Táto firma sa už od roku 1959 zaoberala predajom i vývojom dnes už temer kultového malého športového vozidla Lotus Seven (sedem), ktoré skonštruoval legendárny Colin Chapman. Začiatkom 70. rokov, za zhoršujúcej sa hospodárskej situácie a značnej inflácie, však firma Lotus chcela ukončiť výrobu modelu Seven a venovať sa iným aktivitám. Vtedy na scénu vstúpila firma Caterham a v júni 1973 prevzala táto firma práva na výrobu vozidla Seven a stala sa tak automobilkou. "Caterham sa stal správcom legendy", povedal o niekoľko rokov neskôr Graham Nearn, ktorý bol od 50. rokov hnacím motorom tejto malej firmy i jej šéfom. Za 30 rokov predala firma Caterham okolo 10 000 vozidiel Seven, ktoré sa doteraz vyrábali v 40 rôznych verziách. V súčasnosti sa vyrába desať oficiálnych verzií modelu Seven, ale prakticky nie sú ani dve vyrobené vozidlá identické, pretože firma vychádza v ústrety individuálnym želaniam zákazníkov na rôzne úpravy. "Duchom modelu Seven je individualita", hovorí Grahamov syn Simon, ktorý je v súčasnosti výkonným riaditeľom firmy. Pri príležitosti 30. výročia historickej dohody o prevzatí výroby modelu Seven ponúka Caterham dva špeciálne modely, označené Tracksport a SV 30. Model Tracksport je určený na pretekanie i na bežnú cestnú premávku a na jeho pohon slúži 1,8-litrový motor z modelu MG X Power, ktorý vyvíja maximálny výkon 103 kW. Tento model zrýchli z 0 na rýchlosť 60 míľ za hodinu (96 km/h) za 5,3 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 196 km/h. Tracksport je postavený na podvozku s rázvorom 2 225 mm a je dlhý 3 100 mm a široký 1 575 mm a jeho celková hmotnosť je len 500 kg. Druhý špeciálny model je odvodený od verzie Roadsport SV, ktorá bola uvedená na trh v roku 2000. Táto verzia je trochu širšia (1 685 mm) a dlhšia (3 530 mm) ako pôvodný model Seven a jej predaj tvorí asi 30 % celkového predaja vozidiel Caterham. Na pohon špeciálneho modelu SV 30 slúži spoľahlivý 1,6-litrový motor (tiež z produkcie firmy MG), ktorého maximálny výkon je 88 kW. Maximálna rýchlosť tohto modelu je 185 km/h. Obidva špeciálne modely budú vyrobené len v obmedzenej sérii 15 kusov.
Pre zaujímavosť možno uviesť, že špičkový model Caterham Superlight R500 prekonal nedávno svoj vlastný svetový rekord v jednej originálnej disciplíne, a to v dobe, potrebnej na zrýchlenie z 0 na rýchlosť 100 míľ za hodinu (160,9 km/h) a opätovné zastavenie. Superlight absolvoval tento test za rekordnú dobu 11,25 sekundy, čím zlepšil predošlý rekord (11,44 sekundy) z roku 2002. Nový rekord bol vytvorený počas testovacích jázd najrýchlejších automobilov sveta, ktoré zorganizoval britský motoristický časopis Autocar na letisku Bruntingthorpe. Jeden z redaktorov časopisu Autocar sa vyjadril, že si myslí, že tento rekord by nedokázal zlepšiť ani Michael Schumacher s vozidlom Ferrari Enzo. Technický riaditeľ spoločnosti Caterham Cars Jez Coates si zase myslí, že s vozidlom R500 by sa pri uvedenom teste dal dosiahnuť čas aj pod 11 sekúnd.
Keď nemáte na veľký, kúpte si aspoň malý
O kúpe športového roadstera BMW Z4 môže väčšina motoristov len snívať, a to nie len u nás, ale aj v bohatších krajinách. Ak už ale nemáme dosť peňazí na to, aby sme si kúpu takéhoto roadstera urobili radosť, možno dáme dokopy aspoň 179 eur, aby sme kúpou detského vozidielka Z4 urobili radosť našej ratolesti. Pri návrhu detskej zet-štvorky boli použité pôvodné počítačové podklady o "veľkom" roadsteri, takže malý Z4 je pomerne vernou kópiou veľkého originálu. Rám vozidielka je zvarený z oceľových rúrok, karoséria je z plastu. Prestaviteľné sedadlo umožňuje, aby s malým bavorákom jazdili deti vo veku približne od dvoch do štyroch rokov. Vozidielko sa uvádza do chodu šliapaním do pedálov, ale pre lenivejšie deti či pre deti zámožnejších rodičov je k dispozícii aj elektromotorom poháňaná verzia (tá stojí 299 eur). S plne nabitým akumulátorom môže malý roadster jazdiť približne poldruha hodiny. Zaujímavosťou je, že na riadenie rozbehu elektromotora použila firma BMW originálny elektronický systém, ktorý si nechala patentovať.
Dig.obr. BMW Z4 - detský
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.