oblečenú televíznu hviezdu. Potom medzi 50 najkrajších ľudí na svete. Podľa časopisu "People" je štyridsaťdvaročný George Cloony najsexi chlap na zemeguli. Herec neprotestuje. "Som, aký som," tvrdí s odzbrojujúcim úsmevom. Skutočne, treba mu veľa prepáčiť. Sám priznáva, že je cynický sebec, workoholik a nechce sa s nikým viazať.
V poslednom čase toho vystriedal veľa. Tri roky s francúzskou študentkou práva Céline Belitranovou, potom vozil na motorke herečku z "Melrose Place" Brooke Langdonovú, britskú modelku a moderátorku MTV Lisu Snowdonovú, kanadskú servírku Mariu Bertrandovú, desať mesiacov s Bridget Jonesovú, pardón, Renée Zellvegerovú, a takisto erotickú Kristu Allenovú zo seriáli "Poplach v Malibu" a posledných epizód "Emmanuely". Zatiaľ najdlhšie s ním vydržalo jeho čierne prasa Max. Nicole Kidmanová a Michelle Pfeiferová sa s ním každá stavili o 10-tisíc dolárov, že do štyridsiatky bude otcom. Prehrali. Keď mu Kidmanová na narodeny poslala šek, odpísal: "Zdvojnásobme stávku a počkajme do päťdesiatky."
Pochádza z umeleckej rodiny. Otec bol prezentátor televíznej show, teta Rosemary, ktorá mu pomohla v začiatkoch, naspievala s Bingom Crosbym vianočný šláger "White Christmas", strýko bol slávny José Ferrer, bratanec je herec Miguel Ferrer. Prvý raz vystúpil v úlohe škriatka v programe svojho otca ako päťročný. Neskôr si vyskúšal povolanie rozhlasového novinára. Študoval zopár rokov na Nothern Kentucky University a chcel sa stať profesionálnym členom baseballového mužstva Cincinnati Reds. K hraniu sa dostal, keď mu bratanec dohodil malý štek vo filme. V roku 1982 odišiel do Los Angeles, kde okrem štúdia herectva v Beverly Hills Playhouse sa rok márne pokúšal získať rolu a spal u priateľa na záchode. Prvý film, spolu s Charliem Sheenom, ostal nerealizovaný. Náhodne prvou stálou prácou bolv roku 1984 televízny sitcom "Pohotovosť" s Elliotom Gouldom, Mary McDonnelovou a Jasonom Alexandrom. Desať rokov nato iný televízny seriál s rovnakým názvom ho katapultoval ku sláve. Od bieleho plášťa a injekcií s 20 kubíkmi morfia sa prepracoval k filmom ako "Od súmraku k úsvitu", "Batman a Robin", "Tenká červená línia", "Traja králi", lež najmä "Braček, kde si".
S Georgom Cloonym sme sa rozprávali v kine Triomphe na Champs Élysées po parížskej premiére filmu "Milujte svojho zabijaka".
Ste nielen známym hercom vystupujúcim v ctižiadostivých dielach napríklad bratov Coenovcov, ale aj producentom, teraz ste sa ujali réžie.
- Je to veľmi rozvíjajúce. Herci pred vstupom na pľac sa zamýšľajú hlavne nad tým, aký je účel konania postavy, ktorú majú stvárniť. Aby dobre dopadli, musia vedieť, čo si v skutočnosti vyžaduje. O zvyšok sa nemusia starať. Byť producentom a režisérom mení optiku. Prestávate vidieť iba vlastný prospech. Začnete sa na film dívať ako na celok zložený z hŕby na sebe závislých prvkov.
Špionážna dráma, ktorou debutujete v úlohe režiséra, predstavuje osudy televízneho showmana pracujúceho pre CIA. Ide o hodnoverný príbeh?
- Hej. Scenár vznikol na základe memoárov amerického milionára Chucka Barrisa, ktorý v čase studenej vojny zarobil majetok na výrobe televíznych programov v štýle "Zoznamka na slepo". Predstavuje sa v nich ako mnohonásobný zabijak v službách CIA. Tvrdí, že v 70. rokoch zavraždil vyše 30 osôb. Hoci ho nikto neobviňoval, ba ani nepodozrieval, priznal sa k hrozným činom. Zaujímalo ma, prečo to urobil? Pobavil sa na vlastný vrub, alebo si vystrelil z ľudí, ktorí ho poznajú?
Neskýtajúc odpovede na tie otázky, ponechávate divákov v neistote.
- Z knihy nevyplýva, či máme dočinenia s provokatérom, mýtomanom alebo s ozajstným vrahom. Každá z odpovedí je rovnako pravdepodobná. CIA sa od jeho odhalenia dištancovalo, ale ani ho nedementovalo. A čo si o ňom myslím súkromne? Pripusťme, že nezabíjal. Súc slávnym a majúc na konte miliony dolárov, načo by však písal na seba udanie? Spýtal som sa ho osobne, čo si mám o tom všetkom myslieť. "Neviem," odpovedal, "pokús sa to sám rozuzliť".
Špionážne motívy film spracúva groteskným spôsobom. Je to nápoveď, ako treba Barrisa hodnotiť?
- Nie celkom. Ak sa dej prenáša do 60. rokov, film je štylizovaný na ranných Bondov. Keď sa fabula rozohráva v nasledujúcom desaťročí, zábery udržiavame v paradokomentárnej poetike zhodnej s vtedajšou kinematografickou tendenciou. Tá snaha slúži na zdôrazdnenie Barrisovej vášne, lebo sa mu zdá, že vyzvedačstvo je veľmi romantické povolanie.
Predstavením dvojitého života hrdinu a jeho zločinnej minulosti ste chceli odhaliť tienistú stránku americkej popkultúry?
- Film je čosi ako metafora chorých mravov panujúcich v showbusinesse. Pred Barrisom americká televízia sa neusilovala pochlebovať nízkemu gustu. Bola sladká, strojená a málo inteligentná, lež nepropagovala zlý vkus. To on, zavedením do vysielania "The Gong Show" a iných programov, v ktorých neodmysliteľne vládol gýč, prekročil istú medzu. Jeho dvojitý život je pre mňa symbolom skazy, akú televízia činí v hlave odberateľov. Je to metafora ubíjania vedomia každého človeka.
To hovorí hviezda, ktorá vďačí za popularitu práve televízii!
- Preto nemám právo sa o nej zle vyjadrovať? Mám chváliť televíziu za všetko, čo sa v nej ukazuje? To je nemysliteľné.
Popularitu ste získali zásluhou seriálu "Pohotovosť". Byť televíznou hviezdou sa líši niečím od hollywoodskej star?
- Rýchlejšie ťa poznávajú na ulici. Ľudia si myslia, že vás poznajú osobne. Je to pochopiteľné, keď sa objavuješ tak často v ich domovoch. Akonáhle vidia ozajstného Mela Gibsona, zdúpnejú: "Panebože, to je Mel Gibson!" A pri pohľadu na mňa roztvárajú náruč a revú: "George!" Zdá sa im, že som ich známym, ktorého môžu pozvať na pivo.
Po úspechu seriálu sa filmové ponuky hrnuli automaticky?
- Keď som začínal, bojoval som o to, aby som vôbec hral vo filme. Hocičo. Môj otec, keď sa dozvedel, že chcem byť hercom, strašne sa rozčúlil. Sám pracoval v televízii ako showman, bol populárnym moderátorom, vedel, aký ťažký je to chlebík. Odrádzajúc ma od herectva mal, samozrejme, pravdu, ale v mladom veku je človek hluchý voči dobrým radám. Keď mi teda môj bratanec Miguel Ferrer ponúkol štatovať v nízkorozpočtovej produkcii, neváhal som ani okamih. Roky som hral šteky. Bral som roly, ktoré som nechcel hrať. Po "Pohotovosti" sa situácia obrátila. Mohol som si vyberať. Ale nie vždy som vhodne ocenil projekty.
Zlomom sa ukázala prehra "Batmana a Robina".
- Veru. Po tom filme som sa naučil hľadieť striedmo na film. Rozpočet tvoril 150 miliónov dolárov. Za rolu Batmana zaplatili 10. Už pri realizácii som si uvedomoval, že to bude prepadák. Majúc však na konte toľko peňazí, pocítil som úľavu. Stal som sa prieberčivý. Začal som pristupovať odvážnejšie k umeleckým volbám. Prestal som sa báť rizika.
Všimol som si. Napríklad "Solaris" nie je typickým filmom science fiction. Chýbajú v ňom zvláštne efekty. 40-minútová sekvencia sa odohráva na Zemi. Nemožno ho vymedziť ako klasickú romancu. Prečo ste sa rozhodli vystúpiť v takom riskantnom predsavzatí?
- Sám som požiadal režiséra Soderbergha o rolu Kelvina. Nemal som nejaké pochybnosti, lebo sa dobre poznáme, radi spolu pracujeme, pred pár rokmi sme dokonca založili spoločnú producentskú firmu Section Eight, v ktorej vznikla "Nespavosť" a niekoľko ďalších vydarených filmov. A to, že ide o rizikovú záležitosť, som sa dozvedel po skončení nakrúcania. Ľudia z Foxu po obzretí materiálu začali panikárčiť. Nemali nápad, ako "Solaris" propagovať. Vtedy ktosi veľmi vtipný prišiel s heslom "Cloonyho zadok". A klebeta sa pustila do sveta. V niektorých krajinách vraj kvôli nej náš film lepšie predávali.
Je niečo zlé reklama využívajúca image sexi muža?
- To nebola reklama. Iba žart.
Keď ste taký slávny a pekný človek, musíte rátať s podobnými nápadmi.
- Žiaľ. A čo sa týka slávy, veľa rokov som stál za chrbtami hviezd v prvom rade. Všimli si ma až, keď som mal 33 rokov. Celý čas som kolegov pozorne sledoval. Videl som, ako kopa z nich stráca náhle popularitu, ako publikum na nich ľahko zabúda. To isté sa stalo s mojou tetou Rosemary Clooneyovou. Bola veľkou hviezdou, o ktorej sa zo dňa na deň prestali zaujímať. Nestratila talent, ďalej spievala pekné piesne. Ale zavládlo ticho. Desať rokov ťažko pracovala, aby sa vrátila na vrchol. To ma veľa naučilo.
Čo konkrétne?
- Že netreba počúvať, čo o tebe hovoria. Keď som štartoval v profesii, počul som, aký som geniálny a potom role dostávali iní. Keby som tomu uveril, stratil by som po takom odmietnutí vieru v seba, nikdy by som sa psychicky nepozbieral. Väčšina hercov, ktorých poznám, nie sú idioti. Pokladajú ich za hlupákov, lebo ľudia, ktorí nás obklopujú, sú takí.
Idete v stopách tých, čo ako vy museli cez televíziu, aby sa ocitli v klube medzinárodných hviezd: Clint Eastwood, Johnny Depp, Michael Douglas alebo Jennifer Anistonová.
- V tridsiatich deviatich rokoch už bolo na čase. Naraz som sa ocitol v klube 20 miliónov dolárov, totiž tých, čo si na toľko prídu za film. Nie najhoršie na človeka, ktorý kreslil karikatúry na chodníku, predával topánky a pracoval v tabakovej továrni.
U "Dannyho priateľov" ste si vyskúšali aj rolu spoluproducenta. Ako sa vám podarilo dať dokopy hviezdny team Julie Robertsová, Matt Damon, Andy García a Brad Pitt? Veď to muselo stáť majetok!
- Išiel som na to takticky. Súčet honorárov, najmä Julie Robertsovej, nesmel nafúknuť pôvodný rozpočet 90 miliónov dolárov. Aby som udal tón, ombedzil som podstatne svoju vlastnú gážu.
No hej, ale čo Pretty woman? Je známe, že ako tvrdá podnikateľka nejde pod 20 miliónov. Za "Erin Brockovichovú" získala dokonca miliónov 25!
- S režisérom Soderberhom, ktorý jej pomohol k Oscarovi práve za "Brockovichovú", sme jej poslali scenár s poznámkou: "Počuli sme, že teraz berieš dvadsiatku za film". A pripojili sme dvadsaťdolárovú bankovku. Tak ju, chuderke, neostalo, ako povedať áno.
Potom ste to vraj všetkým vynahradili, lebo ste im poslali obrovské finančné prémie.
- Mali ohromnú radosť, všade telefonovali, akí sme grandi, poklepkávali ma po pleciach, čo som to za tajnostkára, ako som ich od začiatku ťahal za nos a že vždy vedeli, že som fajn chalan a ako my herci držíme pokope všetko až do chvíle, kedy som im nepovedal, že ide o falzifikáty. Musím povedať, že sa nám tie bankovky naozaj podarili.
Žartíkmi ste hýrili aj pri nakrúcaní. Aké to bolo s dopaľovaním Brada Pitta?
- Aké dopaľovanie?
Podľa všetkého nemohol bezpečne zodvihnúť ani telefón, lebo slúchadlo mal natreté vazelínou, ani sa vykúpať, lebo mu vo vani plával olivový olej. Ako tvrdí, každý návrat do hotelovej izby sa spájal s novou traumou.
- No comment! Neodvažoval by som si uťahovať z Brada, beztak má život ťažký! Večne musí špekulovať, ako sa stratiť paparazzom. Má anjelsku trpezlivosť: tlač ho špehuje, oslovuje, otravuje a on neprestane byť džentlmenom. Zachováva pokoj, zato ja by som tĺkol.
No práve. Na rozdiel od neho sa nevyhýbate dobrej zábave.
- A kto nemá rád rozptýlenie? Vždy sa hodí, dokonca aj na pľace. Ľuďom sa vidí, že nakrúcanie filmu je hračka, zatiaľ čo ide o bohovsky ťažkú prácu. Spomínam, ako sme nakrúcali "Troch kráľov". Padal som na papuľu od vyčerpania, lebo som stále letecky pendloval medzi exteriérmi v púšti a interiérmi "Pohotovosti". Po skončení filmovacieho dňa sa obvykle opakuje rovnaký scenár návrat do hotela a fľaša pálenky.
Čiže pijete?
- Pijem veľa, ináč by som to nevydržal.
Ako sa cítite sťa štyridsiatnik?
- Pohoda. Konečne vyzerám vierohodne a hodím sa na kopu úloh, o ktorých som vždy sníval. S vekom naberáš vlastnosti, aké obecenstvo očakáva od prvoradých hercov.
Musíte stále o práci?
- Môžeme aj o politike. Prosím: Amerika je manipulovaná.
Myslel som na súkromie.
- Súkromie? Prosím: profesionálne posvätenie zabíja súkromie. Mizneš z domu na pol roka, dievča odsúvaš na vedľajšiu koľaj, mesiace nevidíš priateľov a čoraz častejšie sa zamýšľaš: prečo sa, anciáša, tak drieš?
No prečo?
- Lebo si mastím vrecká. A bohovsky dobre. Som veľmi unavený, ale také putovanie od jedného nakrúcania k druhému má aj svoje dobré stránky na pol roka sa môžeš zdúchnuť, zmizneš z reálneho sveta. Keď robíš kariéru v show-businesse, môžeš si splniť chlapčenské sny. Nemenil by som s nikým na svete, hoci som sa musel na všetko tvrdo nahrdlačiť.
Takže ste si kúpili aj prepychový Austin Martin "Vanquish".
- Je to jeden z najkrajších vozov, aký bol kedy vyrobený. No, vari okrem starých Corvett, ale tie som si kúpil už prv.
A dievčence? Trvalý vzťah?
- Radšej s nikým nechodiť, ako sa s ním práve rozchádzať, lebo ma to ničí, zožiera. Naozaj sa teraz nezameriavam na budovanie života okolo vzťahu. Varujem: som hrozný sebec, sústredený na prácu. A to sú nie príliš žičlivé podmienky. Mal som zopár dlhších vzťahov a nijaký sa neskončil dobre. Milujem ženy, zbožňujem ich spoločnosť. Avšak po trojročnom manželstve, ktoré sa ukázalo byť pohromou, a niekoľkých nevydarených známostiach som začal pochybovať, či sa na rodinný život vôbec hodím.
Možno ste príliš pohodlný.
- Možno je pre mňa, jednoducho, dôležitejšia práca. Možno mi padne zaťažko vzdať sa tárania s kamarátmi, dobrej psiny, niekoľkých štamperlíkov v zábavnej spoločnosti? Musel by som nájsť výnimočnú ženu, ktorá by s takým režimom nielen súhlasila, ale by sa v ňom aj sama našla.
Čiže sa zmierila s tým, že sa nezmeníte!
- Presne tak. Nadišla moja chvíľa a musím ju využiť, ukázať, čo dokážem. Chcel by som raz počuť: "Ten Clooney, ten teda urobil fúru dobrých filmov!" Preto som taký žiarlivý na svoj čas. Mám teraz všetky tromfy v ruke a záleží odo mňa, či ich využijem. Neviem, pochopiteľne, predvídať, či budem úspešný, ale aspoň jedno viem určite: nechýba mi odhodlanie.
V "Dokonalej búrke" ste stelesnili lodného kapitána, ktorý vyhlasuje pravidlo: "Nedosiahneš šťastia, kým si nezamiluješ to, čo robíš". Je to aj vaše krédo?
- Áno, človek, ktorý sa nemá rád, v živote veľa nedosiahne. Druhá zásada znie: ak ti chýba talent, musíš ťažko pracovať. Podstata je v tom, že na svete nieto veľa nadaných ľudí. Aby ste robili to, čo máte radi, musíte do toho vkladať veľa úsilia. So mnou je to rovnaké.
Často zdôrazňujete, že sláva je klam.
- Ako brať vážne čosi, za čo vďačíme, povedzme, módnemu účesu? Zavše postačí tvoj vzhľad, aby z teba urobili hviezdu. Moja kariéra je toho najlepším príkladom. Dráma herca sa začína vo chvíli, keď nemôžeš bez tej slávy žiť. Už sa vidím za desať rokov, ako sedím pri bare a s opitým úsmeškom sa pýtam: "Hej, spomínate si? Volám sa George Clooney... Nechcete so mnou urobiť interview?"
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.