Korzár logo Korzár

Bentley dominoval v pretekoch 24 hodín Le Mans

Minulý víkend sa na klasickom okruhu v Le Mans jazdil už 71. ročník slávnych dvadsaťštyrihodinových pretekov. Úspešný koncern Volkwagen, ktorý si

vďaka značke Audi pripísal posledné tri víťazstvá v týchto prestížnych pretekoch, sa rozhodol nemeckú značku stiahnuť a jeho česť tentoraz reprezentoval britský Bentley, ktorý rovnako patrí do venca spoločnosti Volkwagen. Oficiálny Team Bentley s posádkami Kristensen-Capello-Smith a David Brabham-Blundell-Herbert vôbec nezaváhal a napodobil úspech dnes už legendárneho modelu Audi R8.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Po troch víťazstvách v jednom rade sa slávna trofej 24 Le Mans dostala vlani navždy do rúk Audi AG a fanúšikovia ju môžu vidieť v múzeu automobilky Audi v Ingolstadte. Po tomto úspechu sa spoločnosť rozhodla odísť na vrchole a do tohtoročných pretekov už továrenský tím nenasadila. S úspešným modelom R8 však štartovali tri súkromné tímy (Audi Sport Japan Team Goh s posádkou Magnussen-Werner-Ara, Audi Sport UK so Salom-Bielom a McCarthym, ADT Champion Racing s posádkou Johansson-Lehto-Pirro).

SkryťVypnúť reklamu

Bentley je v automobilovej histórii veľkým pojmom. Už v dvadsiatych rokoch minulého storočia W.O.Bentley staval svoje prvé vozidlá a odmietal ich posielať do pretekov. V roku 1923 sa však značka prvýkrát zúčastnila 24 Le Mans a hneď víťazne. Bentleyove vozidlá sa pomalý začali meniť na športiaky a úspech v Le Mans si zopakovali aj v rokoch 1927, 28, 29 a 1930! Potom sa značka dostala do problémov a odkúpil ju Rolls Royce. Dnes je tento britský klenot v rukách Nemcov a od roku 2001 sa opäť vrátil do pretekov v Le Mans. Po učňovských rokoch v tieni úspešnejších Audín však konečne prišiel správny čas a Bentley suverénne ovládol štartové pole. Posádky tímu najprv všetkých pokorili v kvalifikácii a ani v samotných, žiaľ nudných pretekoch, nedali nikomu šancu. Víťazná zostava so štartovým číslom sedem viedla neuveriteľných 370 kôl (z 377 odjazdených) a kontrolovala prvú pozíciu od 27. kola až do konca!!! Jej pilot, Dán Tom Kristenssen, sa stal vôbec prvým pilotom histórie týchto pretekov, ktorý dokázal zvíťaziť štyrikrát za sebou. Celkovo má Dán na konte už päť triumfov z rokov 1997, 2000, 2001, 2002 a 2003, pričom štartoval iba sedemkrát! Päť víťazstiev má na konte aj Angličan Derek Bell, no ten štartoval 26-krát. Najviac víťazstiev (šesť) si pripísal legendárny Belgičan Jacky Ickx, ktorý však v Le Mans štartoval celkom 15-krát. V týchto počtoch by sme mohli pokračovať aj ďalej, pretože o priebehu posledných pretekov takmer niet čo povedať. Od prvého kola sa na vedúcich miestach zoradili prvé štyri posádky v cieli a poradie sa v prvých hodinách striedalo iba pri zastávkach v boxoch. Malé problémy mala posádka Brabham-Herbert-Blundell, ktorú asi v polovici pretekov potrápil s batériou, keď auto nemohli naštartovať. Dlho sa dobre držala posádka vedená janom Lammersom, no po niekoľkých chybách sa prepadla na šieste miesto. Smolu, či skôr zlý odhad mal jeden z vlaňajších víťazov, Frank Biela, ktorý štartoval za britský tím Audi, pretože podcenil kontrolku paliva a zostal stáť s prázdnou nádržou na trati. No i to sa stáva.

SkryťVypnúť reklamu

Pre nás je zaujímavá ešte jedna informácia. V pretekoch štartoval aj Tomáš Enge, pre ktorého bolo podujatie v Le Mans vrcholom sezóny a cieľom bolo víťazstvo v triede GTS. To sa Engeho posádke zloženej s Petra Koxa a Jamie Daviesa splniť podarilo, pretože po veľmi kvalitnom výkone došla do cieľa na celkovom desiatom mieste (z 50 štartujúcich dokončilo iba 29) a pred druhou posádkou svojej triedy mala náskok až desať kôl! "Auto bolo fantastické a nemali sme ani najmenší problém," pochvaľoval si český pretekár. "Vyhrať takéto preteky je neuveriteľný zážitok. Dúfam, že mi to pomôže v ďalšej kariére."

Výsledky 71. ročníka 24 hodín Le Mans: 1. Capello/Kristensen/Smith (Team Bentley-Bentley Speed 8) 377 kôl, 2. Herbert/Brabham/Blundell (Team Bentley-Bentley Speed 8) - 2 kolá, 3. Pirro/Lehto/Johansson (ADTAudi R8) - 5 kôl, 4. Ara/Magnussen/Werner (Audi Japan-Audi R8) - 7 kôl, 5. Beretta/Papis/Jeannette (Team Panoz-Panoz LMP 01Elan) - 17 kôl, 6. Lammers/Bosch/Wallece (Racing Holland-Dome Judd) - 17 kôl, 7. Cochet/Gounon/Gregoire (Courage-Courage Judd) - 17 kôl, 8. Boullion/Lagorce/Sarrazin (Pescarolo Sport-Courage Peugeot) - 21 kôl, 9. Minassian/Ayari/Helary (Pescarolo Sport-Courage Peugeot) - 25 kôl, 10. Enge/Kox/Davies (Veloqx Prodrive Racing-Ferrari 550 Maranello) - 41 kôl.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 60 094
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 118
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 688
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 842
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 160
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 945
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 150
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 91 742
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 075
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 498
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 819
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 235
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 868
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 214
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 91 742
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 075
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 498
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 819
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 235
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 868
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 214
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu