Korzár logo Korzár

Turboelektrické lokomotívy sa v praxi dobre uplatnili

Prvého septembra 1941 vyšla na skúšobnú jazdu po trinásťročných pokusoch prvá turbínová lokomotíva so spaľovacou plynovou turbínou na ťažký olej.

Postavila ju švajčiarska firma Brown - Boveri a potvrdila predpoklad, že spaľovacia turbína je najľahší typ motora s takým veľkým výkonom, ktorý iné motory nemôžu dosiahnuť. Krátke trate však bránili rozvoju tejto trakcie v Európe. Francúzska firma Renault napriek tomu skonštruovala niekoľko turbínových lokomotív s tzv. voľnými piestami. Vo veľkej Británii sa experimentovalo s technológiou spaľovania uhoľného prachu. Vo vývoji sa kvôli veľkej hlučnosti a privysokým otáčkam (80 000 za minútu) nepokračovalo. Výkonné turboelektrické lokomotívy sa v praxi uplatnili po prvý raz po druhej svetovej vojne na tratiach v USA a Kanade. V 70. rokoch minulého storočia prebiehali v ZSSR a USA skúšky s motorovými vozňami poháňanými leteckými turbínami, ktoré mali namontované na streche. Motory dosahovali výkon viac než 5000 kW a rýchlosť vozňov prekračovala hranicu 300km/h.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

V roku 1964 Sovietsky zväz prispel do medzinárodného vývoja na poli turbínových pohonov v železničnej doprave osobnou lokomotívou radu GP 1, vybavenou spaľovacou turbínou. V princípe to bola motorová lokomotíva, ale s rotačným spaľovacím motorom a elektrickým prenosom výkonu. Spaľovacia turbína s jedným hriadeľom a otvoreným obehom dodávala na výstupný hriadeľ výkon 3 500 koní. Vlastný výkon turbíny bol asi tri razy väčší, ale dve tretiny z toho využil rotačný kompresor, ktorý dodával stlačený vzduch určený pre spaľovanie paliva. Turbína poháňala tri hlavné generátory, každý s výkonom 667 kW. Trakčné motory boli umiestnené v dvoch trojnápravových podvozkoch. Pre posun alebo samostatnú jazdu sa na stroj umiestnil dvanásťvalcový naftový motor s výkonom 195 kW. Zásoby prevádzkových hmôt boli naozaj obdivuhodné - 9 000 kg paliva pre turbínu, 850 kg paliva (motorovej nafty) pre pomocný motor, 700 kg oleja, 170 l vody a 600 kg piesku. Lokomotíva sa mohla pochváliť aj hmotnosťou - 129 ton.

SkryťVypnúť reklamu

Vo všeobecnosti sa modely turbínových železničných vozidiel vyrábajú obmedzene, producenti modelárskych výrobkov i hračiek si najčastejšie vyberajú nevšedne až extravagantne vyzerajúce vozidlá, ktoré premávali alebo premávajú v zámorí.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  2. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  4. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  5. Plátené tašky a opakované použitie
  6. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  7. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  8. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  1. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  3. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Podpora projektov, ktoré učia ľudí postaviť sa za seba
  6. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 8 229
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 4 800
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 4 531
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 216
  5. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 3 932
  6. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 729
  7. Plátené tašky a opakované použitie 2 747
  8. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 2 086
  1. František Kukura: Lucifer: Nositeľ zakázaného svetla
  2. Henrich Krejča: Mojich 15 európskych cestovateľských tipov na rok 2025.
  3. Jan Pražák: Jak ubohá migrantka bojovala s naší mateřštinou
  4. Dada Vozáriková: Splavovali sme tmavú zatopenú baňu v Slovinsku na kajakoch (+ video)
  5. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  6. Samuel Ivančák: Iron Maiden oslavujú 50 rokov. Bratislavským koncertom dokázali, že ich odkaz tu s nami bude aj o ďalšie polstoročie
  7. Vladimír Bojničan: Miklošov omyl: Nie progresivizmus, ale konzervatívny klerikalizmus priviedol svet do postfaktického chaosu
  8. Timotej Opálek: Peter Doherty - Felt Better Alive
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 29 159
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 24 034
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 172
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 627
  5. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 126
  6. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 681
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 792
  8. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 4 974
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  3. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  4. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  5. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  6. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  7. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  8. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. František Kukura: Lucifer: Nositeľ zakázaného svetla
  2. Henrich Krejča: Mojich 15 európskych cestovateľských tipov na rok 2025.
  3. Jan Pražák: Jak ubohá migrantka bojovala s naší mateřštinou
  4. Dada Vozáriková: Splavovali sme tmavú zatopenú baňu v Slovinsku na kajakoch (+ video)
  5. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  6. Samuel Ivančák: Iron Maiden oslavujú 50 rokov. Bratislavským koncertom dokázali, že ich odkaz tu s nami bude aj o ďalšie polstoročie
  7. Vladimír Bojničan: Miklošov omyl: Nie progresivizmus, ale konzervatívny klerikalizmus priviedol svet do postfaktického chaosu
  8. Timotej Opálek: Peter Doherty - Felt Better Alive
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 29 159
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 24 034
  3. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 172
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 627
  5. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 126
  6. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 681
  7. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 792
  8. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 4 974
  1. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  2. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  3. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  4. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  5. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  6. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  7. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  8. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu