Korzár logo Korzár

V Česku budú jazdiť vlakové súpravy Pendolino

Zdá sa, že železničná doprava je ďalšou oblasťou, v ktorej sa nám darí "úspešne" zaostávať za našimi susedmi, s ktorými sme ešte ani nie tak dávno

žili v spoločnom štáte. Zatiaľ čo u nás sa totiž ešte len vypisujú a následne rušia tendre na nákup moderných vlakových súprav, na niektorých hlavných železničných tratiach Českej republiky už v neveľmi ďalekej budúcnosti začnú premávať moderné vlaky, známe pod označením Pendolino. Už z tohto názvu môžu tí, ktorí sa v škole učili latinčinu (žiaľ, tých je čím ďalej tým menej), vytušiť, čo je hlavným rysom týchto súprav. Áno, je to tak - latinské slovo pendulum znamená kyvadlo, takže vlaky pendolino sa zrejme nejakým spôsobom "kývu". Skutočnosť je taká, že vozne súpravy Pendolino majú naklápacie skrine, čo znamená, že pri prejazde zatáčkou sa skriňa - v závislosti na polomee zatáčky a rýchlosti jazdy - nakloní smerom do stredu zatáčky, čo má dva pozitívne dôsledky. Po prvé, súprava pendolino môže prechádzať zatáčkami rýchlosťou až o 35 % vyššou než klasická vlaková súprava, a po druhé, pre cestujúcich, sediacich v takomto "nakláňajúcom" sa vlaku, je prejazd zatáčkami príjemnejší než keby sedeli v bežnom vozni. České železnice si súpravy Pendolino objednali u firmy Alstom, ktorá je jedným z najväčších svetových výrobcov koľajových vozidiel. Prvá zo siedmich objednaných súprav opustila nedávno výrobný závod v talianskom Savigliano a už v lete sa začnú jej skúšky na českých železniciach. Súpravy Pendolino pre Českú republiku boli vyvinuté podľa špecifických požiadaviek Českých železníc. Vlaky budú môcť jazdiť na tratiach s romi rôznymi napäťovými systémami (jednosmerné napätie 3 kV, striedavé napätie 15 kV s frekvenciou 16 2/3 Hz a striedavé napätie s frekvenciou 50 Hz). Súpravy budú vystrojené najmodernejším signalizačným a telekomunikačným zariadením a zapisovačom hlavných parametrov jazdy. Farebné riešenie a interiér navrhol český dizajnér Patrik Kotas. Vo vozňoch bol vytvorený aj priestor na prevážanie bicyklov. Vozne Pendolino môžu byť vystrojené hydraulickým alebo elektromechanickým systémom naklápania (Česi si zvolili hydraulický systém). České súpravy Pendolino budú tvorené siedmimi vozňami, pričom celková dĺžka súpravy bude 184,8 m. Súprava dosiahne maximálnu rýchlosť 230 km/h a pojme až 333 cestujúcich. Systém nakláňania vozňových skriní, vyvinutý firmou Alstom, je už v prevádzke dostatočne overený a veľmi spoľahlivý, pretože takýmto systémom je vystrojených už okolo 1 900 vozňov, používaných železničnými spoločnosťami v rôznych krajinách. Za dodávku siedmich súprav Pendolino zaplatia České železnice približne 4,3 miliardy českých korún. Do pravidelnej železničnej dopravy budú súpravy Pendolino nasadené v roku 2004, a to na trati Berlín - Praha - Viedeň. Zatiaľ čo v súčasnosti trvá cesta vlakom z Prahy do Berlína či Viedne približne päť hodín, nasadením súprav pendolino sa tento čas postupne skráti až na 3,5 hodiny.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 59 193
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 103
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 679
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 867
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 154
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 928
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 149
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 93 060
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 048
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 498
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 819
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 230
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 867
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 208
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  6. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 93 060
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 048
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 498
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 819
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 230
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 867
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 208
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  6. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu