Korzár logo Korzár

Bentley dominoval v pretekoch 24 hodín Le Mans

Minulý víkend sa na klasickom okruhu v Le Mans jazdil už 71. ročník slávnych dvadsaťštyrihodinových pretekov. Úspešný koncern Volkwagen, ktorý si

vďaka značke Audi pripísal posledné tri víťazstvá v týchto prestížnych pretekoch, sa rozhodol nemeckú značku stiahnuť a jeho česť tentoraz reprezentoval britský Bentley, ktorý rovnako patrí do venca spoločnosti Volkwagen. Oficiálny Team Bentley s posádkami Kristensen-Capello-Smith a David Brabham-Blundell-Herbert vôbec nezaváhal a napodobil úspech dnes už legendárneho modelu Audi R8.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Po troch víťazstvách v jednom rade sa slávna trofej 24 Le Mans dostala vlani navždy do rúk Audi AG a fanúšikovia ju môžu vidieť v múzeu automobilky Audi v Ingolstadte. Po tomto úspechu sa spoločnosť rozhodla odísť na vrchole a do tohtoročných pretekov už továrenský tím nenasadila. S úspešným modelom R8 však štartovali tri súkromné tímy (Audi Sport Japan Team Goh s posádkou Magnussen-Werner-Ara, Audi Sport UK so Salom-Bielom a McCarthym, ADT Champion Racing s posádkou Johansson-Lehto-Pirro).

SkryťVypnúť reklamu

Bentley je v automobilovej histórii veľkým pojmom. Už v dvadsiatych rokoch minulého storočia W.O.Bentley staval svoje prvé vozidlá a odmietal ich posielať do pretekov. V roku 1923 sa však značka prvýkrát zúčastnila 24 Le Mans a hneď víťazne. Bentleyove vozidlá sa pomalý začali meniť na športiaky a úspech v Le Mans si zopakovali aj v rokoch 1927, 28, 29 a 1930! Potom sa značka dostala do problémov a odkúpil ju Rolls Royce. Dnes je tento britský klenot v rukách Nemcov a od roku 2001 sa opäť vrátil do pretekov v Le Mans. Po učňovských rokoch v tieni úspešnejších Audín však konečne prišiel správny čas a Bentley suverénne ovládol štartové pole. Posádky tímu najprv všetkých pokorili v kvalifikácii a ani v samotných, žiaľ nudných pretekoch, nedali nikomu šancu. Víťazná zostava so štartovým číslom sedem viedla neuveriteľných 370 kôl (z 377 odjazdených) a kontrolovala prvú pozíciu od 27. kola až do konca!!! Jej pilot, Dán Tom Kristenssen, sa stal vôbec prvým pilotom histórie týchto pretekov, ktorý dokázal zvíťaziť štyrikrát za sebou. Celkovo má Dán na konte už päť triumfov z rokov 1997, 2000, 2001, 2002 a 2003, pričom štartoval iba sedemkrát! Päť víťazstiev má na konte aj Angličan Derek Bell, no ten štartoval 26-krát. Najviac víťazstiev (šesť) si pripísal legendárny Belgičan Jacky Ickx, ktorý však v Le Mans štartoval celkom 15-krát. V týchto počtoch by sme mohli pokračovať aj ďalej, pretože o priebehu posledných pretekov takmer niet čo povedať. Od prvého kola sa na vedúcich miestach zoradili prvé štyri posádky v cieli a poradie sa v prvých hodinách striedalo iba pri zastávkach v boxoch. Malé problémy mala posádka Brabham-Herbert-Blundell, ktorú asi v polovici pretekov potrápil s batériou, keď auto nemohli naštartovať. Dlho sa dobre držala posádka vedená janom Lammersom, no po niekoľkých chybách sa prepadla na šieste miesto. Smolu, či skôr zlý odhad mal jeden z vlaňajších víťazov, Frank Biela, ktorý štartoval za britský tím Audi, pretože podcenil kontrolku paliva a zostal stáť s prázdnou nádržou na trati. No i to sa stáva.

SkryťVypnúť reklamu

Pre nás je zaujímavá ešte jedna informácia. V pretekoch štartoval aj Tomáš Enge, pre ktorého bolo podujatie v Le Mans vrcholom sezóny a cieľom bolo víťazstvo v triede GTS. To sa Engeho posádke zloženej s Petra Koxa a Jamie Daviesa splniť podarilo, pretože po veľmi kvalitnom výkone došla do cieľa na celkovom desiatom mieste (z 50 štartujúcich dokončilo iba 29) a pred druhou posádkou svojej triedy mala náskok až desať kôl! "Auto bolo fantastické a nemali sme ani najmenší problém," pochvaľoval si český pretekár. "Vyhrať takéto preteky je neuveriteľný zážitok. Dúfam, že mi to pomôže v ďalšej kariére."

Výsledky 71. ročníka 24 hodín Le Mans: 1. Capello/Kristensen/Smith (Team Bentley-Bentley Speed 8) 377 kôl, 2. Herbert/Brabham/Blundell (Team Bentley-Bentley Speed 8) - 2 kolá, 3. Pirro/Lehto/Johansson (ADTAudi R8) - 5 kôl, 4. Ara/Magnussen/Werner (Audi Japan-Audi R8) - 7 kôl, 5. Beretta/Papis/Jeannette (Team Panoz-Panoz LMP 01Elan) - 17 kôl, 6. Lammers/Bosch/Wallece (Racing Holland-Dome Judd) - 17 kôl, 7. Cochet/Gounon/Gregoire (Courage-Courage Judd) - 17 kôl, 8. Boullion/Lagorce/Sarrazin (Pescarolo Sport-Courage Peugeot) - 21 kôl, 9. Minassian/Ayari/Helary (Pescarolo Sport-Courage Peugeot) - 25 kôl, 10. Enge/Kox/Davies (Veloqx Prodrive Racing-Ferrari 550 Maranello) - 41 kôl.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  2. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  4. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  5. Plátené tašky a opakované použitie
  6. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  7. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  8. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  1. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  3. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Podpora projektov, ktoré učia ľudí postaviť sa za seba
  6. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 8 241
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 4 763
  3. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 4 732
  4. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 555
  5. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 235
  6. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 730
  7. Plátené tašky a opakované použitie 2 782
  8. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 070
  1. František Kukura: Lucifer: Nositeľ zakázaného svetla
  2. Henrich Krejča: Mojich 15 európskych cestovateľských tipov na rok 2025.
  3. Jan Pražák: Jak ubohá migrantka bojovala s naší mateřštinou
  4. Dada Vozáriková: Splavovali sme tmavú zatopenú baňu v Slovinsku na kajakoch (+ video)
  5. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  6. Samuel Ivančák: Iron Maiden oslavujú 50 rokov. Bratislavským koncertom dokázali, že ich odkaz tu s nami bude aj o ďalšie polstoročie
  7. Vladimír Bojničan: Miklošov omyl: Nie progresivizmus, ale konzervatívny klerikalizmus priviedol svet do postfaktického chaosu
  8. Timotej Opálek: Peter Doherty - Felt Better Alive
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 28 308
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 24 126
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 117
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 634
  5. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 178
  6. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 691
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 792
  8. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 4 927
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  3. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  4. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  5. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  6. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  7. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  8. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. František Kukura: Lucifer: Nositeľ zakázaného svetla
  2. Henrich Krejča: Mojich 15 európskych cestovateľských tipov na rok 2025.
  3. Jan Pražák: Jak ubohá migrantka bojovala s naší mateřštinou
  4. Dada Vozáriková: Splavovali sme tmavú zatopenú baňu v Slovinsku na kajakoch (+ video)
  5. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  6. Samuel Ivančák: Iron Maiden oslavujú 50 rokov. Bratislavským koncertom dokázali, že ich odkaz tu s nami bude aj o ďalšie polstoročie
  7. Vladimír Bojničan: Miklošov omyl: Nie progresivizmus, ale konzervatívny klerikalizmus priviedol svet do postfaktického chaosu
  8. Timotej Opálek: Peter Doherty - Felt Better Alive
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 28 308
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 24 126
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 117
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 634
  5. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 178
  6. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 691
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 792
  8. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 4 927
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  3. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  4. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  5. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  6. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  7. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  8. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu