a onedlho na to predstavila opäť zatiaľ len vo virtuálnom svete internetu nové športové kupé radu 6. Je síce veľmi pravdepodobné, že informácie o modeli X3 i kupé 6 mohli byť zverejnené naraz, ale marketingoví experti mníchovskej automobilky BMW zrejme vedia veľmi dobre vedia, že informácie o novinkách treba dávkovať tak, aby čo najviac a najdlhšie pútali pozornosť médií i motoristickej verejnosti Svoju "hmatateľnú" premiéru zažijú nové modely X3 a rad 6 až na jesennom frankfurtskom autosalóne.
Tí, ktorí sa trochu vyznajú v histórii automobilky BMW, isto vedia, že "šestka" sa už v sortimente bavorákov raz vyskytovala. Je to skutočne tak, pretože v rokoch 1976 až 1989 vyrábala firma BMW luxusné kupé radu 6, ktoré však nebolo obchodne bohvieako úspešné. Novým kupé radu 6, ktoré je modernou syntézou športovosti a pohodlia, nadväzuje BMW na tradíciu bývalej šestky. BMW radu 6 má klasické, "natiahnuté" línie športového vozidla s pomerne dozadu posunutým priestorom pre cestujúcich. Vozidlo je dlhé 4 820 mm, široké 1 855 mm a vysoké len 1 373 mm. K relatívne nízkej hmotnosti okolo 1 600 kg prispelo použitie ľahkých konštrukčných materiálov. Celá predná časť vozidla je, podobne ako u novej limuzíny päťkového radu, zhotovená z hliníka, z ktorého sú zhotovené aj dvere. Predné blatníky sú z termoplastu, zadné veko je z kompozitného materiálu. Podvozok vozidla je tiež zhotovený prevažne z hliníka. Hmotnosť vozidla je na obe nápravy rozložená temer v ideálnom pomere 50:50. Na pohon nového vozidla slúži 4,4-litrový vidlicový osemvalec, známy z modelu 745i. Tento motor, vystrojený systémom variabilného časovania ventilov Valvetronic, vyvíja maximálny výkon 245 kW a jeho najvyšší krútiaci moment je 450 Nm pri 3 600 ot/min. Motor možno kombinovať s tromi rôznými prevodovkami. Ide o klasickú manuálnu šesťstupňovú prevodovku, ďalej o šesťstupňovú automatickú prevodovku s funkciou Steptronic (ručné sekvenčné radenie) a o šesťstupňovú sekvenčnú manuálnu prevodovku SMG, ktorú možno ovládať buď pákou na strednej konzole alebo "efjednotkovými" páčkami za volantom. Kupé BMW 6 zrýchli z 0 na 100 km/h za 5,6 sekundy a jeho maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na konvenčnú hodnotu 250 km/h.
Ovládacie prvky sú usporiadané podobne ako v limuzínach päťkového a sedmičkového radu. Nové kupé je, podobne ako športové modely M3 a M5, vystrojené systémom dynamickej kontroly jazdy (DDC drive dynamic control). Tento tlačidlom Sport na strednej konzole ovládaný systém spôsobí to, že motor spontánnejšie reaguje na "pridanie plynu" a riadenie sa stane takpovediac tvrdším (zmenou charakteristiky činnosti posilňovača). Ak je vozidlo vystrojené automatickou prevodovkou alebo prevodovkou SMG, systém DDC posunie preraďovanie do vyšších otáčok, pričom proces preraďovania prebehne veľmi rýchlo (za 150 milisekúnd). Nové kupé je, pochopiteľne, vystrojené aj systémom dynamickej kontroly stability (DSC dynamic stability control), ktorý zahrnuje aj dynamickú trakčnú kontrolu (DTC dynamic traction control). Na želanie môže byť kupé vystrojené aj podvozkovým systémom Dynamic Drive, ktorý vyrovnáva bočný náklon karosérie pri prejazde zákrutami, ako aj novým systémom aktívneho riadenia, ktorý je k dispozícii aj pre rad 5 a ktorého nóvum spočíva v tom, že pomer medzi uhlom natočenia volantu a uhlom natočenia predných kolies nie je konštantný, ale mení sa v závislosti na rýchlosti jazdy. Pri pomalej jazde sa kolesia pri danom pootočení volantu vychýlia viac než pri rýchlej jazde. Okrem všetkých bezpečnostných prvkov, štandardne používaných vo vozidlách BMW, je šestkové kupé vystrojené aj pneumatikami s núdzovým dojazdom, na ktorých sa aj po defekte dá prejsť až 150 km pri maximálnej rýchlosti 80 km/h. Na želanie môže byť kupé vystrojené adaptívnym tempomatom, ktorý okrem udržiavania konštantnej rýchlosti jazdy dokáže udržiavať aj bezpečný odstup za vpredu idúcim volantom. Do príplatkovej výbavy patria aj adaptívne svetlomety, ktoré sa môžu do strán vychyľovať až o 15o, takže vodič lepšie vidí do zatáčky. Na jar bude pre kupé k dispozícii aj priehľadový indikátor, ktorý premieta vodičom zvolené informácie priamo na predné okno. Do sériového výstroja patrí kvalitná audiosústava a automatický klimatizačný systém. O batožinovom priestore sa v tlačovej správe BMW hovorí len toľko, že má dostatočnú veľkosť na prepravu dvoch golfových vakov a jedného kufra. Neskôr by mal byť z tohto kupé odvodený kabriolet.
Nové špičkové kupé BMW 645i by sa na trhu malo objaviť pre koncom tohto roka.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.