dobrú radu zabudli. Koľko ľudí prichádza na rôzne miesta a nepozdraví sa. Niektorí sa bránia slovami - Čo by som zdravil, veď oni mi na pozdrav aj tak neodpovedia!
To, že sa pozdravíme, nie je záležitosťou reakcie druhej strany, ale výrazom našich sociálnych kvalít a obyčajnej ľudskej slušnosti. Ak nám ten druhý na pozdrav neodpovie, je to jeho vec. Neurobí o sebe príliš lichotivý dojem.
K atribútom slušného, ohľaduplného a ústretového správania patria okrem pozdravu aj slová - prosím, ďakujem, prepáčte, dovoľte a pod. Ich používanie človeka nič nestojí, na druhej strane mu umožňuje pozitívne ovplyvniť atmosféru komunikovania s ľuďmi všade, kam prichádza.
K slušnému správaniu patrí i úsmev, čo pravda nemožno zamieňať za ironický úškľabok. Možno sami patríte k tým menej usmievavým a možno práve to je jedna z príčin, že sa vám v spoločenskom styku s ľuďmi darí menej, než by ste si želali. Možno si to ani neuvedomujete, ale skúste si spätne spomenúť, že aj vy podvedome vyhľadávate skôr kontakt s ľuďmi, ktorí sa usmievajú, než s tými, ktorí sú zamračení.
Možno sa vám zdá, že týmto otázkam venujeme až priveľkú pozornosť, nie je to však náhoda. Psychologické a sociologické výskumy a skúsenosti z praxe potvrdzujú, že práve na týchto samozrejmostiach spočívajú príčiny úspešnosti mnohých ľudí v sociálnom styku. Rovnako ako neúspešnosti iných.
Je dôležité, aby si každý človek uvedomoval, že a ako môže ovplyvňovať iných. Ako? Napríklad tým, že ich bude považovať vopred za lepších. Tým ich navedie k tomu, aby sa postupne lepšími skutočne stali. Ak ich, naopak, budeme považovať za horších, potom pravdepodobne aj horšími zostanú. Zvlášť to platí pri výchove detí.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.