skutočnosť. Odôvodnil to tým, že reálny stav je iný. Prichodí sa teda pánu prezidentovi za včerajší komentár ospravedlniť - Rudolf Schuster utajovanú skutočnosť nezverejnil, lebo ju nepoznal. Pod čiarou pridajme, že keby sa Schuster predsa len do pravdy trafil, minister obrany aj tak nemohol reagovať inak, ako reagoval.
A teraz k veci. Ivan Mikloš predstavil východiská návrhu rozpočtu na rok 2004. V podstate sa nedá veľmi kričať - podľa novej a prísnejšej metodiky naozaj znižuje deficit verejných financií na oných 3,9 percenta predpokladaného HDP, čo by malo byť 50,4 miliardy Sk. Teda ako schodok celého verejného okruhu, vrátane SP, FNM, samospráv, etc. Samotná centrálna vláda navŕta dieru medzi príjmami a spotrebou podstatne vyššiu - 64 miliárd.
Miklošovi numerá sedia, fakticky aj plní sľuby. Dokonca znižuje celkový deficit o percento tak, že k cieľu - v r. 2006 sa dostať pod 3 percentá HDP - robí tento rozpočet krok najväčší. Samozrejme, ak mu vyjde odhad celoročného rastu HDP. To by sa mu celkom nemuselo podariť, ak si spomenieme na terajší výpadok daňových príjmov (s následným zvyšovaním spotrebných daní). Ale HDP sa tipuje ľahšie, plánovaný rast 4,1 je úplne reálny aj podľa iných zdrojov - MMF, EK, Svetová banka, more analytikov.
Tu ale začína problém. V absolútnych číslach naplánoval Mikloš nárast výdavkov o 25 miliárd. To je jednoducho nechutné a my sa musíme pýtať, že kde do frasa sú tieto darčeky pre lobistov poskrývané. Treba si uvedomiť zásadnú vec - v dvoch mimoriadne náročných kapitolách má dôjsť k jasnému poklesu: Zdravotníctvo, do ktorého sa ročne dohadzovalo z rozpočtu 5-10 miliárd, by malo po Zajacových reformách bežať už len z poistných zdrojov, teda s nulovým deficitom. O čosi menej, ale stále v rádoch miliárd, by mal ušetriť na sociálnom aj Kaník. To sú vážne úspory, takže - kde a ktorým príživníkom prihodili? Z agentúrnych zvodiek sa to zistiť nedá, škoda že nebol čas pozrieť si materiál celý.
Zdravotníctvo a sociálny systém sa reformujú a tak je to v poriadku. Ide však stále o šetrenie na poplatníkoch, občanoch. Je slušné v tejto situácii nafukovať výdavky všeobecnej vlády? Alebo: skoro úplne nereformované železnice si prídu na viac ako 11 miliárd. Výkony vo verejnom záujme a investičné dotácie. ŽSR a ZSSK pritom držia hneď dva rekordy - sú najväčším zamestnávateľom s najväčšou prezamestnanosťou. Návrh rozpočtu signalizuje, že tu sa so žiadnou reformou už ani nepočíta. Je taký problém posadiť tam jedného Rybníčka?
Asi áno. Aj na príklade železníc si takto môžeme potvrdiť zaujímavý jav - reformizmus druhej Dzurindovej vlády nie je záležitosťou akéhosi centrálneho politického plánu, ale ladenia jednotlivých ministrov. Prokopovič na doprave je, bohužiaľ, typický údržbár - ukazujú to nielen železnice, ale aj žiadna stratégia na telekomunikáciách či zmätky okolo diaľnic. Ďalší taký expert je Chmel na kultúre, ktorý by možno aj socializmus späť zaviedol, keby len trochu šlo. Našťastie tento rezort zožerie menej ako iné.
Východiská rozpočtu počítajú už aj s transfermi z a do Európskej únie. Celkové saldo, ktoré sa dá vyčítať, by malo byť plus dve miliardy. Je to malá záhada - český minister financií odhadol "díru v rozpočtu" ČR z titulu EÚ pre rok 2004 na 36 miliárd Kč, pričom verejne zahlásil, že príjmy z Bruselu budú chodiť až v r. 2005. Podľa našich východísk by Slovensko malo už v r. 2004 inkasovať 11 mld. Asi majú inú metodiku, alebo je kdesi obrovská zrada, ktorá vypláve na povrch neskôr. Lepšie nič ani netušiť.
Návrh kalkuluje aj s dorovnaním dotácií pre družstevníkov na úroveň 40 percent EÚ. Hrozná drzosť, možno sa na nich ale poskladáme ešte viac, keďže z päťmiliardového balíka PRIORITY, ktorý ešte nie je rozdelený, si asi budú nárokovať plné maximum, to jest až na 55 percent. Hotová tragédia - keby bol Mikloš taký nekompromisný ku kamošom vo vláde a všelijakým lobistom, ako bol teraz napr. k motoristom, tak by celý balík PRIORITY jednoducho škrtol a znížil deficit. Alebo - ešte lepšie - tých necelých 5 miliárd by stačilo na zníženie sadzby rovnej dane o 4 percentá! Prečo máme financovať nejaké "priority" a "rozvojové programy", keď neexistuje lepší rozvojový program ako čím nižšia rovná daň???
A ešte jednu zradu je vidieť - teda na prvý pohľad. Medzi základnými východiskami: Inflácia 8,1 je O.K., rast HDP 4,1 tiež, ale nezamestnanosť 15,4 vyzerá na kamufláž. Včera ohlásil Štatistický úrad 14,8, čo je rekordne nízka miera, pričom trend je jednoznačne pozitívny. Tých pätnásť a pol vyzerá ako pokus o nafúknutie výdavkov, aby sa nebadane dalo rozhadzovať na inom mieste.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.