talentovaný Estónec Markko Märtin jubilujúcej značke ďalšie víťazstvo aj z náročnej fínskej rely. Razom sa tak zaradil medzi ašpirantov na medailové priečky a výrazne prispel k zdramatizovaniu záveru majstrovstiev sveta.
Tradičná fínska klasika sa tento rok jazdila ako deviate kolo majstrovstiev sveta. Rely tisícich jazier, tak sa podujatiu vravelo v minulosti, sa koná v nádhernom drsnom prostredí severských lesov, ktoré sú posiate množstvom jazierok. Relatívne úzke cesty posiate drobnou šotolinou umožňujú dosahovať vysoké rýchlosti pri ktorých autá na horizontoch lietajú až vo výške päť a do vzdialenosti 75 metrov!!! Pochopiteľne, že takáto súťaž je potom divácky veľmi vďačná a teší sa značnej pozornosti. Z Fínska naviac pochádza veľa výborných pretekárov a v Jyvaskyle, ktorá bola centrom podujatia, sa narodil aj štvornásobný majster sveta Tommi Mäkinen. Tentoraz na súťažné posádky čakalo 23 rýchlostných skúšok dlhých dohromady 403 km. Celková vzdialenosť, ktorú museli prejsť bola však až 1664 kilometrov.
Po štvrtkovom prológu na dvojkilometrovom superšpeciály Killeri (vyhral Märtin o štyri desatiny sekundy pred Gronholmom) čakalo v piatok na posádky deväť rýchlostných skúšok. Celá prvá etapa sa niesla v znamení súboja Märtin Gronholm, keď obaja vyhrali po štyri eresky a iba siedmu rýchlostnú skúšku im na mrholiacej trati ukradol Richard Burns. Úvodné štyri eresky sa držala v čele posádka Forda, ktorú na ďalšie štyri rýchlostné skúšky vystriedal Gronholm na Peugeote. Záver však zasa patril Märtinovi a po prvej etape jeho Ford Focus WRC 03 hospodáril s náskokom necelých troch sekúnd na favorizovaného Marcusa Gronholma, ktorý sa na domácej rely chystal zvíťaziť štvrtýkrát za sebou. Tretí Burns strácal 24, štvrtý Colin McRae 49 a piaty Solberg rovných 50 sekúnd. Jediným, kto sa so súťažou rozlúčil už v prvej etape bol Francúz Didier Auriol z tímu Škoda Motorsport, ktorý trpel vážnym zápalom šľachy ľavého ramena a do piatkovej etapy radšej vôbec nenastúpil.
Do druhého dňa lepšie vyštartoval Gronholm, ktorý už po dvanástej ereske pretiahol vedenie znova na svoju stranu. Neradoval sa však dlho. V štrnástej rýchlostnej skúške Fín odtrhol pravé predné koleso, poškodil prednú nápravu a musel z pretekov odstúpiť. Do čela sa tak vrátil Märtin, no ani tomu sa nevyhli problémy. V trinástej ereske začala štrajkovať elektronika a najprv vypol displey a neskôr pribudli starosti aj s diferenciálom. Servis bol však až po RS 15 a tak si Estónec musel pomôcť sám. O najrýchlejšie časy sa zatiaľ podelili Burns s McRaem. V šestnástke sa opäť pochlapil Märtin a po druhom mieste v sedemnástej ereske bilancoval deň na čele podujatia s 83 sek. náskokom pred vyrovnanou trojicou Burns, Sainz a Solberg (všetci sa vtesnali do pol sekundy!). Okrem Gronholma sa v sobotu "lúčili" aj Rovanpera (havária-12 RS), Gardemeister (motor-13 RS) a Colin McRae (havária16 RS).
V záverečný deň posádka Märtin Park na Forde Focus vyrovnanou jazdou potvrdila svoju pozíciu a bezpečne zvíťazila. Oveľa zaujímavejšie to však bolo v súboji o druhé miesto. Tu sa najviac pochlapil Nór Solberg, ktorý v priamom súboji dokázal poraziť exmajstrov sveta akými sú Burns a Sainz. Piaty skončil Loeb a až šieste miesto tentoraz muselo stačiť päťnásobnému miestnemu víťazovi Mäkinenovi. Výkony tohto nedávneho hegemóna dnes žiaľ pripomínajú iba slabnúcu labutiu pieseň a reči o blížiacom sa konci jeho bohatej kariéry budú asi pravdivé. Tretím miestom si vedenie v šampionáte upevnil Burns, ktorý potrebuje víťazstvo ako soľ. Vynikajúce je druhé miesto v priebežnom poradí pre nestarnúceho Španiela Sainza (veď svoj prvý titul získal už v roku 1990!!!). Zaujímavé je to aj na ďalších miestach, kde iba jediný bod delí Gronholma, Solberga, Loeba a Märtina. Nuž a pretože do záveru šampionátu nám stále zostáva ešte päť pretekov, máme sa na čo tešiť.
Výsledky: 1. Martin/Park (EE/GB) Ford Focus WRC03 3:21:51,7, 2. Solberg/Mills (SWE) Subaru Impreza WRC + 58,9, 3. Burns/Reid (GB) Peugeot 206 WRC + 1:00,1, 4. Sainz/Marti (ESP) Citroën Xsara WRC + 1:59,0, 5. Loeb/Elena (FRA) Citroen Xsara WRC + 2:48,7, 6. + 1:38,6, 6. Mäkinen/Lindstrom (FIN) Subaru Impreza WRC + 3:25,2, 7. Tuohino/Aho (FIN) Ford Focus WRC02 + 4:22,9, 8. Lindholm/Hantunen (FIN) Peugeot 206 WRC + 4:39,5, …11. Ari Vatanen/Repo (FIN) Peugeot 206 WRC + 11:49,3, … 32. Kopecký/Schovánek (CZ) Mitsubishi lancer Evo VII + 49:15,9. (Víťazi RS: Martin RS 1, 3, 6, 8, 9, 16 a 18, Gronholm RS 2, 4, 5, 10, 11 a 12, Burns RS 7, 13, 15, 19, 20 a 21, McRae RS 14, Solberg RS 17, 22 a 23. Viedli: Martin RS 1 - 4, Gronholm RS 5 8, Martin RS 9 - 11, Gronholm RS 12 - 13, Martin RS 14 - 23.).
Priebežné poradie jazdcov: 1. Burns 49 bodov, 2. Sainz 44, 3.Gronholm a Solberg po 38, 5. Märtin a Loeb po 37, 7. C. McRae 28, 8. Mäkinen 18, 9. Rovanpera 16, 10. Duval 11 b., 11. Gardemeister 9, 12. Panizzi 6, 13. Auriol 4, 14. Robert, Hirvonen, Schwarz a A. McRae po 3, 18. Tuohino 2, 19. Ginley a Lindholm po 1. Značky: 1. Peugeot 101 bodov, 2. Citroën 97, 3. Ford 60, 4. Subaru 60, 5. Škoda 20, 6. Hyundai 10.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.