Korzár logo Korzár

Boeing "Adriana" lietal predtým v Mexiku a Brazílii

Minulý týždeň v piatok sme v našom denníku uverejnili správu TASR o tom, že slovenská nízkonákladová letecká spoločnosť SkyEurope zaraďuje do svoje

flotily prvé prúdové liteadlo, pričom na trupe tohto lietadla bude namaľovaná podobizeň svetovej modelky slovenského pôvodu Adriany Sklenaříkovej. Lietadlo typu Boeing 737-500 s Adrianinou podobizňou má registračnú značku OM-SEA a už 11. júla by sa malo vydať na svoj prvý let na novej pravidelnej linke z bratislavského letiska M.R.Štefánika na londýnske letisko Stansted (po letiskách Heathrow a Gatwick je to z hľadiska kapacity tretie londýnske letisko). Neskôr by toto lietadlo malo lietať aj na pravidelnej linke na parížske letisko Orly. Po turbovrtuľových lietadlách brazílskej výroby EMB-120 s registračnými značkami OM-SKY (nebo), -SPY (špión), -FLY (lietať) a DAY (deň) bude teraz po svete lietať ďalšie slovenské lietadlo, ktorého značka nie je len kombináciou písmen, ale vytvára takpovediac zmysluplné slovo : SEA znamená more, ale možno to vlastne chápať aj ako skratku názvu SkyEurope Airlines.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Ako sme už na tejto strane spomínali, menšie letecké spoločnosti len zriedkakedy kupujú resp. prenajímajú si úplne nové a teda veľmi drahé dopravné lietadlá. Podobne ako tretí Airbus A310 Českých aerolínií je aj nový slovenský Boeing 737-500 už starším strojom. Povedzme si teraz niečo o histórii tohto konkrétneho lietadla, ktoré dostalo aj meno je to, samozrejme, Adriana. Boeing Adriana má výrobné číslo 25186 a bol vyrobený na prelome rokov 1991 a 1992. Svoj prvý let uskutočnilo toto lietadlo 25. februára 1992, a to už s mexickou registračnou značkou XA-RKP. Lietadlo bolo 11. marca 1992 prostredníctvom lízingovej spoločnosti GECAS dodané mexickej leteckej spoločnosti TAESA (Transportes Aereos Ejecutivos SA). V tej dobe to síce bola tretia najväčšia letecká spoločnosť v Mexiku, ale kvôli finančným problémom musela v roku 2000 ukončiť svoju činnosť. Spomenutý Boeing lietal u spoločnosti TAESA na regionálnych linkách do strednej Ameriky a do USA, a to približne tri roky. V júni 1995 bol tento stroj lízingovou spoločnosťou ILFC dodaný brazílskej leteckej spoločnosti Rio Sul. V službách tejto spoločnosti lietalo toto lietadlo s registráciou PT-SLU a jeho kabína bola usporiadaná na dopravu 111 cestujúcich v dvoch triedach. Spločnosť Rio Sul bola pôvodne samostatnou firmou, neskôr sa však stala súčasťou národnej leteckej spoločnosti Varig. Kvôli kríze v brazílskej leteckej doprave sa musel počet dopravných lietadiel redukovať. To postihlo aj Boeing s registráciou PT-SLU, ktorý 16. februára 2003 skončil svoju službu u spoločnosti Rio Sul a bol vrátený lízingovej spoločnosti. Na snímke Remiho Dallota vidno toto lietadlo pri pristávaní na letisku v Rio de Janeiro. Uveďme ešte niekoľko základných technických informácií o type 737-500, ktorý používajú aj České aerolínie (lietajú s ním aj do Košíc a jeden z nch aj nesie meno východoslovenskej metropoly). Model 500 patrí do druhej generácie radu 737, ktorej základnou verziou bol model 300. Od verzie 737-300 bol odvodený väčší (dlhší) model 400 a kratší model 500. Všetky tri modely majú rozpätie krídiel 28,88 m, dĺžka krátkej päťstovky je 31,01 m. maximálna vzletová hmotnosť je 52,4 tony, na želanie to môže byť až 60,5 tony. Objem palivových nádrží v štandardnom vyhotovení je 23 830 litrov. Šírka kabíny pre cestujúcich je 3,53 metra, štandardné usporiadanie kabíny je pre 108 cestujúcich v dvoch triedach. Na pohon lietadla slúžia dva motory CFM56, každý s maximálnym ťahom 82 kN až 89 kN. Cestovná rýchlosť lietadla je okolo 800 km/h. Boeing 737-500 uskutočnil svoj vôbec prvý let v júni 1989, prvé lietadlo tohto typu bolo leteckej spoločnosti (bola to americká Southwest Airlines) dodané vo februári 1990. Modely 737-300 až 500 sa vyrábali 16 rokov, pričom celkovo sa vyrobilo 1 988 lietadiel. Boeing 737-500 spoločnosti SkyEurope je prenajatý od lízingovej spoločnosti GECAS na dobu 36 mesiacov, pričom zmluva umožňuje dobu lízingu predĺžiť. Do lietajúcej Adriany sa vojde 133 cestujúcich.

SkryťVypnúť reklamu

Mimochodom, na slovenskom leteckom nebi sa objavila ďalšia novinka je to Boeing 757 spoločnosti Air Slovakia. O tomto lietadle však až niekedy inokedy.

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  3. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  4. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  5. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  6. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  7. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  8. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  1. Takto chutí zlato
  2. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  4. Vyskúšali sme Asus ProArt P16, notebook pre kreatívcov
  5. Sovy chránia lesy: LESY SR hlásia úspech s vtáčími búdkami
  6. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  8. Šaca v Lige majstrov futbalovej medicíny
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 7 442
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 6 890
  3. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 5 287
  4. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 686
  5. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 3 639
  6. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd 3 121
  7. V predaji 3-izbových bytov vedie projekt v Dúbravke 2 195
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 2 159
  1. Dušan Koniar: Já vaši pí*u taky neviděl a vím, že ji máte
  2. Štefan Šturdzík: Je ešte Markíza nezávisle médium alebo sa len tak tvári.
  3. Dagmar Szabó: Lúč pre Dieťa – už 10 rokov svetlo nádeje pre deti a rodiny
  4. Daniel Guľaš: Od luxusu k populizmu: Ako RCH a Filip Turek inšpirujú Mazureka a Uhríka
  5. Irena Šimuneková: Štefanikova vyhliadka
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj
  7. Viktor Pamula: Nenecháme si vziať 17. November
  8. Aleksander Prętnicki: Pod svetlom neónov
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 45 397
  2. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 455
  3. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 9 273
  4. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 8 569
  5. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 7 193
  6. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 688
  7. Otilia Horrocks: Demokrati pod paľbou... trestné oznámenia a fyzická inzultácia 4 676
  8. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 467
  1. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  2. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  3. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  4. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  5. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  6. Věra Tepličková: Šok v Levoči
  7. Tupou Ceruzou: Kamarát Viktor
  8. Radko Mačuha: Aj Európa má svoju suverénnu politiku.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Dušan Koniar: Já vaši pí*u taky neviděl a vím, že ji máte
  2. Štefan Šturdzík: Je ešte Markíza nezávisle médium alebo sa len tak tvári.
  3. Dagmar Szabó: Lúč pre Dieťa – už 10 rokov svetlo nádeje pre deti a rodiny
  4. Daniel Guľaš: Od luxusu k populizmu: Ako RCH a Filip Turek inšpirujú Mazureka a Uhríka
  5. Irena Šimuneková: Štefanikova vyhliadka
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj
  7. Viktor Pamula: Nenecháme si vziať 17. November
  8. Aleksander Prętnicki: Pod svetlom neónov
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 45 397
  2. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 455
  3. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 9 273
  4. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 8 569
  5. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 7 193
  6. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 688
  7. Otilia Horrocks: Demokrati pod paľbou... trestné oznámenia a fyzická inzultácia 4 676
  8. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 467
  1. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  2. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  3. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  4. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  5. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  6. Věra Tepličková: Šok v Levoči
  7. Tupou Ceruzou: Kamarát Viktor
  8. Radko Mačuha: Aj Európa má svoju suverénnu politiku.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu