... visutá lanovka, premávajúca z Tatranskej Lomnice cez Skalnaté Pleso na Lomnický štít, držala svojho času aj svetový primát?
Nápad postaviť v Tatrách lanovku sa objavil už v roku 1895, o stavbe sa rozhodlo v roku 1930. Visutú lanovku rozdelili na 2 úseky: Tatranská Lomnica - Skalnaté pleso a Skalnaté pleso - Lomnický štít. Prvý úsek na Skalnaté pleso sa začal stavať v roku 1936 a v decembri 1937 sa uskutečnila prvá jazda. Druhý úsek bol oveľa zložitejší, lebo v hlbokej Skalnatej doline pod stenou Lomnického štítu sa nedali postaviť podpery, a tak bolo potrebné prekonať prevýšenie 856 metrov a vzdušnú vzdialenosť 1 655 metrov medzi Skalnatým plesem a vrcholom bez ich pomoci. Jedna sa predsa len postavila, a to tesne pod vrcholom, 30 metrov vysunutá do voľného priestoru. Musela vydržať obrovskú váhu ťažných lán, nosného lana a plne obsadenej kabíny, čo bolo vyše 41 ton. Skúšobná jazda se uskutočnila v októbri 1940 a následne sa začala premávka. Až do roku 1958 bola táto lanovka prvá na svete v dĺžke lana bez podpery, ktorá činí 1 870 m. Potom ju prekonala lanovka z Chamonix na Aiguille du Midi vo francúzskych Alpách. V rokoch 1986 - 1989 bol horný úsek lanovky zrekonštruovaný. Odstránila sa vrcholová podpera, vymenila kabína a celkovo je tak lanovka bezpečnejšia. V súčasnosti sa rekonštruuje spodný úsek visutej lanovky, z Tatranskej Lomnice na Skalnaté pleso tak turistov vozí kabínková lanovka.
Autor: maj
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.