Tereza COPLÁKOVÁ & Tomáš VELECKÝ
Bratislava Viac značiek na pultoch obchodov by mal Slovákom priniesť vstup do Európskej únie. Azda najviac sa rozšíri výber v drogériách a stánkoch s cigaretami.
Po začlenení Slovenska do jednotného európskeho trhu nebudú musieť importéri kozmetiky prácne certifikovať dovezené výrobky. Tovar ponúkaný v obchodoch v dnešných krajinách únie by sa tak nemal líšiť od slovenskej ponuky. V súčasnosti ponuka značkovej kozmetiky na Slovensku zaostáva za Európou niekoľko mesiacov.
Kozmetickým koncernom odpadne povinnosť hodnotenia bezpečnosti dovezených výrobkov, keď ju už predtým spravili doma. Súvisí to s úpravou našej legislatívy na štandard únie. Doteraz trvalo novému eurovýrobku aj štyri mesiace, kým prešiel na Slovensku byrokraticky a finančne náročnou predtrhovou kontrolou.
Otvorenie trhu dá viac možností aj fajčiarom. Tabakové koncerny budú mať väčší priestor pri presadzovaní značiek, ktoré u nás ešte nepoznáme. „Zákazníci si zatiaľ iné ako tradičné cigarety v obchodoch nepýtajú," pripúšťa majiteľ jedného z najväčších slovenských obchodníkov s cigaretami. „Na druhej strane sa u nás od januára udomácnila svetová značka Benson & Hedges. Prerazili uvádzacou cenou," opisuje postupný príchod nových značiek do slovenských trafík.
Otvorenie trhu by však nemalo výraznejšie ovplyvniť
ponuku spotrebnej elektroniky. Slovenský trh je v tejto oblasti už natoľko liberalizovaný, že viac ako colné a administratívne prekážky ho formuje dopyt a kúpyschopnosť ľudí. To znamená, že ani vstup do únie a otvorenie sa európskemu priestoru, neprinesie výrazné zmeny v cenách a sortimente spotrebnej elektroniky a kozmetických výrobkov na našom trhu.
Šéf OVP Orava Jozef Sitek nevidí medzi vstupom Slovenska do Európy a znížením cien elektroniky žiadnu súvislosť. Slovenský trh sa podľa neho vyvíja skôr od závislosti dopytu a technologického vývoja v tejto oblasti. Ani zrušenie colných bariér s obchodom s Európskou úniou sa do cien elektrotechniky výrazne nepremietne, keďže z Európy už teraz ide prakticky o bezcolný dovoz.
Kozmetické novinky
* Nové výrobky európskych kozmetických koncernov už nebudú musieť čakať na certifikáciu slovenskými úradníkmi.
* Otvorenie trhu, rozširovanie veľkých obchodných sietí a konkurencia v maloobchode bude po eurointegrácii stúpať, čo sa prejaví tlakmi na pokles cien, predpovedá ekonomický analytik Robert Prega.
* Naopak, slovenské výrobky môžu podľa odhadov šéfa AB Kozmetiky Daniela Duchoňa vzrásť, keďže domáci výrobcovia budú musieť na otvorenom trhu investovať viac do reklamy a marketingu.
Lacnejšia elektronika
* Ponuka značiek spotrebnej elektroniky je na Slovensku pestrá, no stále nedosahuje európsku úroveň.
* Ceny elektroniky by mali ďalej klesať, nie však zásluhou vstupu Slovenska do únie, ale technologickým pokrokom vo svete. Ten znižuje náklady na výrobu kvalitnejších prístrojov.
* Začlenenie Slovenska do Európy prinesie zvýšenie kúpyschopnosti ľudí a značková elektronika prestane byť pre mnohých nedostupným luxusom. (tc)
Väčší výber cigariet
* Na Slovensku stále chýba veľa svetových značiek cigariet. Slovenskí fajčiari sú oproti európskym ukrátení napríklad o značky Lucky Strike, HB, Hollywood či Kim.
* Slovensko bez únie je primalý trh na to, aby sa tabakovým koncernom oplatilo investovať do marketingu. Po vstupe im však odpadne časť nákladov na asimiláciu v krajine.
* V máji 2004 zavedie Slovensko podľa vzoru únie konečnú cenu cigariet pre spotrebiteľa uvedenú na škatuľke. Cigarety tak budú stáť rovnako v stánkoch aj reštauráciách. (tv)
Koruna pohne cenami
Ceny dovážanej kozmetiky a elektroniky sa budú vyvíjať v závislosti od kurzu koruny oproti euru. Hoci už budeme v jednotnom európskom trhu, stále budeme mať vlastnú menu.
Očakávané pohyby kurzu koruny by mali v najbližších rokoch spotrebiteľom pomôcť. Slovenská mena bude mať podľa ekonómov tendenciu rásť, čím sa znížia náklady importérov na dovoz výrobkov. Konkurencia ich potom prinúti znížené náklady premietnuť do cien tovarov na pultoch.
Autor: zub
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.