ÔSMY DEŇ TÝŽDŇA
Prezident Rudolf Schuster podpísal uplynulý týždeň novelu zákon o premávke na pozemných komunikáciách, za ktorú hlasovalo vyše osemdesiat dobre platených poslancov NR SR. odhlasovalo novelu, podľa ktorej sú zimné pneumatiky v zime povinné. V nej sa hovorí aj o tom, že každé motorové vozidlo musí mať v zime povinne zimné pneumatiky. Iniciátori novely hovoria, že s ňou prišli preto, lebo v zime je jazda na zimných pneumatikách bezpečnejšia a ich používanie znižuje počet nehôd približne o 15 percent. Niektoré autobusové spoločnosti však tvrdia, že ich to doslova zruinuje a budú musieť niekoľkonásobne zvýšiť cestovné a problémom pre nich bude tiež skladovanie pneumatík. O spomínanej novele sme sa po včerajšom návrate z pretekov formuly 1 v Anglicku porozprávali s jej predkladateľom, poslancom Jirkom Malchárkom (ANO).
Tak aké boli preteky v Silverstone?
- Dramatické od prvého po posledné kolo. Najlepší bol ten Škót v sukni, čo vbehol na trať, a pritom v štartovej listine som ho nenašiel. Musím povedať, že pre mňa a priateľku Máriu Knapíkovú to bolo akési vyvrcholenie nášho turné, počas ktorého sme zisťovali stav používania zimných pneumatík na európskych cestách. Prekvapilo nás však, že sme žiadne z nich na autách nevideli.
Možno preto, že máme teraz leto...
- To je dobrý postreh, keby ste nám to povedali skôr, mohli sme si ušetriť cestu.
Do redakcie nám telefonujú rozhorčení motoristi, ktorí vám nevedia prísť na meno a tvrdia, že takúto novelu mohol navrhnúť iba blázon. Mali ste už vôbec nejaké pozitívne ohlasy?
- Ale samozrejme! Hneď po podpísaní novely prezidentom som dostal viacero poďakovaní a symbolických šekov na niekoľko tisíc euro od firiem Matador, Mikona a Barum. Spoločnosti Michelin, Tirelli a Goodyear mi dokonca ponúkli, že budú financovať moju kampaň pred voľbami do Európskeho parlamentu. Vraj chcú len to, aby som potom taký istý zákon predložil aj v Štrasburgu. To pre mňa nie je žiaden problém, veď bezpečnosť na cestách v zime bola vždy mojou osobnou prioritou.
Odporcovia zákona však namietajú, že povinnosť zimného prezutia pneumatík zbúra ich rodinné rozpočty.
- Väčšiu hlúposť som ešte nepočul, keď to nezbúra rozpočty tých 83 poslancov, ktorí sme za novelu hlasovali, prečo by potom mali akože trpieť rodinné rozpočty motoristov.
Tak, oni zarábajú o dosť menej ako poslanci a minimálne 12 000 Sk za zimné pneumatiky je pre väčšinu z nich mesačný plat.
- Vážne? Oni, nemajú 53 000 čistého ako my poslanci? Na vine je vláda, že ich tak málo platí.
Ale aj vaša strana je členom takejto vlády.
- Ešte stále? Prepáčte, ale v posledných mesiacoch som sa viac venoval pretekaniu na rallye ako sledovaniu politiky, takže v tom nemám veľký prehľad. Navyše v motoristických prílohách v novinách a časopisoch sa o našej vláde veľa nepíše, takže jej zloženie je pre mňa tak trochu záhadou. Ale sľubujem vám, že sa na to po návrate z Rallye tisícich jazier vo Fínsku pozriem.
Aj z ANO však prenikli úvahy, žeby sa zákon o premávke na pozemných komunikáciách mohol ešte raz novelizovať.
- Áno, priznávam, že tento zákon je len prechodný. Protimonopolnému úradu sa napríklad nepáči, že motoristi budú mať k dispozícii len dva typy pneumatík a to zimné a letné. Preto chceme presadiť, aby sa na jar používali jarné gumy, v lete letné atď. Okrem toho počas sviatkov a významných výročí by bol výber obohatený o prvomájové gumy a na Vianoce by sa mohlo jazdiť iba na Vianočných a na MDŽ v tzv. ženských gumách.
Máte v pláne aj niektoré ďalšie legislatívne aktivity?
- S kolegami rozmýšľame nad jednou vecou. Viete Slovensko je dosť hornaté. Keď občas trénujem na našich cestách, všimol som si, že niektorí vodiči majú problém výjsť do kopca. Spália pri tom mnoho benzínu a o dopade na životné prostredie ani nehovorím. Preto chceme s kolegami poslancami predložiť návrh zákona, podľa ktorého by sa od 1. jaunára 2004 smeli ku nám dovážať iba autá s pohonom všetkých štyroch kolies, tzv. 4x4. Tento návrh je zatiaľ v pripomienkovom konaní, no čo som sa rozprával, okrem KSS ho chcú podporiť poslanci všetkých ostatných parlamentných klubov.
Aha, a prečo nie aj KSS?
- Tvrdili mi, že vraj bežní pracujúci by si takéto autá nemohli dovoliť kúpiť. No uznajte, čo je to za logiku. Majú si ľudia radšej kupovať ojazdené autá z Nemecka ako kvalitné 4x4 z celého sveta?
Ozaj, aké je vaše terajšie umiestnenie v seriáli majstrovstiev strednej Európy cestných automobilov?
- Striedam lepšie chvíľky so slabšími. Minule som síce bol dvanásty, no väčšinou je to tak okolo 16. miesta zhruba z tej dvadsiatky štartujúcich. Neviem, či to nezabalím. Aj ľudia z môjho okolia mi hovoria, že ako poslanec som so svojimi novelami pre bežných ľudí prospešnejší, než by som mal ďalej jazdiť na automobilových okruhoch...
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.