záblesky fotoaparátov. Aj takto vyzerajú zrazy športovo (tuning) upravených vozidiel - Škoda fan klub. O tieto podujatia je spravidla zo strany verejnosti veľký záujem. Tak to bolo aj nedávno na košickom letisku v Barci. Len málokedy sa tam počas dňa premelie toľko ľudí.
Plocha letiska sa zaplnila závratnou rýchlosťou. Postupne na ňu v kolónach prúdili vyblýskané autá a na tvárach ich majiteľov sa zračil hrdý výraz. Nečudo, veď to, čo ukazovali, si urobili zväčša sami, neľutovali peniaze, čas a občas pre nezasvätených nepochopiteľnú investíciu. Na plochu prichádzali autá rôznych značiek, ktorých majitelia buď chceli pretekať, alebo jednoducho plánovali ukázať, čo si na miláčikoch vylepšili. A tak sa v priebehu niekoľkých desiatok minút premenil priestor vyhradený pre tuningy na odstavisko stoviek áut.
"Pri bráne prebiehal tzv. checking, čiže kontrola technického stavu vozidiel, ktoré pretekajú. Vo všeobecnosti by mali byť v poriadku, avšak kvôli bezpečnosti je potrebné urobiť maximum a zistiť, či niekde netečie olej," povedal nám štatutárny zástupca Škoda fan klubu Marián Michalov, ktorý dodáva, že tento fan klub vznikol len minulý rok a už sa mu podarilo zorganizovať takéto megapodujatie. Mal pravdu, veď odhadom tam mohlo byť okolo 5000 ľudí. Ako by skákala od radosti nejedna hudobná skupina, či trebárs košickí futbalisti, keby mali aspoň takéto návštevy...
"Išlo o prvý oficiálny tuning zraz v Košiciach. Na Slovensku sa podobné podujatia organizujú bežne a podobne v krajinách Európskej únie je to úplne normálna vec. Chceli sme každému ukázať, ako je možné sériové vozidlá športovo upraviť, čo sa týka vzhľadu, výkonu motora, ale trebárs aj muziky v aute. Tuning by sme mohli veľmi zľahka rozdeliť do troch kategórií - chip tuning, styling a mechanický tuning. Potom sa ešte rozlišujú rôzne podkategórie, tie sú však úzko špecializované," vysvetlil M. Michalov.
Autá iba predvádzajúce svoje tvary, sa zoradili na ploche letiska. Tie, ktoré sa chystali súťažiť, prešli pomalou jazdou celú dráhu o dĺžke štvrť míle, teda 406 metrov. Zaparkovali v bezpečnostnej zóne, kde sa nachádzalo depo, samozrejme delili sa podľa kubatúr. Potom nasledovalo nahrievanie pneumatík a dvojičky si spolu zasúťažili na dráhe v dvoch kolách. Šprint to bol naozaj napínavý, neraz nebolo jednoduché určiť, kto vlastne vyhral. Organizátori si však na túto záležitosť dali pozor a šprinty merali profesionálnou meracou technikou.
Všetko komentoval hudobník a šoumen Marián Čekovský. "To bola ale píla, škodovka. Favoritu pozerala na päty. Dúfam, že sa nerozpadne," snažil sa vtipne demonštrovať dianie na trati Čeko. Bavil všetkých, veď v dave návštevníkov sa počnúc najmenšími deťmi, cez ženy, zabávali aj zahraniční účastníci.
"Určite prídem znova, keď také niečo zorganizujete. Chodievam na všetky tuningové zrazy po Európe, venujem tomu veľa času aj peňazí. Viete, kto má autá v srdci, neľutuje obetovať nič. Často som na pretekoch, doma si upravujem momentálne svoj ford, predtým som mal škodovku a kedysi dávno trabanta. Je tu veľmi dobrá atmosféra, nádherné autá. I ženy," povedal nám Gyula z Budapešti.
Najväčším lákadlom, čo sa výkonu týka, bol Seat Leon Cupra diesel s výkonom 500 koní. Zaujali však aj verzie montovanej hudby v autách, pričom jeden z majiteľov mal v útrobách svojho tátoša vybavenie za neuveriteľných 900-tisíc korún.
Majitelia športovo upravených áut si medzi sebou povymieňali aj kontakty, či informácie, kde je možné kúpiť rôzne doplnky. Zaujali tuningy na všetkých typoch áut, najviac zreteľné však boli asi na škodovkách.
"Veľmi rád chodievam na takéto zrazy a keďže chcem aj ja niečo ukázať, vylepšujem si auto, ktoré mi dal otec. Kvôli mojej záľube si musel kúpiť Ford Sierru," hovorí majiteľ oranžovej škodovky Victor Fajfer, ktorý dodáva, že autu venuje všetok voľný čas a peniaze. "Všetko si robím sám, z času na čas mi pomáha brat Henrich. Ja som taký detailista a asi nikdy nebudem na sto percent spokojný. Väčšinu vecí som si objednal, niektoré až v Českej republike. Obzerám sa po katalógoch. Nie je to lacný špás, ale pre mňa to znamená srdcovú záležitosť. Do úprav v aute som investoval vyše 80-tisíc korún, hudba ma vyšla na 50 tisícok," vykresľuje majiteľ Škody 120.
"Je to pre mňa koníček. Palubovku som si dal robiť na zákazku, podobne spojlery. Samozrejmosťou je poplašné zariadenie, upravovaný karburátor, či leštené sacie potrubia. Nie som spokojný s motorom. Čoskoro ho ale vymením a dovnútra dám motor z felície. Nikdy by som moje prvé auto nepredal. Aj keď si kúpim nové, toto zostane v garáži," uviedol Victor a dodal, že na cestách má najviac problémov s policajtmi. "Je to kvôli výraznej oranžovej farbe, výfuku i hlasnej hudbe. Zastavia ma aj niekoľkokrát za týždeň. Väčšinou sú však prekvapení, ako som auto urobil. Pýtajú si rady, páči sa im."
Akcia na letisku sa teda vydarila, ľudia odchádzali spokojní. Šou však nebola všetkým, čo organizátori ponúkli. V diskoklube Arzenal sa konala After párty. Aj tá stála za to. Nechýbal striptíz, ani špeciálne videá zo Štokholmu. Išlo o premietanie ilegálnych pretekov, tzv. Street cary. Proste v uliciach švédskej metropoly prebehla naháňačka policajných áut s Porsche Carera. Nuž, na Slovensku by zrejme polícia nemala veľa šancí vzhľadom na jej vozový park. Veď naháňať Porsche na žigulíku, či Fabii by nemuselo dopadnúť dobre.
Ako to už na takýchto podujatiach býva, o víťazstvo ide až na niektorom z ďalších miest, napriek tomu vám ponúkame prehľad víťazov jednotlivých kategórií v šprinte na štvrť míle: do 1300 cm3 - Anton Sedlák, Škoda 130, do 1600 cm3 - Jaroslav Kitka, Honda Civic VTi, do 2000 cm3 - Marcel Boldižár, Toyota Celica, nad 2000 cm3 - Roman Kováč, Lancia HF Integrale.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.