zvyšuje. Príčinou tohoto cenového vývoja bola ich malá dostupnosť aj pred rokom 1989 spojená so zaujímavým sortimentom a kvalitným vyhotovením oslovujúcim množstvo ľudí.
Podnik Tantal so sídlom v Saratove zhotovil prvý model v roku 1973 pod označením A1 a bol to Moskvič 408, ktorého výrobou sa do toho času zaoberala firma Dinky - France. Sovietsky model mal iné koncové svetlá a na pneumatikách chýbal nápis Dunlop. Model sa rokmi vylepšoval a posledný variant 408 sa už vyrábal spolu s novým modelom A2 - Moskvič 412. Skoro nasledoval celý rad Moskvičov: 426, 427, 433, 434 a 412-12 IŽ a najnovšie 403, 412 IŽ kombi a pick up. Moskviče mali nezvyčajne veľa prevedení. Znázorňovali vozidlá lekárskej pomoci, polície, pošty, sanitky, taxíky a dokonca i vozidlá rallye. Využívali sa tiež ako propagačné suveníry pri olympijských hrách 1980 a rôznych spoločenských a politických udalostiach. Tantal vyvinul modelové podoby viacerých vozidiel - Lada VAZ 2101 a 2102, Volga, Čajka, Záporožec, RAF, rad Russobalt, ZIL a ďalších. Vyrábali sa z kovu v mierke 1:43 a vynikali precíznym prevedením.
Producent skutočných automobilov GAZ vyrábal ako suvenír model Volgy, rovnako ako model MAZ 503 vyrábaný v Zagorsku. Modely nákladných vozidiel Kamaz vyrábal závod Arek v Tatárskej republike. Progress v Moskve vyrábal žiguli a záporožce. Leningradský závod sa zviditeľnil modelmi mikrobusov RAF 977 Latvija a radom historických nákladných automobilov GAZ. Zaujímavosťou je, že niekoľko výrobcov v ZSSR v značnej miere využívalo pre výrobu plastikových a kovových modelov vyradené, najčastejšie talianske a francúzske formy. Išlo o závod Sicharuli v Tbilisi, kyjevský závod Vatunina, či doneckú továreň na hračky.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.