Korzár logo Korzár

V stredisku sekty anastenariadov v Ayia Eleni

Do gréckej dediny Ayia Eleni (sv. Helena), ležiacej len asi 15 km od mesta Seres, sme prišli s karavanom v nedeľu dopoludnia. Po ukončení liturgie vo

vynovenom ortodoxnom posádku nášho auta pozvali na pohostenie do sály vedľa kostola. Takéto pozvanie cudzincov miestnymi je bežné aj v iných častiach Grécka. Chrám je zasvätený, ako to z názvu obce vyplýva, patrónke sv. Helene a sv. Konštantínovi. Lenže práve v tejto dedine žije silné zoskupenie vyznávačov zaujímavej sekty anastenariadov, pre ktorých sv. Helena a sv. Konštantín sú dominantými svätcami a patrónmi. Sekta tu má svoje sídlo a dom náboženského vodcu. Ďalší príslušníci žijú v blízkych i vzdialenejších dedinách gréckej Macedónie. Pomerne silná komunita je v Langade neďaleko Thesaloník. Sú to priami potomkovia pôvodných utečencov z Kosti na severovýchode Trakie blízko Čierneho mora. Tam mali grécke dediny dostatočnú slobodu aj počas tureckej nadvlády a anastenariadi mohli slobodne vykonávať náboženské rituály počas viacerých generácií. V roku 1914, po obsadení územia Bulharmi, Gréci odišli do Macedónie (severná časť Grécka). So sebou si zobrali to najcennejšie, ikony a mantily. Aby nevzbudili pohoršenie ortodoxných veriacich a ich predstavených, svoje nezvyčajné náboženské rituály vykonávali so strachom, tajne. Všimli si ich hlavne odborníci folklóru. A tak v roku 1947 vymohli u predstaviteľov cirkvi a štátu, aby anastenariadi mohli svoje rituály predvádzať verejnosti. Odkedy sú rituály verejné, kolíše stanovisko cirkvi od tichej tolerancie až k prejavom aktívneho odporu. Podpora vlády je pragmatická, rituály chápe ako novú turistickú atrakciu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Za náboženským vodcom, do centra hnutia, ktoré sa volá Konaki v Ayia Eleni, kde sú uložené ikony, prichádzajú ľudia žiadajúci o pomoc. Prichádzajú s pocitom, že táto forma zbožnosti im prinesie útechu. Môžu prísť v každom čase po celý rok. Zapálenie sviečky, obetovanie oleja, prípadne kadidlo je samozrejmosťou. Ľudia z dediny, ale aj zo širokého okolia a zahraničia, s chorobami ktorých si lekári nevedia poradiť, často končia v Konaki. Vodca anastenariadov im pomôže zbaviť sa ťažkostí rituálnym spôsobom. Pokiaľ si nie je istý, akú radu by mal postihnutému poskytnúť, zvolá dodekadu, radu dvanástich.

Do domu, za hlavou nezvyčajnej sekty, som prišiel popoludní, keď starší zhrbený pán s prenikavými očami oddychoval v tieni. Vodca bol zvedavý akurát na to, z ktorej krajiny pochádzam. Vraj zo Slovenska za nim ešte nikto nebol. Určite by bol radšej, keby som prišiel pre nejakú radu alebo poprosiť o pomoc, nuž, ale ako turista som pre neho nebol veľmi zaujímavý.

SkryťVypnúť reklamu

Samotné centrum Konaki a kostolík s príslušnými priestormi potrebnými k rituálom sú počas roka väčšinou pokojné. Prípravy na najväčší sviatok roka, sv. Heleny a sv. Konštantína, ktorý pripadá na 21. mája, začínajú už v jeseni predchádzajúceho roku, na sviatok sv. Dimitria 26. októbra. V tento deň muži obchádzajú v Ayia Eleni, ale aj v okolitých dedinách, všetky domy a žiadajú finančné dary a naturálie. Začiatkom januára za vyzbierané peniaze kúpia čierneho barančeka, ktorého chovajú do 21. mája. V podvečer sviatku sa všetci anastenariadi zídu v Konaki a od domu svojho vodcu s veľkými sviečkami v rukách za sprievodu hudby putujú k svätej studni "Ayiasme." Vodca za pomoci kadidla a ikon každoročne znovu vysväcuje vodu. Každý z účastníkov rituálu sa väčšinou z vody napije, prípadne sa ňou pokropí. Ráno 21. mája rituálna procesia pokračuje, ide pre obetného baránka. Do dediny ho prinášajú až okolo obeda a odtiaľ k Ayiasme. Baránok je ovenčený červenými stuhami. Pri studni zvieratko rituálne zabijú, rozporcujú na malé diely a každá domácnosť z účastníkov dostane z neho kúsok. K večeru sa opäť všetci zídu k domu náboženského vodcu. Odtiaľ spoločne idú ku Konaki, kde je na príľahlej lúke oplotený asi 30 metrový kruh po stranách s lavičkami a tribúnou. V strede kruhu už horí vatra z dreva. Sprievod sa k nej priblíži až keď dohorí a muži na to určení roztlčú všetky horiace zvyšky na drobné uhlíky. Nimi potom posypú celú plochu tridsaťmetrového kruhu. Približujúci sa sprievod so sviečkami v rukách, na čele ktorého kráčajú muži a rytmická hudobná skupina, s približovaním začína ožívať. Zrýchľujúci rytmus bubna vyburcuje tanečníkov a tanečnice, ktorí začínajú tlieskať a výskať. Vyzúvajú sa a bosí tancujú okolo rozžeraveného kruhu. Stále sa nájde niekto, kto prvý vstúpi do kruhu a po žeravých uhlíkoch začne tancovať. Teraz to bola žena. Do kruhu vstúpila držiac v ruke ikonu. Dav domácich zvedavcov a turistov, ktorí na tento okamih čakali, začína híkať. Pridávajú sa ďalší. Vstupujú do kruhu a s ľahkosťou v rytme hudby robia kroky prameniace z miestneho folklóru. Prichádza skupina mužov, ktorí upadli do tranzu ešte v dome vodcu. Vstupujú do kruhu, bez zábran berú do náručia uhlíky a prikladajú si ich na prsia. Za normálnych okolností by sa každý z nich nebezpečne popálil. No oni vstávajú a bez najmenšieho prejavu bolesti pridávajú sa k tancujúcim na rozžeravenom koberci. Po nich prichádzajú aj ostatní stúpenci. Celý kruh je pokrytý bosými nohami anastenariadov pokrikujúcich na seba: "Uhaste oheň, rozdupajte uhli na popol." Oheň naozaj uhasia holými chodidlami. Vodca zvoláva svojich blízkych a spolu sa poberajú k jeho domu. Tam už zvedaví cudzinci a odborníci - lekári nedočkavo čakajú, aby sa presvedčili, či nohy nesú nejaké stopy popálenia. "Milosť sv. Heleny a sv. Konštantína je veľká a práve v tento sviatok svätí patróni chránia svojich ctiteľov a stúpencov sekty pred akýmkoľvek ohňom a popálením", hovorí vodca.

SkryťVypnúť reklamu

Ako každá správna slávnosť, sviatok sa končí večerou, na ktorej sa okrem anastenariadov zúčastňujú aj hostia a sympatizanti sekty.

Nasledujúce ráno vychádza z Konaki sprievod hierarchicky usporiadaný, aby navštívil všetky domácnosti v dedine. Procesia opäť nesie sväté ikony a mantily, zastavujú sa, žehnajú a modlia pred ikonami v domoch. Členovia navštívených rodín bozkávajú ikony prichádzajúcich anastenariadov, gazdiná ponúka madle, hrozienka, sušené figy.

O pôvode nezraniteľnosti ohňom sa tradujú dve legendy. Podľa prvej za dávnych dôb v pôvodnej lokalite v Kosti pri požiari kostola sa v jeho priestoroch nachádzali ikony. Keď plamene dosahovali vrchol, ikony začali kričať o pomoc. Ťažko bolo nájsť odvahu a vojsť do horiaceho chrámu. No našli sa odvážlivci, poslúchli Boží hlas a vrhli sa pre sväté obrazy do plameňov. Z kostola vyšli ako zázrakom, bez jediného zranenia. Ich potomkom prináleží právo sväté ikony uchovávať a pokračovať v tradícií predkov.

Druhá legenda sa viaže k sv. Konštantínovi. Po obrátení sa na kresťanstvo Konštantín zbadal na oblohe pred jednou rozhodujúcou bitkou kríž a nápis: "V tomto znamení zvíťazíš." A stalo sa, že v bitke nepriateľ v snahe zastaviť Konštantínovo vojsko rozložil veľký oheň, avšak vojsko prešlo cez plamene bez ťažkostí a nepriateľa Krista porazilo. Pri rozhovore v Ayia Eleni s miestnymi so sa dozvedel, že tí, ktorí sa rituálu posmievajú, neveria a tvrdia, že je to podvod, vážne onemocnejú. Uzdravenie pochybovačov záleží len na vôli a zľutovaní sa oboch svätcov - prejave Božej prítomnosti, ochrany a pomoci cez pevnú vieru.

Zvedavosť mi dáva odvahu a pozývam skupinku žien, z dvora vodcu k večeru na posedenie pri ohníku. Pozvanie prijímajú tri ženy, anastenariadky. Teším sa na svoj zámer a po chvíľke rozhovoru ich prosím či môžu dokázať odolnosť a nezraniteľnosť proti plameňom ohňa, trebárs pomocou rituálu. Jedna z nich dala ruku nad plameň a hneď ju aj stiahla. Spoločne začali tvrdiť: "Každý iný deň okrem sviatku sv. Heleny sa môžeme nebezpečne popáliť ako bežní ľudia. Naša nezraniteľnosť trvá iba v tento jediný deň."

V dedine a na okolí kolujú rôzne podozrenia ako spojenie s čiernou mágiou a čarami, až po pokusy a vedecké vysvetlenie. Podľa neho účastníci rituálu v náboženskom vytržení dokážu v sebe akumulovať netušené schopnosti, ktoré vytvárajú neviditeľnú ochrannú vrstvu chrániacu organizmus pred popálením. Snáď najrozšírenejšie vysvetlenie, prečo anastenariadom oheň neuškodí, má korene v ich tradícií, že sú chránení milosťou oboch svätcov. Zároveň táto vlastnosť je putom medzi potomkami trackých prisťahovalcov. Spolu s vlastnou kultúrnou identitou vytvárajú príťažlivú komunitu nielen pre veriacich ale svojou súdržnosťou sú pozoruhodní aj zo sociálneho hľadiska. Anastenariadi prispievajú k pestrosti a obohateniu kultúry Grékov na severe, čím sa táto oblasť stáva ešte príťažlivejšou.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 60 094
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 118
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 688
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 443
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 842
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 160
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 945
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 150
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 91 742
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 075
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 498
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 819
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 235
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 868
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 214
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 91 742
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 80 075
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 498
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 819
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 235
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 868
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 214
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu