žili v spoločnom štáte. Zatiaľ čo u nás sa totiž ešte len vypisujú a následne rušia tendre na nákup moderných vlakových súprav, na niektorých hlavných železničných tratiach Českej republiky už v neveľmi ďalekej budúcnosti začnú premávať moderné vlaky, známe pod označením Pendolino. Už z tohto názvu môžu tí, ktorí sa v škole učili latinčinu (žiaľ, tých je čím ďalej tým menej), vytušiť, čo je hlavným rysom týchto súprav. Áno, je to tak - latinské slovo pendulum znamená kyvadlo, takže vlaky pendolino sa zrejme nejakým spôsobom "kývu". Skutočnosť je taká, že vozne súpravy Pendolino majú naklápacie skrine, čo znamená, že pri prejazde zatáčkou sa skriňa - v závislosti na polomee zatáčky a rýchlosti jazdy - nakloní smerom do stredu zatáčky, čo má dva pozitívne dôsledky. Po prvé, súprava pendolino môže prechádzať zatáčkami rýchlosťou až o 35 % vyššou než klasická vlaková súprava, a po druhé, pre cestujúcich, sediacich v takomto "nakláňajúcom" sa vlaku, je prejazd zatáčkami príjemnejší než keby sedeli v bežnom vozni. České železnice si súpravy Pendolino objednali u firmy Alstom, ktorá je jedným z najväčších svetových výrobcov koľajových vozidiel. Prvá zo siedmich objednaných súprav opustila nedávno výrobný závod v talianskom Savigliano a už v lete sa začnú jej skúšky na českých železniciach. Súpravy Pendolino pre Českú republiku boli vyvinuté podľa špecifických požiadaviek Českých železníc. Vlaky budú môcť jazdiť na tratiach s romi rôznymi napäťovými systémami (jednosmerné napätie 3 kV, striedavé napätie 15 kV s frekvenciou 16 2/3 Hz a striedavé napätie s frekvenciou 50 Hz). Súpravy budú vystrojené najmodernejším signalizačným a telekomunikačným zariadením a zapisovačom hlavných parametrov jazdy. Farebné riešenie a interiér navrhol český dizajnér Patrik Kotas. Vo vozňoch bol vytvorený aj priestor na prevážanie bicyklov. Vozne Pendolino môžu byť vystrojené hydraulickým alebo elektromechanickým systémom naklápania (Česi si zvolili hydraulický systém). České súpravy Pendolino budú tvorené siedmimi vozňami, pričom celková dĺžka súpravy bude 184,8 m. Súprava dosiahne maximálnu rýchlosť 230 km/h a pojme až 333 cestujúcich. Systém nakláňania vozňových skriní, vyvinutý firmou Alstom, je už v prevádzke dostatočne overený a veľmi spoľahlivý, pretože takýmto systémom je vystrojených už okolo 1 900 vozňov, používaných železničnými spoločnosťami v rôznych krajinách. Za dodávku siedmich súprav Pendolino zaplatia České železnice približne 4,3 miliardy českých korún. Do pravidelnej železničnej dopravy budú súpravy Pendolino nasadené v roku 2004, a to na trati Berlín - Praha - Viedeň. Zatiaľ čo v súčasnosti trvá cesta vlakom z Prahy do Berlína či Viedne približne päť hodín, nasadením súprav pendolino sa tento čas postupne skráti až na 3,5 hodiny.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.