Korzár logo Korzár

Pre špecifickú trať špecifická lokomotíva

Na hlavnom ťahu Juhoafrických železníc (South African R.) z Kapského Mesta do Pretórie prekonávajú vlaky prevádzkovo náročný traťový úsek medzi

stanicami Fraserburg a Beaufort West. Ten sa nachádza na pustej a nehostinnej stepnej plošine Great Karoo.

Špecifická trať si vyžadovala zvláštne lokomotívy na dlhý dojazd. Kritériá splnil rad 25 a 25 NC typu 2'D 2'p2. V rokoch 1953 - 54 vyrobili firmy Henschel v Nemecku a North British v Anglicku 90 strojov radu 25 a 50 strojov radu 25 NC, ktoré sa líšili iba tendrami. Rad 25 mal kondenzačný tender - kondenzát výfukovej pary sa používal znovu k dodávaniu vody pre kotol. Lokomotíva mohla takto prejsť až 1100 km bez dopĺňania vody a súčasne sa znížilo usadzovanie kotlového kameňa. Rad 25 NC (Not Condenser) mal obvyklý tender bez kondenzačných zariadení. Hlavné technické údaje: 2 valce priemeru 610 mm, zdvih piestov 711 mm, pretlak pary v kotle 1,58 Mpa, plocha roštu 6,5 m2, výhrevná plocha kotla 314,9 m2, adhézna hmotnosť 76,2 t, hmotnosť lokomotívy v službe 122,9 t, hmotnosť tendra 111,2 t pri zásobách 22,8 m3 vody a 19,3 t uhlia, maximálna ťažná sila 193 kW, výkon pri rýchlosti 90 km/h 1670 kW (2270 k). Lokomotíva bola vybavená zváraným kotlom s oceľovým ohniskom a spaľovacou komorou, natriasacím roštom a prikladačom uhlia, parným strojom s rozvodom Walschaert, trámovým rámom a valivými nápravovými a tyčovými ložiskami. Tieto technické hodnoty a vlastnosti dokazujú priaznivcov elektrickej i motorovej trakcie, že aj parné lokomotívy dokážu byť v niektorých smeroch konkurencieschopné a široko využiteľné.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Parná trakcia vo väčšine krajín svoj boj o trate prehrala v čase svojej najväčšej technickej dokonalosti. Odborníci však potvrdili objektívne dôvody. Celková účinnosť parných lokomotív nikdy neprekročila 16 % a zo spáleného uhlia sa využilo iba 5 - 6 % energie na užitočnú prácu. Maximálnu rýchlosť nebolo možné zvýšiť nad úroveň 200 km/h, kvôli nevyváženosti kľukového a piestového mechanizmu. Ďalej to bola náročnosť na obsluhu, na prípravu pred jazdou a tiež znečisťovanie okolia dymom. Africký kontinent je dnes najväčšou a pravdepodobne i poslednou baštou zaujímavých parných lokomotív.

Zaujímavosti

Prezidentka Islandu Halla Tómasdóttir.

Najlepšie sa spoznáme, keď zažijeme inú kultúru.


Redakcia Korzára
Finále McDonald's Cup: Radosť z prvého miesta. Teší sa ZŠ Spojová Banská Bystrica.

Stretli sa tí najlepší z najlepších.


Redakcia Korzára

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 15 746
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 150
  3. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 541
  4. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 4 482
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 015
  6. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 700
  7. Plátené tašky a opakované použitie 3 415
  8. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 2 582
  1. Martin Fronk: Brhlovce: Krumplová diera vytesaná do skaly
  2. Jozef Ivan: Google nadržiava babrákom
  3. Otilia Horrocks: Pozor !! Významná úprava VZN o parkovaní v Košiciach v neprospech osôb motoristov ŤZP !!!
  4. Matúš Grznár: Prosperujúci domov kdekoľvek na Slovensku – píše sa rok 2053 (II. časť)
  5. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy?
  6. Viktor Pamula: Prínosy členstva v NATO- výklad a výťah z knihy
  7. Miroslav Kollár: Prečo nechce pravica stavať premiéra?
  8. Štefan Šturdzík: Špinavosti v PPA a ich bagatelizovanie.
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 383
  2. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 979
  3. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 927
  4. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 930
  5. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 10 454
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 7 825
  7. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 719
  8. Ján Valchár: No a tie Orešniky gďe? 4 678
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Martin Fronk: Brhlovce: Krumplová diera vytesaná do skaly
  2. Jozef Ivan: Google nadržiava babrákom
  3. Otilia Horrocks: Pozor !! Významná úprava VZN o parkovaní v Košiciach v neprospech osôb motoristov ŤZP !!!
  4. Matúš Grznár: Prosperujúci domov kdekoľvek na Slovensku – píše sa rok 2053 (II. časť)
  5. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy?
  6. Viktor Pamula: Prínosy členstva v NATO- výklad a výťah z knihy
  7. Miroslav Kollár: Prečo nechce pravica stavať premiéra?
  8. Štefan Šturdzík: Špinavosti v PPA a ich bagatelizovanie.
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 383
  2. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 979
  3. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 927
  4. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 930
  5. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 10 454
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 7 825
  7. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 719
  8. Ján Valchár: No a tie Orešniky gďe? 4 678
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu