železnice (SNCF) sa však starajú aj o rozvoj a modernizáciu prímestskej a regionálnej dopravy. Spoločnosť SNCF nedávno objednala u firmy Siemens 15 viacsystémových nízkopodlažných súprav nového typu Avanto, určených práve pre prímestskú dopravu. Zaujímavé na tejto objednávke je aj o, že ide o vôbec prvú dodávku koľajových vozidiel Siemens pre SNCF. Objednávka má hodnotu približne 60 miliónov eur a zahrnuje opciu na dodanie ďalších 20 súprav Avanto. Súpravami Avanto reaguje firma Siemens na celosvetovo rastúci dopyt po čo najpružnejšie využiteľných prímestských vlakoch, ktoré môžu bez prerušenia jazdiť na tratiach s rôznymi napájacími systémami a tak spájať bez nevynutnosti prestupovania mestské centrá s prímestskými oblasťami. Takéto bezproblémové dopravné spojenie je dôležitým predpokladom zatraktívnenia železničnej dopravy pre ľudí, dochádzajúcich z predmestí do zamestnania v centre veľkých miest. Súpravy Avatno sú vystrojené tak, že k prechodu z jedného systému napájania na druhý systém dochádza počas jazdy a bez toho, aby si to cestujúci vôbec všimli. Ak o to odberateľ požiada, môže byť Avanto vystrojené aj dieselovým pohonom, takže môže jazdiť aj na neelektrifikovaných úsekoch. Spoločnosť SNCF objednala dvojsystémové súpravy Avanto, ktoré budú môcť jazdiť na jednosmerné napätia 750 V (v prímestskej doprave) i na striedavé napätie 25 kV (v regionálnej doprave). Päťdielne súpravy Avanto dostali vo Francúzsku označenie Tram-Train, čo má naznačovať, že vlastne ide o kombináciu električky a vlaku. Súpravy Avanto majú celkovú dĺžku 37 metrov a môže v nich cestovať až 240 osôb. Maximálna rýchlosť súprav Avanto je okolo 100 km/h. Prvé súpravy Avanto dostane SNCF koncom roka 2004. V roku 2005 by tieto moderné súpravy s nízko uloženou podlahou, uľahčujúcou nastupovanie a vystupovanie, mali začať jazdiť medzi mestami Aulnay-sous-Bois a Bondy na východnom okraji Paríža. O moderné súpravy Avanto je záujem aj v USA, kde tieto súpravy budú jazdiť pod označením S70. Maesto Houston objednalo 18 a mesto San Diego 11 súprav Avanto.
Dig.obr. Siemens Tram-Train
Na letisku Heathrow postavia ďalší terminál
Londýnske letisko Heathrow je najrušnejším európskym letiskom a tretím najrušnejším na svete - vlani prešlo cez jeho brány vyše 63 miliónov cestujúcich. Podľa počtu medzinárodných cestujúcich (teda takých, ktorí na letisko prilietavajú z inej krajiny alebo do inej krajiny odlietavajú) má dokonca Heathrow svetový primát. Na tomto letisku sú v súčasnosti štyri terminály, ale tie praskajú vo švíkoch. V priebehu nasledujúcich piatich rokov by preto v areáli tohto letiska mal vyrásť ďalší, už piaty terminál. Návrh tohto terminálu, zonačeného T5, je dielom britského architektonického štúdia Richard Rogers Partnership. Obrovská budova terminálu bude zaberať približne takú pôdorysnú plochu ako desať futbalových štadiónov. Dĺžka budovy je temer 400 metrov, šírka je 150 metrov. Strecha terminálu je navrhnutá ako mimoriadne odvážna konštrukcia, pretože ju vo vnútri nepodopierajú žiadne stĺpy. Väčšina plochy vonkajších fasád je zasklená, takže budova je prakticky "priehľadná", pričom maximálne využitie denného svetla prispieva aj k zníženiu nákladov na osvetlenie. Architekti dbali na to, aby vytvorili prevzdušnený a flexibilne usporiadateľný vnútorný priestor s prehľadnými a čo najkratšími komunikačnými cestami pre cestujúcich. V jednom z dvoch piodlažných podzemí bude systém triedenia a manipulácie s batožinami, v druhom bude stanica pre rýchlovlaky Heathrow Express a stanica londýnskeho metra. Prilietavajúci cestujúci budú mať jednoduchý prístup k všetkým druhom pozemnej dopravy - k autobusom, taxíkom i k vlastným autám, zaparkovaným v niekoľkopodlažnom parkovacom dome. Vedľa terminálu bude aj hotel, autobusová stanica a viacúčelové centrum obchodu a služieb. S výstavbou nového terminálu sa začne po štyroch rokoch diskusií, v rámci ktorých mohla verejnosť vyjadrovať svoje argumenty v prospech či nepropech novej stavby (na potrebu takejto verejnej diskusie o plánovaných verejnosti slúžiacich stavbách sa u nás stále ešte zabúda). Náklady na výstavbu terminálu T5 budú 3,7 miliardy libier, čo je neuveriteľných 212 miliárd korún (keby tí Briti trochu šetrili, hravo by za tie peniaze popri výstavbe svojho terminálu dostavali aj terminál na košickom letisku...).
Ako povedal šéf správy britských letísk (BAA) Mike Clasper, terminál T5 bude takou vstupnou bránou do krajiny, na ktorú bude môcť byť Spojené kráľovstvo hrdé - tak ako kedysi bolo hrdé na veľké londýnske železničné stanice.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.