Konštiak hovorí, že trh na Slovensku znesie asi dvakrát viac hypermarketov, ako stojí dnes.
Obchodné reťazce si navzájom konkurujú a zákazníci sa presúvajú z jedného do druhého. Keď v Bratislave otvorili prvé veľké nákupné centrum Soravia, bolo preplnené. Po otvorení modernejších a väčších obchodných stredísk sa však väčšina zákazníkov presunula a Soravia je dnes takmer ľudoprázdna.
Konštiak nepredpokladá, že by časom zanikli niektoré veľké obchodné centrá, nanajvýš "prejdú z rúk do rúk". Zachrániť sa môžu aj staršie obchodné domy v centrách miest. "Ich výhodou je dobrá poloha. Ak majú aj parkoviská, tak môžu prežiť. Inak nemajú šancu."
Budúci rok by mal na Slovensko prísť nový obchodný reťazec Lidl. Konštiak vraví, že by mal otvoriť približne 30 diskontných predajní s veľmi nízkymi cenami.
Hovorkyňa spoločnosti Carrefour Jana Havlíčková tvrdí, že pribúdanie hypermarketov a obchodných centier im zatiaľ neodoberá zákazníkov, pretože trh ešte nie je nasýtený. Havlíčková sa neobáva ani nástupu diskontných predajní, lebo tam sa predáva "na paletách, potraviny budú viac-menej anonymné".
Maloobchodný obrat u nás rastie len veľmi pomaly a Konštiak tvrdí, že na rýchlo rastúci počet obchodov doplácajú najmä malí obchodníci. "Dôsledkom bude, že v centrách miest zostanú len drahé značkové obchody, vymiznú malé, drobné obchody, hlavne obchody s potravinami." Havlíčková je presvedčená, že hypermarkety ponúkajú vyššiu kvalitu nakupovania aj oproti malým obchodom, a tie budú veľkým reťazcom len ťažko konkurovať. "Malé obchody sú určené na to, aby tam človek vybehol a kúpil olej, ktorý mu práve chýba."
V krajinách Európskej únie je podiel veľkých reťazcov na celkových tržbách v obchode asi 70 percent. V Českej republike 60 percent a na Slovensku je ešte asi o 10 percent nižší.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.