účely, ale objednal si ju americký zákazník (jeho meno výrobca nezverejnil), ktorý s ňou bude podnikať výletné plavby pod hladinou mora v Karibiku. Cestujúci budú môcť z tejto ponorky pozorovať život v mori i na morskom dne, a to cez "okná" bublinového tvaru. Tieto bubliny priemeru 1,85 metra sú zhotovené z priehľadného akrylu (u nás je tento plast známy pod názvom plexisklo) hrúbky 100 mm. V ponorke, ktorá dostala označenie Alicia, bude miesto pre kapitána a šiestich cestujúcich. Alicia je dlhá 11,2 m, má výtlak 18 ton a bude sa môcť ponárať do hĺbky až 1 000 stôp, čo je 305 metrov. Pri plavbe na hladine bude miniponorku poháňať prepĺňaný vznetový motor výkonu 98 kW, na plavbu pod hladinou bude slúžiť elektromotor výkonu 20 kW, ktorý bude elektrickou energiou zásobovaný akumulátormi s celkovou kapacitou 500 Ah. Pri plavbe na hladine bude ponorka dosahovať maximálnu rýchlosť okolo 16 km/h, pod hladinou to bude približne 9 km/h. Zásoby paliva postačia na plavbu do vzdialenosti 480 km, pod hladinou bude môcť mimiponorka plávať až osem hodín. Námorné skúšky miniponorky Alicia by sa mali uskutočniť ešte v tomto roku.
Firma Marlin Submarines má so stavbou malých ponoriek už značné skúsenosti. Táto firma skonštruovala už v roku 1986 miniponorku S101 pre švédske vojenské námorníctvo, ktoré potrebovalo vhodné plavidlo na detegovanie malých ruských ponoriek, prenikajúcich do blízkosti švédskych námorných základní. Neskôr bola švédskemu námorníctvu zapožičaná miniponorka S102, ktorá často operovala zo základne v Lulea, ležiacej len 130 km od severného polárneho kruhu. Táto ponorka sa tiež osvedčila a často operovala aj pod ľadovým príkrovom. Po skončení kontraktu s vojenským námorníctvom bola ponorka S102 presunutá do Štokholmu, kde čaká na prípadného kupca.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.