zákon neublíži. Pred nami je ale politický konflikt, ktorý opäť trochu rozklepe aj našu vládnu koalíciu. SMK nerobí dobre, keď ako súčasť slovenskej štátnej moci presadzuje proti svojím partnerom niečo, čo oni - a opozícia samozrejme - vykladajú ako útok proti slovenským národným záujmom. Hoci má SMK dobrý argument v slogane o "záujme svojich voličov", jej správanie v tejto kauze iba roznieti národnostné vášne. A naozaj, naozaj o nič nejde... Ešteže máme Brusel - nejaké stanovisko vypotí a všetci ho budú akceptovať. Dovtedy ale bude veselo.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.