generátora je to, že jeho vinutia sú zhotovené z vysokoteplotného supravodiča. Ak sa toto vinutie ochladí na teplotu 246 stupňov Celzia, preteká ním elektrický prúd bez akéhokoľvek odporu. Pretože prúdová hustota vo vodičoch tohto vinutia môže byť až desaťnásobne vyššia ako hustota v bežne používaných medených vinutiach, môže mať generátor oveľa menšie rozmery. Predpokladá sa, že v budúcnosti budú mať lodné generátory len polovičnú hmotnosť a zaberať len štvrtinu miesta dnešných generátorov (pri rovnakom výkone). Terajšie generátory majú skutočne obrovské rozmery, pretože musia mať výkon niekoľko tisíc kilowattov, aby pokryli spotrebu elektrickej energie na veľkej námornej lodi. Navyše trend stavby lodí smeruje k plne elektrickým lodiam, ktoré majú aj hnacie vrtule poháňané výkonnými elektromotormi. To si vyžaduje generátory s ešte väčšími výkonmi ako doteraz. Firma Siemens v súčasnosti konštruuje v rámci projektu, financovaného Spolkovým ministerstvom pre výskum, prvý supravodivý generátor megawattovej triedy, ktorý bude poháňaný plynovou turbínou výkonu 4 000 kW. Kombinácia plynovej turbíny so supravodivým generátorom prinesie ďalšie výhody vo forme nižšej spotreby paliva a nižších vibrácií hnacej jednotky. Tento generátor bude od roku 2005 podrobený rozsiahlym a náročným skúškam. Po uvedení na trh by sa supravodivý generátor mohol uplatniť aj na vrtných vežiach. Treba ale spomenúť aj to, že okrem nesporných výhod majú supravodivé generátory aj istú nevýhodu tou je potreba zložitého zariadenia na chladenie vinutia na požadovanú veľmi nízku teplotu.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.