elektromotormi. Po modeloch Prius, Crown Mild Hybrid, Estima Hybrid, Prius druhej generácie a Lexus RX300 Hybrid Synergy prichádza na japonský trh model Alphard Hybrid. Ide o viacúčelové vozidlo (van), na pohon ktorého slúži kombinácia 2,4-litrového zážihového motora a elektromotorov. Vozidlo je vystrojené prevodovkou s kontinuálnou zmenou prevodového pomeru a systémom E-Four, ktorý riadi elektrický pohon predných a zadných kolies. Elektromotor, poháňajúci zadné kolesá, sa uvádza do činnosti len pri prudšej akcelerácii alebo pri preklzovaní predných kolies, a tvorí jeden blok s diferenciálom. Vozidlo je vystrojené veľmi moderným, elektronicky ovládaným brzdovým systémom, ktorý na základe údajov o tlaku na brzdový pedál a o rýchlosti vozidla stanoví optimálny tlak v brzdovom systéme. Pri brzdení pracujú elektromotory ako generátory, dobíjajúce akumulátory, uložené pod prednými sedadlami. Aj táto rekuperácia elektrickej energie prispieva k nízkej spotrebe paliva. Alphard Hybrid je klasifikovaný ako vozidlo kategórie ULEV (ultra-low emissions vehicle), čiže vozidlo s veľmi nízkymi emisiami. Vozidlo je vystrojené aj niekoľkými inovatívnymi bezpečnostnými systémami. Patrí ne napríklad tzv. monitor slepého uhla, ktorý deteguje chodcov alebo vozidlá, prichádzajúce zo smerov, do ktorých vodič v spätných zrkadlách nevidí. Vozidlo je vystrojené aj minikamerou, ktorá pri cúvaní sníma priestor za vozidlom, a inteligentným tempomatom, ktorý udržuje bezpečnú vzdialenosť od vpredu idúceho vozidla. Ďalším inovatívnym bezpečnostným prvkom je systém monitorovania jazdného pruhu, ktorý sleduje bočný odstup vozidla od vodorovných značiek, vyznačujúcich príslušný pruh. Ak sa vozidlo začne príliš približovať k prerušovanej alebo plnej čiare, systém uvedie do činnosti zvukové výstražné znamenie.
Firma Toyota nemá v pláne predávať model Alphard Hybrid mimo územia Japonska.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.