X-TYPE), uvedený na trh v máji 2001. Hlavnou novinkou modernizovaného radu X modelového roku 2004, ktorý príde na trh v septembri tohto roka, je rozšírenie sortimentu motorov o vznetovú jednotku. Doteraz sa uvedený rad dodával len s tromi zážihovými vidlicovými šesťvalcami, pričom 2,5-litrový motor výkonu 145 kW a trojlitrový motor výkonu 172 kW sú kombinované s pohonom všetkých štyroch kolies, od minulého roka dodávaný dvojlitrový motor výkonu 117 kW poháňa len predné kolesá. Pretože marketingové prieskumy ukazujú, že ani záujemcovia o vozidlá "prémiovej" triedy už nič nenamietajú proti používaniu vznetových motorov, rozširuje teraz Jaguar sortiment motorov pre rad X o dvojlitrový vznetový štvorvalec. Nejde o úplne nový motor, pretože táto švorventilová jednotka je odvodená známeho Fordovho motora TDCi, ktorý poháňa napríklad model Mondeo. Motor je vystrojený vstrekovacím systémom common rail, turbodúchadlom a chladičom stláčaného vzduchu. Maximálny výkon 96 kW dosahuje tento motor už pri 3 800 ot/min, krútiaci moment vrcholí hodnotou 330 Nm pri 1 800 ot/min. Motor poháňa predné kolesá prostredníctvom päťstupňovej manuálnej prevodovky. Servisný interval je stanovený na 20 000 kilometrov resp. jeden rok. Nová vznetová verzia Jaguara X zrýchli z 0 na 100 km/h za 9,9 s a dosiahne maximálnu rýchlosť 201 km/h. Pozoruhodnou črtou novej vznetovej "šelmy" je jej malý "apetít" - vznetovým motorom vystrojený Jaguar X spotrebuje v meste priemerne 7,5 l/100 km, ale pri jazde mimo mesta klesne jeho spotreba na 4,5 l/100 km, pričom celková normovaná priemerná spotreba je veľmi prijateľných 5,6 l/100 km.
Podľa firmy Jaguar je jej "ixsko" priamym konkurentom "štvorky, trojky a céčka" - veríme, že ste dešifrovali, že ide o typy Audi A4, BMW radu 3 a Mercedes triedy C.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.