Korzár logo Korzár

Predstavujeme nový päťkový rad BMW

A je to tu firma BMW nepotrebovala žiaden veľký medzinárodný autosalón ani žiadnu veľkú tlačovú koferenciu na to, aby predstavila svoj nový typový

rad 5, ale informácie o ňom sa vcelku nenápadne jedného dňa objavili na mediálnej stránke mníchovskej automobilky. Prvé bavoráky s číselným pznačením začínajúcim číslicou päť sa objavili už v roku 1972, v januári 1988 bola prvá generácia pätiek nahradená druhou a tú zase v septembri 1995 vystriedal terajší päťkový rad. Dozrel teda čas na výmenu, pretože po temer ôsmich rokoch výroby (aj keď s postupnými menšími inováciami a zmenami v sortimente motorov) je terajší rad už skutočne zrelý na odchod do automobilovej histórie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Firma BMW bola niekedy kritizovaná za príliš konzervatívny dizajn svojich vozidiel, ale po predstavení nového sedmčkového radu ju zase obvinili zo štylistických excesov. Každé čudo však trvá len tri dni, sedmička sa skvelo predáva a teraz predstavená päťka, ktorá si zo sedmičky "požičiava" niektoré dizajnérske prvky, už nepôsobí ani príliš kontroverzne ani príliš avantgardne. Karoséria novej limuzíny päťkového radu má športovo-elegantné tvary, ktorým vpredu dominuje mohutný nárazník a tradičné firemné "obličky", ktorých tvar sa opäť mierne zmenil. Pri pohľade zozadu upúta už zo sedmičky známa hrana na veku batožinového priestoru. Nová päťka rozmerovo narástla, a to do dĺžky a šírky o 5 cm, do výšky o 3 cm. Celková dĺžka vozidla je teraz úctyhodných 482 cm, jeho šírka je 185 cm a výška 147 cm. Batožinový priestor má podstatne väčší objem ako mal doterajší model. Zväčšenie vonkajších rozmerov sa, pochopiteľne, prejavilo najmä na zväčšení priestoru pre cestujúcich, ktorí majú vo vozidle skutočne mimoriadne pohodlie. Napriek zväčšeniu vozidla nedošlo však k zvýšeniu jeho hmotnosti naopak, nová päťka je (v závislosti na verzii) až o 75 kg ľahšia ako terajší model. K tejto odľahčovacej kúre prispelo jednak to, že prakticky všetky časti podvozku sú zhotovené z hliníka, a jednak to, že aj celá predná časť karoséria (vrátane nosníkov motora) je zhotovená z ľahkého hliníka. Táto predná hliníková časť je s ostatnou časťou vozidla spojená lepením. Zaujímavé pritom je, že firma BMW počíta aj s príliš nedôverčivými zákazníkmi, ktorým sa lepenie zdá "podozrivé", a preto na spojoch oboch častí použila aj nity. Z technického hľadiska to však vôbec nie je potrebné, pretože lepením sa dosiahnu približne o 30 % pevnejšie spoje ako napríklad bežne používaným bodovým zvarovaním. Medzi ďalšie technické inovácie patrí aj za príplatok dodávaný systém aktívneho riadenia, ktorý je svetovou novinkou. Tento elektronicky riadený systém mení v závislosti na režime jazdy prevod riadenia. Pri malých a stredných rýchlostiach je riadenie priamejšie, čím sa zlepšuje ovládateľnosť vozidla napríklad pri jazde v meste alebo pri parkovacích manévroch. Pri rýchlejšej jazde, napríklad na diaľnici, je riadenie menej priame. Nová päťka je aj prvým bavorákom, ktorý môže byť za príplatok vystrojený tzv. priehľadovým indikátorom (vyvinutým pôvodne pre vojenské lietadlá), ktorý premieta vodičom zvolené najdôležitejšie údaje (napríklad údaj o rýchlosti jazdy alebo pokyny navigačného systému) na predné okno, priamo do zorného poľa vodiča. Vozidlo môže byť vystrojené aj systémom aktívnej regulácie rýchlosti, ktorý na základe údajov z radaru, umiestneného za prednou maskou, udržuje konštantný odstup od vpredu idúceho vozidla, a to aj keď sa rýchlosť tohto vozidla mení. Ďalšou novinkou sú adaptívne xenónové reflektory, ktoré sa natáčajú do zatáčky a prispievajú tak k bezpečnosti jazdy. Podobne ako BMW radu 7 môžu byť aj nové limuzíny radu 5 vystrojené adaptívnym brzdovým svetlom, ktorého rozsvietená plocha je úmerná intenzite brzdenia. Pravda, používanie takýchto brzdových svetiel s premenlivou rozsvietenou plochou je zatiaľ povolené len v USA (ale nápad je to dobrý). Za príplatok sa dodávajú pneumatiky s núdzovým dojazdom po defekte, takže vo vozidle nemusí byť rezervné koleso. Nové BMW radu 5 príde na európsky trh už v júli, a to najprv s tromi radovými šesťvalcami. Model 520i, ktorý je vystrojený motorom výkonu 125 kW, zrýchli z 0 na 100 km/h za 9 sekúnd, jeho maximálna rýchlosť je 230 km/h a priemerná spotreba 9 l/100 km. Motor 530i má motor výkonu 170 kW, s ktorým vozidlo zrýchli na stovku za 6,9 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 250 km/h, pričom priemerná spotreba je 9,5 l/100 km. Zážihové šesťvalce dvoch spomenutých modelov sú vystrojené systémom variabilného časovania nasávacích i výfukových ventilov (Bi-VANOS). Model 530d je poháňaný vznetovým motorom výkonu 160 kW, ktorý je vystrojený vstrekovacím systémom common rail druhej generácie. Tento model zrýchli z 0 na 100 km/h za 7,1 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 245 km/h, pričom celková priemerná sp

SkryťVypnúť reklamu

Nová bavorácka päťka si (možno) zaslúži jednotku musíme ale počkať, akú známku dajú tomuto dynamickému, pohodlnému a bezpečnému vozidlu motoristi.

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  2. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  4. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  5. Plátené tašky a opakované použitie
  6. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  7. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  8. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  1. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  3. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Podpora projektov, ktoré učia ľudí postaviť sa za seba
  6. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 8 250
  2. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 5 253
  3. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 4 742
  4. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 567
  5. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 243
  6. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 730
  7. Plátené tašky a opakované použitie 2 790
  8. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 057
  1. Dávid Polák: Romantika násilia: Od pirátov k „bojovníkom za slobodu“
  2. František Kukura: Lucifer: Nositeľ zakázaného svetla
  3. Henrich Krejča: Mojich 15 európskych cestovateľských tipov na rok 2025.
  4. Jan Pražák: Jak ubohá migrantka bojovala s naší mateřštinou
  5. Dada Vozáriková: Splavovali sme tmavú zatopenú baňu v Slovinsku na kajakoch (+ video)
  6. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  7. Samuel Ivančák: Iron Maiden oslavujú 50 rokov. Bratislavským koncertom dokázali, že ich odkaz tu s nami bude aj o ďalšie polstoročie
  8. Vladimír Bojničan: Miklošov omyl: Nie progresivizmus, ale konzervatívny klerikalizmus priviedol svet do postfaktického chaosu
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 27 935
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 24 208
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 088
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 640
  5. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 225
  6. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 703
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 794
  8. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 4 899
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  3. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  4. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  5. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  6. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  7. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  8. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Dávid Polák: Romantika násilia: Od pirátov k „bojovníkom za slobodu“
  2. František Kukura: Lucifer: Nositeľ zakázaného svetla
  3. Henrich Krejča: Mojich 15 európskych cestovateľských tipov na rok 2025.
  4. Jan Pražák: Jak ubohá migrantka bojovala s naší mateřštinou
  5. Dada Vozáriková: Splavovali sme tmavú zatopenú baňu v Slovinsku na kajakoch (+ video)
  6. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  7. Samuel Ivančák: Iron Maiden oslavujú 50 rokov. Bratislavským koncertom dokázali, že ich odkaz tu s nami bude aj o ďalšie polstoročie
  8. Vladimír Bojničan: Miklošov omyl: Nie progresivizmus, ale konzervatívny klerikalizmus priviedol svet do postfaktického chaosu
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 27 935
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 24 208
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 088
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 640
  5. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 225
  6. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 703
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 794
  8. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 4 899
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  3. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  4. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  5. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  6. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  7. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  8. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu