Korzár logo Korzár

Matra skončila - a s ňou aj Avantime

Zdá sa, že z automobilového sveta navždy odíde ďalšia značka značka Matra. Pravda, Matra nikdy nebola "pravou" automobilkou, pretože hlavným

programom v roku 1945 založeného koncernu Matra (to je skratka výrazu Mécanique Aviation Traction) bola a je výroba zbraňových systémov a zariadení pre kozmonautický priemysel. V roku 1964 založil tento koncern automobilovú pobočku, ktorá už na parížskom autosalóne v uvedenom roku vystavovala svoj prvý športový model. Nešlo však o auto pôvodnej konštrukcie, ale o vylepšený model Djet 5, ktorý predtým vyrábal v svojej malej firme konštruktér René Bonnet. Firma Matra potom prišla na trh so športovým modelom 530 a neskôr, po začlenení do spoločnosti Simca, resp. Talbot, vyrábala modely Bagheera, 4x4 Rancho a Murena. Model Bagheera (pomenovaný podľa leoparda z Kiplingovej Knihy džungle) bol zaujímavý tým, že to bolo prvé auto s motorom uprostred, ktoré malo vedľa seba tri sedadlá. Mimoriadne úspechy dosiahla značka Matra na športovom poli. Medzi najvýznamnejšie úspechy patrí víťazstvo Jackieho Stewarta v seriáli F1 v roku 1969 (s vozidlom Matra MS80) a víťazstvá v 24-hodinových pretekoch v Le Mans. Celkove zvíťazili vozidlá Matra v období rokov 1965 až 1974 v 124 športových motoristických podujatiach. Začiatkom 80. rokov sa však spoločnosť Matra Automobile dostala do finančných ťažkostí. Obrat k lepšiemu nastal až vtedy, keď Matra vyvinula pre firmu Renault prvý európsky minivan Espace a začala tento van sériovo vyrábať. Pre Matru sa Espace stal "kurou, ktorá znáša zlaté vajcia" za 18 rokov vyrobila Matra pre Renault 875 000 minivanov Espace, čo jej prinieslo zisk okolo 800 miliónov eúr. Od roku 2001 však Renault postupne presúval výrobu Espace do svojho závodu a v októbri 2002 sa výroba minivanu v Matre ukončila. Od konca roka 2001 sa síce v Matre vyrábal spoločne vyvinutý špičkový Renault Avantime s originálnou karosériou typu kupé-kombi, ale predaj tohto vozidla nikdy nenaplnil očakávania výrobcu. A tak sa namiesto plánovaných 70 až 100 vozidiel vyrábalo v Matre denne len 15 až 20 vozidiel. Straty spoločnosti narastali každým dňom a posledným klincom do rakvy firmy Matra bolo rozhodnutie firmy Renault úplne zastaviť výrobu modelu Avantime. Je nepravdepodobné, že by sa do sériovej výroby niekedy mohlo dostať vozidlo, odvodené od koncepčného automobilu P75 (na snímke), predstaveného na ostatnom autosalóne v Detroite. V súčasnosti sa intenzívne hľadá finančne silný partner, ktorý by firmu Matra Automobile kúpil (problémy sa netýkajú materského zbrojárskeho koncernu Matra). Neistý je aj osud modelu Avantime, i keď sa šíria chýry, že japonská firma Nissan uvažuje o predaji tohto vozidla v USA, a to pod svojou značkou Infiniti.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Začínal s jednou Feliciou, dnes vozí manažérov z celého sveta
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  3. Na Marka oharka do jarka
  4. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 16 561
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 11 017
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 602
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 345
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 169
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 2 934
  7. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 651
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 2 430
  1. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  2. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  3. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  4. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  5. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  6. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  7. Janka Bittó Cigániková: Transakčnú daň musel nadizajnovať „totálny génius“
  8. Timotej Opálek: Baby Lasagna / Praha
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 666
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 281
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 69 654
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 627
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 19 670
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 10 574
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 721
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 064
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Šeďo: Odznelo : "Apko, však tam roztrhalo 9 detí"! "No a čo, veď...."
  2. Vladimír Bojničan: Biblické zázraky ako nepreukázané tvrdenia a forma dezinformácie
  3. Jozef Černek: Môj partner nemá telo. Nemá tvár. A predsa napísal so mnou muzikál.
  4. Imunoblog: Zdravé črevo – základ silnej imunity
  5. Peter Greša: Sväté svetlo: stretnutie s chasidmi pri hrobe „zázračného rabína“
  6. Andrea Školudová: NOŽE v kuchyni a Feng Shui
  7. Janka Bittó Cigániková: Transakčnú daň musel nadizajnovať „totálny génius“
  8. Timotej Opálek: Baby Lasagna / Praha
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 666
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 281
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 69 654
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 627
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 19 670
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 10 574
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 721
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 064
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu