Korzár logo Korzár

Koľajisko je základom modelovej železnice

Za vrchol modelárskej praxe sa všeobecne považuje stavba modelov železničných vozidiel. Vzhľadom na značnú zručnosť a dlhoročné skúsenosti, ktoré sú

potrebné pri tejto činnosti, je pre väčšinu začínajúcich i pokročilých modelárov aktuálna skôr stavba koľajiska.

Cieľom by však nemalo byť postaviť jednoduchý ovál, lebo tým by sme sa dopustili základnej chyby. Každá železnica má totiž svoje poslanie a nejazdí iba tak dookola. Dôležité je, aby koľajisko neležalo iba tak na zemi. Keďže sa iba veľmi málo modelárov môže pochváliť vyhovujúcimi priestorovými možnosťami, najprv si ujasnime, či chceme stavať stabilné a teda variabilnejšie, alebo rozoberacie koľajisko. Druhé uvedené má menšie nároky na priestor pri zložení, ale je náročnejšie na samotnú stavbu, kvôli vystavovaniu otrasom a rôznym polohám. K výberu možností na stavbu patrí výklopné riešenie, keď je koľajisko mimo prevádzky postavené rovnobežne so stenou miestnosti; ďalej umiestnenie pozdĺž jednej alebo viacerých stien; uloženie v dvojdielnej veľkej kazete, ktorá sa dá zložiť tak, že povrch je umiestnený proti sebe a podložka tvorí steny zatvorenej kazety. Zaujímavo pôsobia riešenia, pri ktorých je koľajisko zavesené na kladkách na strope a do prevádzky sa uvedie jednoduchým spustením, alebo je na doske zvláštne upravenej skrine, ktorú možno do pracovnej polohy vyklopiť. Všetky uvedené riešenia možno ľubovoľne kombinovať a rozvíjať.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Ak sa nám podarilo, vzhľadom na priestory, v ktorých budeme pracovať, zvoliť typ budúceho koľajiska, pristúpime k výberu podložky alebo rámu. Zásadne pracujeme s dobre vyschnutým drevom. Nevhodná je tenšia preglejka, ktorá znásobuje hluk vznikajúci pri jazde vozidiel, namiesto toho, aby ho tlmila. Hobra taktiež nie je vhodná i keď dobre tlmí hluk, je však náchylná na prehýbanie a odlupovanie malých čiastočiek zvyšujúcich prašnosť a tým aj nebezpečenstvo poškodenia modelu. Plné dosky používame ako podklad koľajiska v tom prípade, ak nechceme alebo nie je možné budovať koľajisko do výšky Výsledkom bude trať v jednej rovine bez stúpaní a klesaní. Toto riešenie je jediné možné v prípade, ak koľajisko po použití prenášame, sklápame, alebo vyťahujeme k stropu.

SkryťVypnúť reklamu

Výber typu koľajiska a podložky je prvoradý úkon modelára pred samotnou prácou na koľajisku alebo na modelovej krajinke. Zanedbaním tejto možno menej atraktívnej činnosti si v budúcnosti celkom určite sťažíme situáciu a pozíciou pokročilého železničného modelára.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 223
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 250
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 068
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 096
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 785
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 211
  7. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 550
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 543
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu