Korzár logo Korzár

Caterham oslavuje 30. výročie svojho založenia

U nás len fanúšikom klasických britských športových automobilov známa firma Caterham oslávila nedávno 30. výročie svojej existencie ako automobilky.

Táto firma sa už od roku 1959 zaoberala predajom i vývojom dnes už temer kultového malého športového vozidla Lotus Seven (sedem), ktoré skonštruoval legendárny Colin Chapman. Začiatkom 70. rokov, za zhoršujúcej sa hospodárskej situácie a značnej inflácie, však firma Lotus chcela ukončiť výrobu modelu Seven a venovať sa iným aktivitám. Vtedy na scénu vstúpila firma Caterham a v júni 1973 prevzala táto firma práva na výrobu vozidla Seven a stala sa tak automobilkou. "Caterham sa stal správcom legendy", povedal o niekoľko rokov neskôr Graham Nearn, ktorý bol od 50. rokov hnacím motorom tejto malej firmy i jej šéfom. Za 30 rokov predala firma Caterham okolo 10 000 vozidiel Seven, ktoré sa doteraz vyrábali v 40 rôznych verziách. V súčasnosti sa vyrába desať oficiálnych verzií modelu Seven, ale prakticky nie sú ani dve vyrobené vozidlá identické, pretože firma vychádza v ústrety individuálnym želaniam zákazníkov na rôzne úpravy. "Duchom modelu Seven je individualita", hovorí Grahamov syn Simon, ktorý je v súčasnosti výkonným riaditeľom firmy. Pri príležitosti 30. výročia historickej dohody o prevzatí výroby modelu Seven ponúka Caterham dva špeciálne modely, označené Tracksport a SV 30. Model Tracksport je určený na pretekanie i na bežnú cestnú premávku a na jeho pohon slúži 1,8-litrový motor z modelu MG X Power, ktorý vyvíja maximálny výkon 103 kW. Tento model zrýchli z 0 na rýchlosť 60 míľ za hodinu (96 km/h) za 5,3 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 196 km/h. Tracksport je postavený na podvozku s rázvorom 2 225 mm a je dlhý 3 100 mm a široký 1 575 mm a jeho celková hmotnosť je len 500 kg. Druhý špeciálny model je odvodený od verzie Roadsport SV, ktorá bola uvedená na trh v roku 2000. Táto verzia je trochu širšia (1 685 mm) a dlhšia (3 530 mm) ako pôvodný model Seven a jej predaj tvorí asi 30 % celkového predaja vozidiel Caterham. Na pohon špeciálneho modelu SV 30 slúži spoľahlivý 1,6-litrový motor (tiež z produkcie firmy MG), ktorého maximálny výkon je 88 kW. Maximálna rýchlosť tohto modelu je 185 km/h. Obidva špeciálne modely budú vyrobené len v obmedzenej sérii 15 kusov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Pre zaujímavosť možno uviesť, že špičkový model Caterham Superlight R500 prekonal nedávno svoj vlastný svetový rekord v jednej originálnej disciplíne, a to v dobe, potrebnej na zrýchlenie z 0 na rýchlosť 100 míľ za hodinu (160,9 km/h) a opätovné zastavenie. Superlight absolvoval tento test za rekordnú dobu 11,25 sekundy, čím zlepšil predošlý rekord (11,44 sekundy) z roku 2002. Nový rekord bol vytvorený počas testovacích jázd najrýchlejších automobilov sveta, ktoré zorganizoval britský motoristický časopis Autocar na letisku Bruntingthorpe. Jeden z redaktorov časopisu Autocar sa vyjadril, že si myslí, že tento rekord by nedokázal zlepšiť ani Michael Schumacher s vozidlom Ferrari Enzo. Technický riaditeľ spoločnosti Caterham Cars Jez Coates si zase myslí, že s vozidlom R500 by sa pri uvedenom teste dal dosiahnuť čas aj pod 11 sekúnd.

SkryťVypnúť reklamu

Keď nemáte na veľký, kúpte si aspoň malý

O kúpe športového roadstera BMW Z4 môže väčšina motoristov len snívať, a to nie len u nás, ale aj v bohatších krajinách. Ak už ale nemáme dosť peňazí na to, aby sme si kúpu takéhoto roadstera urobili radosť, možno dáme dokopy aspoň 179 eur, aby sme kúpou detského vozidielka Z4 urobili radosť našej ratolesti. Pri návrhu detskej zet-štvorky boli použité pôvodné počítačové podklady o "veľkom" roadsteri, takže malý Z4 je pomerne vernou kópiou veľkého originálu. Rám vozidielka je zvarený z oceľových rúrok, karoséria je z plastu. Prestaviteľné sedadlo umožňuje, aby s malým bavorákom jazdili deti vo veku približne od dvoch do štyroch rokov. Vozidielko sa uvádza do chodu šliapaním do pedálov, ale pre lenivejšie deti či pre deti zámožnejších rodičov je k dispozícii aj elektromotorom poháňaná verzia (tá stojí 299 eur). S plne nabitým akumulátorom môže malý roadster jazdiť približne poldruha hodiny. Zaujímavosťou je, že na riadenie rozbehu elektromotora použila firma BMW originálny elektronický systém, ktorý si nechala patentovať.

SkryťVypnúť reklamu

Dig.obr. BMW Z4 - detský

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 56 234
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 050
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 489
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 439
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 954
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 104
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 882
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 094
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 96 252
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 957
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 490
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 810
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 197
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 830
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 160
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 748
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 96 252
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 957
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 490
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 810
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 197
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 830
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 160
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 748
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu