veľmi pomáha to, keď je človek v správnom čase na správnom mieste. Okolie Stuttgartu, kde sídlia automobilky Mercedes-Benz a Porsche a kde sa nachádza ultramoderný testovací areál firmy Bosch, je určite tým správnym miestom pre vznik nejakej tej "motoristickej" náhody. No a pred istým hotelom v malebnom mestečku Bad Mergentheim (neďaleko spomenutej testovacej dráhy firmy Bosch) som zrejme stál v pravý čas, pretože k hotelu zrazu prišlo auto takpovediac v "maskáčoch" predná i zadná časť karosérie boli oblepené nepriehľadnými plastovými fóliami, čo podstatne sťažuje identifikáciu vozidla. Takto maskované prototypy sa bežne skúšajú na verejných cestách a za normálnej premávky, pretože takéto testovanie za reálnych podmienok nikdy nemožno úplne nahradiť testovaním na skúšobných dráhach. Zamaskovaný prototyp pre spomenutým hotelom som si vyfotografoval, ale priznám sa, že som nemal ani potuchy o auto ktorej značky resp. o aký nový model ide. Rozjasnilo sa mi, až keď som moju fotografiu porovnal s fotografiami ďalších maskovaných prototypov, ktoré boli uverejnené v nemeckom motoristickom časopise Auto motor und sport. Takže je to jasné na snímke je maskovaný prototyp nového malého automobilu Smart Forfour (Smart je dnes už samostatnou značkou v rámci koncernu DaimlerChrysler). V súčasnosti prebieha 20 mesiacov trvajúce obdobie (zahrnujúce dve zimy a jedno leto) skúšania 80 prototypov nového Smartu, pričom náklady na zhotovenie prvých prototypov boli až 500 000 eur (museli sa vyrobiť špeciálne nástroje). Treba povedať, že Smart Forfour je úplne iné vozidlo ako pôvodný Smart. Zatiaľ čo dvojdverový dvojmiestny Smart má vzadu uložený motor a poháňané zadné kolesá, má štvordverový Smart Forfour vpredu uložený motor, poháňajúci predné kolesá. A aj keď názov Forfour doslova znamená "pre štyroch", je Forfour oficiálne päťmiestne vozidlo, i keď vzadu sediaci traja cestujúci už nemajú prílišné pohodlie. Navonok budú mať oba Smarty podobné snáď iba to, že aj Forfour sa rovnako ako pôvodný Smart bude dodávať s dvojfarebne lakovanou karosériou.
Smart Forfour je postavený na rovnakej podvozkovej plošine ako nový Mitsubishi Colt (koncern DaimlerChrysler má kapitálový podiel vo firme Mitsubishi). Rázvor podvozku je 250 cm, predné kolesá sú vedené vzperami McPherson, vzadu je dnes bežne používaná kľuková náprava. Na pohon vozidla bude k dispozícii celkovo päť motorov. Tri zážihové motory, pochádzajúce zo sortimentu firmy Mitsubishi, majú zdvihový objem 1,1 až 1,5 litra a pokrývajú rozsah výkonov od 55 kW do 80 kW. Dva 1,5-litrové trojvalcové vznetové motory sú upravenou verziou motorov, ktoré budú poháňať novú generáciu Mercedesov triedy A. Tieto motory majú výkon 50 kW a 70 kW. Výkon motora sa na predné kolesá prenáša prostredníctvom päťstupňovej manuálnej alebo šesťstupňovej automatizovanej prevodovky. Vozidlo je dlhé 375 cm, široké 168 cm a vysoké 145 cm. Zaujímavým prvkom interiéru je pozdĺžne (v rozsahu 15 cm) posuvná zadná lavica. Keď je táto lavica v zadnej polohe, majú vzadu sediaci cestujúci mimoriadne veľa priestoru pre svoje nohy (na úkor, samozrejme, objemu batožinového priestoru). O tom, že Smart Forfour má byť akýmsi prémiovým produktom v kategórii malých automobilov, svedčí aj rozsah príplatkovej výbavy. Patrí do nej informačný a riadiaci systém Comand (známy z vozidiel Mercedes), multifunkčný volant, veľké sklenené strešné okno a športovo vyladený podvozok. Smart Forfour sa bude spolu s modelom Mitsubishi Colt vyrábať v holandskom Borne. Nový štvordverový Smart bude mať svetovú premiéru na septembrovom autosalóne vo Frankfurte a na trh by mal prísť v apríli 2004, a to ako "protivník" takých osvedčených a obľúbených vozidiel, akými sú napríklad VW Polo a Peugeot 206. Neskôr by mala byť z typu Forfour odvodená športovo-úžitková verzia (SUV), ktorá by sa mal vyrábať v Brazílii, a to špeciálne pre americký trh.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.