potrebné pri tejto činnosti, je pre väčšinu začínajúcich i pokročilých modelárov aktuálna skôr stavba koľajiska.
Cieľom by však nemalo byť postaviť jednoduchý ovál, lebo tým by sme sa dopustili základnej chyby. Každá železnica má totiž svoje poslanie a nejazdí iba tak dookola. Dôležité je, aby koľajisko neležalo iba tak na zemi. Keďže sa iba veľmi málo modelárov môže pochváliť vyhovujúcimi priestorovými možnosťami, najprv si ujasnime, či chceme stavať stabilné a teda variabilnejšie, alebo rozoberacie koľajisko. Druhé uvedené má menšie nároky na priestor pri zložení, ale je náročnejšie na samotnú stavbu, kvôli vystavovaniu otrasom a rôznym polohám. K výberu možností na stavbu patrí výklopné riešenie, keď je koľajisko mimo prevádzky postavené rovnobežne so stenou miestnosti; ďalej umiestnenie pozdĺž jednej alebo viacerých stien; uloženie v dvojdielnej veľkej kazete, ktorá sa dá zložiť tak, že povrch je umiestnený proti sebe a podložka tvorí steny zatvorenej kazety. Zaujímavo pôsobia riešenia, pri ktorých je koľajisko zavesené na kladkách na strope a do prevádzky sa uvedie jednoduchým spustením, alebo je na doske zvláštne upravenej skrine, ktorú možno do pracovnej polohy vyklopiť. Všetky uvedené riešenia možno ľubovoľne kombinovať a rozvíjať.
Ak sa nám podarilo, vzhľadom na priestory, v ktorých budeme pracovať, zvoliť typ budúceho koľajiska, pristúpime k výberu podložky alebo rámu. Zásadne pracujeme s dobre vyschnutým drevom. Nevhodná je tenšia preglejka, ktorá znásobuje hluk vznikajúci pri jazde vozidiel, namiesto toho, aby ho tlmila. Hobra taktiež nie je vhodná i keď dobre tlmí hluk, je však náchylná na prehýbanie a odlupovanie malých čiastočiek zvyšujúcich prašnosť a tým aj nebezpečenstvo poškodenia modelu. Plné dosky používame ako podklad koľajiska v tom prípade, ak nechceme alebo nie je možné budovať koľajisko do výšky Výsledkom bude trať v jednej rovine bez stúpaní a klesaní. Toto riešenie je jediné možné v prípade, ak koľajisko po použití prenášame, sklápame, alebo vyťahujeme k stropu.
Výber typu koľajiska a podložky je prvoradý úkon modelára pred samotnou prácou na koľajisku alebo na modelovej krajinke. Zanedbaním tejto možno menej atraktívnej činnosti si v budúcnosti celkom určite sťažíme situáciu a pozíciou pokročilého železničného modelára.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.