ropu a uhľovodíkové plyny).
Koľko percent z benzínov a nafty, ktoré testujete z rôznych čerpacích staníc, nespĺňa parametre?
"Asi desať percent nespĺňa európsku normu a našu vyhlášku. Podľa nich musí mať benzín veľmi veľa rôznych vlastností a stačí, aby bol nevyhovujúci jeden parameter, už nevyhovuje ako celok."
Pri testovaní prídete aj na také nedostatky benzínov, ktoré môžu poškodiť motor?
"Každá vlastnosť má na motor určitý vplyv. Vlastnosti benzínov si nevymysleli rafinérie, ale určili zástupcovia autopriemyslu. Ak je vyrobené auto na benzín Super 95, motor by mal mať benzín s takým oktánovým číslom. Ak bude číslo nižšie, motor môže klepať, mať slabší výkon a akceleráciu, vyššiu spotrebu. Niektoré vlastnosti súvisia s ekológiou a ich nedodržanie motoru až tak neprekáža, ale taký benzín neprejde z hľadiska požiadaviek na ochranu životného prostredia."
Na benzínových čerpadlách predávajú množstvo prídavkov - aditív do benzínov alebo nafty, ktoré by mali zlepšovať vlastnosti pohonných látok. Zlepšujú?
"Výrobcovia motorov určujú, aké by mali byť prísady do benzínov a nafty. Pre motoristu je výhodnejšie, keď si kúpi priamo benzín, ktorý už aditíva obsahuje."
Neplatí, že čím viac prísad, tým lepšie pre motor?
"Niektoré autá aditíva potrebujú. Teraz už nie je na trhu Super 95 UNI a ak má niekto Škodu 130, ktorá jazdila na takýto benzín, je nutné, aby si kúpil prípravky. Na druhej strane, ponúkajú sa aj takzvané zázračné vodičky, ktoré sú zbytočné. Okrem toho, že motorista zaplatí možno 800 korún za fľaštičku aditíva a naleje ho do nádrže, nič to neurobí, v horšom prípade pohorší. Každý slušný výrobca a predajca benzínov dáva do motorových palív automaticky aditíva, ktoré sú potrebné a overené laboratórnymi a motorovými skúškami."
Vy by ste okrem benzínu kúpeného na čerpadle liali ešte prídavné aditíva?
"Nie. Chodím tankovať na čerpadlá, kde viem, čo ponúkajú, a niektoré pre istotu veľkou okľukou obchádzam."
Ktoré obchádzate?
"To nemôžem povedať, som zamestnancom dcérskej spoločnosti Slovnaftu a asi by nebolo dobré robiť iným firmám antireklamu."
Ako sa má potom motorista orientovať? Na ktoré čerpadlá má ísť, aby si bol istý, že čerpá dobrý benzín alebo naftu?
"Má ísť na overenú čerpaciu stanicu serióznej firmy. Slovnaft, OMV, Shell, Esso, Aral. Pri týchto značkách sme nikdy nezistili, že by ich produkty nespĺňali normy."
Nafta má trochu horšie vlastnosti, keď sú mrazy, preto sa na benzínových čerpadlách v zimnom období objavuje zimná nafta. Je to tak aj s benzínmi? Sú iné v zime a iné v lete?
"Áno, je letný a zimný benzín, ale líšia sa málo. Keby sa v lete používal zimný benzín, ktorý má vysoký tlak pár, mohlo by sa stať, že by vytváral bubliny a motor by mohol vynechávať. Nafty je niekoľko druhov, základné sú letná, prechodná a zimná. Je aj arktická pre extrémnejšie zimy. Tie sa dodávajú skôr na sever Slovenska, ale nie všetky firmy predávajú v zime naftu, ktorá obsahuje špeciálne prísady zabraňujúce vylučovaniu parafínov."
Autor: Viskozita (trenie)
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.