programom v roku 1945 založeného koncernu Matra (to je skratka výrazu Mécanique Aviation Traction) bola a je výroba zbraňových systémov a zariadení pre kozmonautický priemysel. V roku 1964 založil tento koncern automobilovú pobočku, ktorá už na parížskom autosalóne v uvedenom roku vystavovala svoj prvý športový model. Nešlo však o auto pôvodnej konštrukcie, ale o vylepšený model Djet 5, ktorý predtým vyrábal v svojej malej firme konštruktér René Bonnet. Firma Matra potom prišla na trh so športovým modelom 530 a neskôr, po začlenení do spoločnosti Simca, resp. Talbot, vyrábala modely Bagheera, 4x4 Rancho a Murena. Model Bagheera (pomenovaný podľa leoparda z Kiplingovej Knihy džungle) bol zaujímavý tým, že to bolo prvé auto s motorom uprostred, ktoré malo vedľa seba tri sedadlá. Mimoriadne úspechy dosiahla značka Matra na športovom poli. Medzi najvýznamnejšie úspechy patrí víťazstvo Jackieho Stewarta v seriáli F1 v roku 1969 (s vozidlom Matra MS80) a víťazstvá v 24-hodinových pretekoch v Le Mans. Celkove zvíťazili vozidlá Matra v období rokov 1965 až 1974 v 124 športových motoristických podujatiach. Začiatkom 80. rokov sa však spoločnosť Matra Automobile dostala do finančných ťažkostí. Obrat k lepšiemu nastal až vtedy, keď Matra vyvinula pre firmu Renault prvý európsky minivan Espace a začala tento van sériovo vyrábať. Pre Matru sa Espace stal "kurou, ktorá znáša zlaté vajcia" za 18 rokov vyrobila Matra pre Renault 875 000 minivanov Espace, čo jej prinieslo zisk okolo 800 miliónov eúr. Od roku 2001 však Renault postupne presúval výrobu Espace do svojho závodu a v októbri 2002 sa výroba minivanu v Matre ukončila. Od konca roka 2001 sa síce v Matre vyrábal spoločne vyvinutý špičkový Renault Avantime s originálnou karosériou typu kupé-kombi, ale predaj tohto vozidla nikdy nenaplnil očakávania výrobcu. A tak sa namiesto plánovaných 70 až 100 vozidiel vyrábalo v Matre denne len 15 až 20 vozidiel. Straty spoločnosti narastali každým dňom a posledným klincom do rakvy firmy Matra bolo rozhodnutie firmy Renault úplne zastaviť výrobu modelu Avantime. Je nepravdepodobné, že by sa do sériovej výroby niekedy mohlo dostať vozidlo, odvodené od koncepčného automobilu P75 (na snímke), predstaveného na ostatnom autosalóne v Detroite. V súčasnosti sa intenzívne hľadá finančne silný partner, ktorý by firmu Matra Automobile kúpil (problémy sa netýkajú materského zbrojárskeho koncernu Matra). Neistý je aj osud modelu Avantime, i keď sa šíria chýry, že japonská firma Nissan uvažuje o predaji tohto vozidla v USA, a to pod svojou značkou Infiniti.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.