Korzár logo Korzár

Francúzske železnice si objednali nízkopodlažné súpravy Avanto

Francúzsko je krajinou s mimoriadne rozvinutou a dobre fungujúcou železničnou dopravou, ktorej základ tvoria známe rýchlovlaky TGV. Francúzske

železnice (SNCF) sa však starajú aj o rozvoj a modernizáciu prímestskej a regionálnej dopravy. Spoločnosť SNCF nedávno objednala u firmy Siemens 15 viacsystémových nízkopodlažných súprav nového typu Avanto, určených práve pre prímestskú dopravu. Zaujímavé na tejto objednávke je aj o, že ide o vôbec prvú dodávku koľajových vozidiel Siemens pre SNCF. Objednávka má hodnotu približne 60 miliónov eur a zahrnuje opciu na dodanie ďalších 20 súprav Avanto. Súpravami Avanto reaguje firma Siemens na celosvetovo rastúci dopyt po čo najpružnejšie využiteľných prímestských vlakoch, ktoré môžu bez prerušenia jazdiť na tratiach s rôznymi napájacími systémami a tak spájať bez nevynutnosti prestupovania mestské centrá s prímestskými oblasťami. Takéto bezproblémové dopravné spojenie je dôležitým predpokladom zatraktívnenia železničnej dopravy pre ľudí, dochádzajúcich z predmestí do zamestnania v centre veľkých miest. Súpravy Avatno sú vystrojené tak, že k prechodu z jedného systému napájania na druhý systém dochádza počas jazdy a bez toho, aby si to cestujúci vôbec všimli. Ak o to odberateľ požiada, môže byť Avanto vystrojené aj dieselovým pohonom, takže môže jazdiť aj na neelektrifikovaných úsekoch. Spoločnosť SNCF objednala dvojsystémové súpravy Avanto, ktoré budú môcť jazdiť na jednosmerné napätia 750 V (v prímestskej doprave) i na striedavé napätie 25 kV (v regionálnej doprave). Päťdielne súpravy Avanto dostali vo Francúzsku označenie Tram-Train, čo má naznačovať, že vlastne ide o kombináciu električky a vlaku. Súpravy Avanto majú celkovú dĺžku 37 metrov a môže v nich cestovať až 240 osôb. Maximálna rýchlosť súprav Avanto je okolo 100 km/h. Prvé súpravy Avanto dostane SNCF koncom roka 2004. V roku 2005 by tieto moderné súpravy s nízko uloženou podlahou, uľahčujúcou nastupovanie a vystupovanie, mali začať jazdiť medzi mestami Aulnay-sous-Bois a Bondy na východnom okraji Paríža. O moderné súpravy Avanto je záujem aj v USA, kde tieto súpravy budú jazdiť pod označením S70. Maesto Houston objednalo 18 a mesto San Diego 11 súprav Avanto.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Dig.obr. Siemens Tram-Train

Na letisku Heathrow postavia ďalší terminál

Londýnske letisko Heathrow je najrušnejším európskym letiskom a tretím najrušnejším na svete - vlani prešlo cez jeho brány vyše 63 miliónov cestujúcich. Podľa počtu medzinárodných cestujúcich (teda takých, ktorí na letisko prilietavajú z inej krajiny alebo do inej krajiny odlietavajú) má dokonca Heathrow svetový primát. Na tomto letisku sú v súčasnosti štyri terminály, ale tie praskajú vo švíkoch. V priebehu nasledujúcich piatich rokov by preto v areáli tohto letiska mal vyrásť ďalší, už piaty terminál. Návrh tohto terminálu, zonačeného T5, je dielom britského architektonického štúdia Richard Rogers Partnership. Obrovská budova terminálu bude zaberať približne takú pôdorysnú plochu ako desať futbalových štadiónov. Dĺžka budovy je temer 400 metrov, šírka je 150 metrov. Strecha terminálu je navrhnutá ako mimoriadne odvážna konštrukcia, pretože ju vo vnútri nepodopierajú žiadne stĺpy. Väčšina plochy vonkajších fasád je zasklená, takže budova je prakticky "priehľadná", pričom maximálne využitie denného svetla prispieva aj k zníženiu nákladov na osvetlenie. Architekti dbali na to, aby vytvorili prevzdušnený a flexibilne usporiadateľný vnútorný priestor s prehľadnými a čo najkratšími komunikačnými cestami pre cestujúcich. V jednom z dvoch piodlažných podzemí bude systém triedenia a manipulácie s batožinami, v druhom bude stanica pre rýchlovlaky Heathrow Express a stanica londýnskeho metra. Prilietavajúci cestujúci budú mať jednoduchý prístup k všetkým druhom pozemnej dopravy - k autobusom, taxíkom i k vlastným autám, zaparkovaným v niekoľkopodlažnom parkovacom dome. Vedľa terminálu bude aj hotel, autobusová stanica a viacúčelové centrum obchodu a služieb. S výstavbou nového terminálu sa začne po štyroch rokoch diskusií, v rámci ktorých mohla verejnosť vyjadrovať svoje argumenty v prospech či nepropech novej stavby (na potrebu takejto verejnej diskusie o plánovaných verejnosti slúžiacich stavbách sa u nás stále ešte zabúda). Náklady na výstavbu terminálu T5 budú 3,7 miliardy libier, čo je neuveriteľných 212 miliárd korún (keby tí Briti trochu šetrili, hravo by za tie peniaze popri výstavbe svojho terminálu dostavali aj terminál na košickom letisku...).

SkryťVypnúť reklamu

Ako povedal šéf správy britských letísk (BAA) Mike Clasper, terminál T5 bude takou vstupnou bránou do krajiny, na ktorú bude môcť byť Spojené kráľovstvo hrdé - tak ako kedysi bolo hrdé na veľké londýnske železničné stanice.

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 15 779
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 156
  3. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 541
  4. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 4 462
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 033
  6. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 686
  7. Plátené tašky a opakované použitie 3 418
  8. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 2 562
  1. Martin Fronk: Brhlovce: Krumplová diera vytesaná do skaly
  2. Jozef Ivan: Google nadržiava babrákom
  3. Otilia Horrocks: Pozor !! Významná úprava VZN o parkovaní v Košiciach v neprospech osôb motoristov ŤZP !!!
  4. Matúš Grznár: Prosperujúci domov kdekoľvek na Slovensku – píše sa rok 2053 (II. časť)
  5. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy?
  6. Viktor Pamula: Prínosy členstva v NATO- výklad a výťah z knihy
  7. Miroslav Kollár: Prečo nechce pravica stavať premiéra?
  8. Štefan Šturdzík: Špinavosti v PPA a ich bagatelizovanie.
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 386
  2. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 980
  3. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 928
  4. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 931
  5. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 10 332
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 7 833
  7. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 720
  8. Ján Valchár: No a tie Orešniky gďe? 4 680
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Martin Fronk: Brhlovce: Krumplová diera vytesaná do skaly
  2. Jozef Ivan: Google nadržiava babrákom
  3. Otilia Horrocks: Pozor !! Významná úprava VZN o parkovaní v Košiciach v neprospech osôb motoristov ŤZP !!!
  4. Matúš Grznár: Prosperujúci domov kdekoľvek na Slovensku – píše sa rok 2053 (II. časť)
  5. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy?
  6. Viktor Pamula: Prínosy členstva v NATO- výklad a výťah z knihy
  7. Miroslav Kollár: Prečo nechce pravica stavať premiéra?
  8. Štefan Šturdzík: Špinavosti v PPA a ich bagatelizovanie.
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 386
  2. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 980
  3. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 928
  4. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 931
  5. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 10 332
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 7 833
  7. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 720
  8. Ján Valchár: No a tie Orešniky gďe? 4 680
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu