Korzár logo Korzár

Nástrahy rely Acropolis zvládol najlepšie Ford Focus Markko Martina

Ani veštkyne z bájnych Delf by sa neodvážili tipovať za víťaza šiesteho podujatia majstrovstiev sveta značiek Estónca Markko Martina na Forde Focus.

Skutočnosť však predčila všetky očakávania a talentovaný pretekár si zaknihoval svoje prvé víťazstvo v najvyššej kategórii, čím predĺžil miestnu víťaznú sériu Fordov (víťazili už 4-krát za sebou).

Mimoriadne náročné podmienky na gréckej rely sú vždy veľmi náročnou previerkou odolnosti a výkonnosti vozidiel a ich posádok. Rýchla šotolinová trať posiata množstvom kamienkov je v kombinácii s nepríjemnou horúčavou zákernou kombináciou a posádkam, ktoré sa tento rok museli povinne obliecť do overalov (pozn. ešte vlani platila výnimka a mohlo sa štartovať v kraťasoch a krátkych rukávoch), trochu pomohla iba skutočnosť, že trať sa šplhá až do výšky 1600 metrov nad morom, kde už je predsa len príjemnejšie ako na rozpálenom pobreží. Pred štartom trať poznačili tropické lejaky a náročné úseky úvodných rýchlostných skúšok sa stali ešte zákernejšími. "Ak bude mať niekto problémy v pretekoch, tak bude určite na týchto ereskách," tvrdil pred štartom Gardemeister a mal pravdu. Napokon presvedčiť sa o tom mohla aj slovenská posádka tímu Styllex Tuning Motorsport, Jozef Béreš ml. Peter Starý, ktorá pre problémy s radením odstúpila práve po druhej rýchlostnej skúške. "V úvode druhej RS začali problémy s radením. Museli sme zastaviť a zmeniť hydraulický systém na manuál. Objavili sa aj problémy s diferenciálom, ktorý pracoval striedavo," vysvetľoval dôvody odstúpenia spolujazdec P. Starý. Oprava vozidla spôsobila, že do servise po RS 3 prišla Toyota s veľkým meškaním a musela teda z pretekov odstúpiť. Úvodná etapa sa však pohrebiskom nádejí stala aj pre Gronholma, Duvala, Schwarza, Loixa a Gardemeistera. Nečakane skoro odstúpili obidve vozidlá Hyundai, keď už v prvej ereske odišiel motor najprv Schwarzovi a zakrátko aj Loixovi. Výborne do pretekov vyštartoval Francois Duval na Forde, ktorý po víťaznej prvej rýchlostnej skúške statočne držal druhé miesto za kolegom Martinom. V piatej ereske však na ôsmom kilometri neudržal vozidlo na trati a havaroval. Desať km pred cieľom RS5 stratil tlak aj motor Toni Gardemeistera a hoci posádka ešte dokázala dôjsť do cieľa eresky, na dojazd do servisnej zóny už "dosť síl" nemala a z pretekov musela odstúpiť. Ešte smutnejší bol však úradujúci šampión Marcus Gronholm, ktorý dokončil celú prvú etapu a figuroval na nádejnom treťom mieste, no šesť kilometrov pred poslednou servisnou zónou mu vypovedal prívod paliva a šanca na body a útok na vedúce poradie v priebežnom hodnotení sa rozplynuli.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Druhý deň bol k posádkam oveľa milosrdnejší a z prvej desiatky odstúpil iba Čech Roman Kresta, ktorý podobne ako deň predtým Gronholm dokončil etapu (na desiatom mieste), no na RS 16 poškodil chladič a s prehriatym motor zostal stáť desať kilometrov pred servisnou zónou. "Veľmi nás to mrzí, lebo sme mali dobre rozbehnutý pretek.", smútil Roman. "Pri doskoku z jedného horizontu som poškodil chladič. Robili sme všetko, aby sme došli do servisu a dolievali sme vodu každé 2-3 kilometre, no chladič tiekol stále viac a my sme už nemali čo dolievať." I po druhom dni tak na čele suverénne kraľoval Martin, ktorý dokonale využil skúsenosti tímu s miestnymi podmienkami. Druhý, s približne minútovou stratou, bol matador Sainz a tretí Solberg na Subaru. Potom nasledovala trojica majstrov sveta v poradí Colin McRae, Mäkinen a Burns. Auriol na Škode sa posunul na deviate miesto.

SkryťVypnúť reklamu

V záverečnej etape sa očakávalo, že vedúce posádky si budú strážiť pozície a riskovať sa veľmi nebude. Tejto taktiky sa nakoniec držal iba Martin, ktorý vyrovnanou jazdou dojazdil až do cieľa. Za ním sa však zvádzal tuhý súboj o druhé miesto medzi Sainzom a Solbergom, ktorý mal jednoznačne svoj deň (vyhral štyri zo šiestich RS). Chlieb sa lámal v predposlednej 21 RS, keď dovtedy stabilne jazdiaceho Angličana McRaeho začal trápiť motor jeho Citroena. Colin stratil 2,5 minúty a prepadol sa o niekoľko miest. V inkriminovanej dobe sa naviac priplietol do cesty bojujúcemu Solbergovi, ktorého spomalil a nepriamo tak pomohol tímovému kolegovi Sainzovi. Pilot Subaru sa však napriek tomu nevzdával a po oprave pred poslednou ereskou opäť zaútočil na druhú priečku. Ani víťazstvo v rýchlostnej skúške však nakoniec nestačilo a Nórovi zostalo iba tretie miesto. Z formy sa ukazuje aj Mäkinen, ktorý na RS 22 za sebou neudržal Burnsa a stratil cenné body. Príjemným zistením je skutočnosť, že asfaltový špecialista Panizzi sa už naučil účinne jazdiť aj na šotoline a potešil seba i svojich fanúšikov dvoma bodmi. Pretože v "značkách" môžu bodovať iba dve najlepšie vozidlá tímu, ušiel sa bod aj Škode za deviate miesto Auriola.

SkryťVypnúť reklamu

Šampionát sa blíži do svojej polovice a situácia na čele je stále veľmi vyrovnaná. Richard Burns vďaka pravidelnému bodovaniu, aj napriek tomu, že ani raz nezvíťazil, stále vedie priebežné poradie. Už na cyperskej rely (20. - 22. jún) sa však tento stav určite pokúsia zmeniť Sainz s Gronholmom. Podarí sa Angličanovi, ktorý doteraz na Cypre vždy bodoval, odraziť ich útok?

Výsledky 50. Rally Acropolis: 1. Martin/Park (EE/GB) Ford Focus WRC 4:53:40,5, 2. Sainz/Marti (ESP) Citroën Xsara + 46,0, 3. Solberg/Mills (SWE) Subaru Impreza WRC + 52,7, 4. Burns/Reid (GB) Peugeot 206 WRC + 2:06,6, 5. Mäkinen/Lindstrom (FIN) Subaru Impreza WRC + 2:12,3, 6. Rovanpera/Pietilainen (FIN) Peugeot 206 WRC + 3:44,7, 7. G. Panizzi/H. Panizzi (FRA) Peugeot 206 WRC + 3:54,3, 8. C. McRae/Ringer (GB) Citroen Xsara + 4:05,0, 9. Auriol/Giraudet (FRA) Škoda Octavia WRC + 6:27,2. (Víťazi RS: Duval RS 1, Martin RS 2, 11, 13, 14 a 15, Rovanpera RS 3, 4, 5 a 12, Solberg RS 6, 9, 10, 17, 18, 20 a 22, Gronholm RS 7, Sainz RS 16 a 21, Makinen RS 19, RS 8 bola zrušená. Viedli: Duval RS 1, Martin RS 2 - 22.).

Priebežné poradie jazdcov: 1. Burns 37 bodov, 2. Sainz 32, 3.Gronholm 20, 4. Martin 23, 5. Solberg 19, 6. C. McRae 18, 7. Loeb 17, 8. Mäkinen 15, 9. Duval 9, 10. Gardemeister 9 b., 11. Rovanpera 8, 12. Panizzi 6, 13. Auriol 4, 14. Robert a A. McRae po 3, 16. Schwarz 1. Značky: 1. Peugeot 73, 2. Citroën 62, 3. Ford 39, 4. Subaru 37, 5. Škoda 20, 6. Hyundai 3.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  2. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  4. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  5. Plátené tašky a opakované použitie
  6. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  7. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  8. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  1. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  3. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Podpora projektov, ktoré učia ľudí postaviť sa za seba
  6. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 8 250
  2. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 5 253
  3. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 4 742
  4. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 567
  5. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 243
  6. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 730
  7. Plátené tašky a opakované použitie 2 790
  8. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 057
  1. František Kukura: Lucifer: Nositeľ zakázaného svetla
  2. Henrich Krejča: Mojich 15 európskych cestovateľských tipov na rok 2025.
  3. Jan Pražák: Jak ubohá migrantka bojovala s naší mateřštinou
  4. Dada Vozáriková: Splavovali sme tmavú zatopenú baňu v Slovinsku na kajakoch (+ video)
  5. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  6. Samuel Ivančák: Iron Maiden oslavujú 50 rokov. Bratislavským koncertom dokázali, že ich odkaz tu s nami bude aj o ďalšie polstoročie
  7. Vladimír Bojničan: Miklošov omyl: Nie progresivizmus, ale konzervatívny klerikalizmus priviedol svet do postfaktického chaosu
  8. Timotej Opálek: Peter Doherty - Felt Better Alive
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 27 932
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 24 190
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 088
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 638
  5. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 217
  6. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 700
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 794
  8. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 4 899
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  3. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  4. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  5. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  6. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  7. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  8. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. František Kukura: Lucifer: Nositeľ zakázaného svetla
  2. Henrich Krejča: Mojich 15 európskych cestovateľských tipov na rok 2025.
  3. Jan Pražák: Jak ubohá migrantka bojovala s naší mateřštinou
  4. Dada Vozáriková: Splavovali sme tmavú zatopenú baňu v Slovinsku na kajakoch (+ video)
  5. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  6. Samuel Ivančák: Iron Maiden oslavujú 50 rokov. Bratislavským koncertom dokázali, že ich odkaz tu s nami bude aj o ďalšie polstoročie
  7. Vladimír Bojničan: Miklošov omyl: Nie progresivizmus, ale konzervatívny klerikalizmus priviedol svet do postfaktického chaosu
  8. Timotej Opálek: Peter Doherty - Felt Better Alive
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 27 932
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 24 190
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 088
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 638
  5. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 217
  6. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 700
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 794
  8. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 4 899
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  3. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  4. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  5. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  6. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  7. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  8. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu