Korzár logo Korzár

Košičania obdivovali Schumiho víťazný monopost

Na sobotňajšej Shell Helix Ferrari Road Show, ktorá sa konala v Košiciach, boli hádam najväčšou atrakciou dva monoposty Ferrari F1. Jeden bol určený

na súťaž tímov mediálnych partnerov a prihlásených záujemcov (išlo o čo najrýchlejšiu výmenu oboch predných kolies a symbolické natankovanie), druhý bol takpovediac len na pozeranie. Išlo totiž o monopost s označením F2002, s ktorým vo vlaňajšom seriáli F1 získal Michael Schumacher už piaty titul majstra sveta. Bolo to veľmi spoľahlivé vozidlo, pretože Schumacher s ním absolvoval všetky preteky seriálu až do konca (celkove to bolo 5 175 kilometrov), pričom vždy sa mu ušlo miesto na stupni víťazov. Odborníci sa zhodujú, že k tomuto úspechu prispelo niekoľko dôležitých faktorov. Konštruktérom pod vedením Rossa Brawna sa podarilo sústrediť ťažké komponenty čo najbližšie k ťažisku vozidla, čím sa znížil moment zotrvačnosti okolo zvislej osi, takže monopost bol mimoriadne dobre ovládateľný. K dobrej ovládateľnosti prispela aj výborná aerodynamická stabilita pri všetkých rýchlostiach. Konštrukcia podvozku a aerodynamika vozidla boli také, že "šetrili" pneumatiky. Obdivuhodná bola spoľahlivosť všetkých mechanických i elektronických komponentov. Experti sa zhodli aj na tom, že vlaňajší monopost Ferrari mal najoptimálnejše "zosieťované" rôzne elektronické systémy, teda že tieto systémy navzájom veľmi dobre spolupracovali. Možno aj preto používal tím Ferrari monopost z vlaňajšej sezóny ešte aj v niekoľkých prvých pretekoch tohtoročnej sezóny. Model F2002 odišiel do histórie F1 až Schumacherovým víťazstvom vo veľkej cene San Marina, ktorá sa jazdila 20. apríla na okruhu v Imole.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Spomeňme aspoň niekoľko základných údajov monopostu Ferrari F2002, ktorý mohli Košičania obdivovať. Toto vozidlo je postavené na podvozku s pomerne krátkym rázvorom 2 030 mm, jeho dĺžka je 4 495 mm, šírka 1 796 mm a výška 959 mm. Nosné časti a závesy kolies sú zhotovené z uhlíkových kompozitov. Kolesá sú odpružené torsnými (skrutnými) pružinami. Pohonnou jednotkou je vidlicový desaťvalec zdvihového objemu 2 997 cm3, ktorý má dokopy 40 ventilov. Digitálny riadiaci systém vstrekovania paliva a systém statického zapaľovania sú výrobkami talianskej firmy Magnet Marelli. Sedemstupňová prevodovka je veľmi ľahká, pretože jej skriňa je zhotovená z titánu. Palivová nádrž má objem 140 litrov. Výkon motora tímy zásadne nezverejňujú, ale vie sa, že maximálne otáčky sa pohybujú okolo 18 000 ot/min.

SkryťVypnúť reklamu

A nakoniec ešte jedna kuriozita. Firma Ferrari len pomerne nedávno odhalila, že podklady k vozidlu F2002 zrejme niekto ukradol. Dôverné konštrukčné údaje o tomto vozidle sa našli v počítači jedného technika, ktorý tím ferrari opustil koncom roka 2001, keď už bola konštrukčná fáza mnopostu pre sezónu 2002 uzavretá. Ukradnuté podklady vraj boli ponúkané, samozrejme za vysoké sumy, iným tímom. Nič sa však nedokázalo. Nápadná je síce podobnosť tohtoročného monopostu Toyota TF103 s monopostom Ferrari F2002, ale vedúci tímu Toyota Ove Andersson však kategoricky poprel, že by bol jeho tím zapletený do nejakej priemyselnej špionáže. Napodobovanie najlepších áut je vraj logické...

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 60 094
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 118
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 688
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 842
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 160
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 945
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 150
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 91 742
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 075
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 498
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 819
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 235
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 868
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 214
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 91 742
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 075
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 498
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 819
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 235
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 868
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 214
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu