svojim vlastnoručne skonštruovanom autíčku B&S III obsadili spomedzi 175 súťažiacich 55 miesto.
Po prvý raz sa tieto preteky uskutočnili pred osemnástimi rokmi a jazdili sa na okruhu Paul Ricard, kde sa konali aj preteky formuly 1, ťahačov i motocyklov. V roku 2000 organizátori tento okruh vymenili a posledné tri ročníky medzinárodného maratónu vozidiel sa uskutočnil na juhozápade Francúzska na okruhu Paul Armagnac v Nogare. Ako nám prezradil jeden z účastníkov májového podujatia Aurel Stodola Košičania súťaž sa konala na skrátenom okruhu, ktorého dĺžka merala 3636 m. Samotné preteky majú podporiť vynaliezavosť účastníkov, zvýšiť záujem mládeže o techniku. "Veková hranica účastníkov nie je obmedzené a tak na podujatí sa zúčastňujú všetci, ktorí majú radi motoristické preteky od detí až po ľudí v dôchodkovom veku. Tieto preteky sú určené predovšetkým pre študentov odborných a stredných škôl, vysokých škôl, univerzít ako aj nezávislých pretekárov," hovorí pedagóg košickej techniky Aurel Sloboda. "Pre pohon vozidiel sa výlučne používajú tepelné spaľovacie motory na benzín, naftu, plyn alebo alternatívny pohon. Palivo na preteky dodáva Shell a súťažné vozidlá sú zvyčajne trojkolky rôznej konštrukcie a tvaru. Ich pilotmi môžu byť deti od trinásť rokov s minimálnou hmotnosťou 45 kg. Súťažný pokus sa začína doplnením paliva do špeciálnej kalibrovanej nádrže. Vozidla absolvujú okruh sedem ráz podľa prideleného poradia prvej jazdy. Na okruhu musí mať vozidlo minimálnu priemernú rýchlosť 30 km/h. Po prejdení určitej vzdialenosti sa palivo doplní a určí sa spotreba v mililitroch. Potom sa prepočíta prejdená vzdialenosť na jeden liter paliva alebo spotreba na 100 km."
V premiérovom štarte mali vo svojom autíčku mali dvojtaktný motor Babeta a na jeden liter paliva odjazdili 137 km. O rok neskôr s tým istým autom to už bolo 217 km. Neskôr sa v konštruktérskej dielni študentov v spolupráci so Stredným odborným učilišťom strojárskym nové auto už so štvortaktným motorom. S tým prešli už 317 km. Vývoj auta sa nezastavil a B&S II s upraveným štvortaktným motorom dosiahol najlepší výsledok 637 km/1l a s vozidlom B&S III to bolo v roku 2001 787 km/1l. V tomto roku sa košickí technici predstavili s inovovaným autíčkom B&S III. Na podujatí sa zúčastnila posádka Technickej univerzity Strojníckej fakulty, Katedry bezpečnosti a kvality produkcie v zložení Aurel Sloboda, Tibor Bugár a vodičom bol Peter Kentoš. "Išlo hlavne o elektronické vstrekovanie a výmeny pôvodných bŕzd za kotúčové, ktoré boli umiestnené nezávisle na riadiacich kolesách - hydraulické a na hnanom kolese - mechanické. V silnej konkurencii 175 posádok z 12 krajín sveta neuspeli všetci. S naším vozidlom sme 620 km /1l paliva a umiestnili sme sa na 55. mieste ako jediný kolektív z východnej Európy. Domnievam sa, že sme úspešne reprezentovali šikovné ruky a um našich poslucháčov i pedagógov, ktorí sa podieľali pri konštrukcii nášho vozidla," povedal A. Sloboda.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.