Korzár logo Korzár

Caterham oslavuje 30. výročie svojho založenia

U nás len fanúšikom klasických britských športových automobilov známa firma Caterham oslávila nedávno 30. výročie svojej existencie ako automobilky.

Táto firma sa už od roku 1959 zaoberala predajom i vývojom dnes už temer kultového malého športového vozidla Lotus Seven (sedem), ktoré skonštruoval legendárny Colin Chapman. Začiatkom 70. rokov, za zhoršujúcej sa hospodárskej situácie a značnej inflácie, však firma Lotus chcela ukončiť výrobu modelu Seven a venovať sa iným aktivitám. Vtedy na scénu vstúpila firma Caterham a v júni 1973 prevzala táto firma práva na výrobu vozidla Seven a stala sa tak automobilkou. "Caterham sa stal správcom legendy", povedal o niekoľko rokov neskôr Graham Nearn, ktorý bol od 50. rokov hnacím motorom tejto malej firmy i jej šéfom. Za 30 rokov predala firma Caterham okolo 10 000 vozidiel Seven, ktoré sa doteraz vyrábali v 40 rôznych verziách. V súčasnosti sa vyrába desať oficiálnych verzií modelu Seven, ale prakticky nie sú ani dve vyrobené vozidlá identické, pretože firma vychádza v ústrety individuálnym želaniam zákazníkov na rôzne úpravy. "Duchom modelu Seven je individualita", hovorí Grahamov syn Simon, ktorý je v súčasnosti výkonným riaditeľom firmy. Pri príležitosti 30. výročia historickej dohody o prevzatí výroby modelu Seven ponúka Caterham dva špeciálne modely, označené Tracksport a SV 30. Model Tracksport je určený na pretekanie i na bežnú cestnú premávku a na jeho pohon slúži 1,8-litrový motor z modelu MG X Power, ktorý vyvíja maximálny výkon 103 kW. Tento model zrýchli z 0 na rýchlosť 60 míľ za hodinu (96 km/h) za 5,3 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 196 km/h. Tracksport je postavený na podvozku s rázvorom 2 225 mm a je dlhý 3 100 mm a široký 1 575 mm a jeho celková hmotnosť je len 500 kg. Druhý špeciálny model je odvodený od verzie Roadsport SV, ktorá bola uvedená na trh v roku 2000. Táto verzia je trochu širšia (1 685 mm) a dlhšia (3 530 mm) ako pôvodný model Seven a jej predaj tvorí asi 30 % celkového predaja vozidiel Caterham. Na pohon špeciálneho modelu SV 30 slúži spoľahlivý 1,6-litrový motor (tiež z produkcie firmy MG), ktorého maximálny výkon je 88 kW. Maximálna rýchlosť tohto modelu je 185 km/h. Obidva špeciálne modely budú vyrobené len v obmedzenej sérii 15 kusov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Pre zaujímavosť možno uviesť, že špičkový model Caterham Superlight R500 prekonal nedávno svoj vlastný svetový rekord v jednej originálnej disciplíne, a to v dobe, potrebnej na zrýchlenie z 0 na rýchlosť 100 míľ za hodinu (160,9 km/h) a opätovné zastavenie. Superlight absolvoval tento test za rekordnú dobu 11,25 sekundy, čím zlepšil predošlý rekord (11,44 sekundy) z roku 2002. Nový rekord bol vytvorený počas testovacích jázd najrýchlejších automobilov sveta, ktoré zorganizoval britský motoristický časopis Autocar na letisku Bruntingthorpe. Jeden z redaktorov časopisu Autocar sa vyjadril, že si myslí, že tento rekord by nedokázal zlepšiť ani Michael Schumacher s vozidlom Ferrari Enzo. Technický riaditeľ spoločnosti Caterham Cars Jez Coates si zase myslí, že s vozidlom R500 by sa pri uvedenom teste dal dosiahnuť čas aj pod 11 sekúnd.

SkryťVypnúť reklamu

Keď nemáte na veľký, kúpte si aspoň malý

O kúpe športového roadstera BMW Z4 môže väčšina motoristov len snívať, a to nie len u nás, ale aj v bohatších krajinách. Ak už ale nemáme dosť peňazí na to, aby sme si kúpu takéhoto roadstera urobili radosť, možno dáme dokopy aspoň 179 eur, aby sme kúpou detského vozidielka Z4 urobili radosť našej ratolesti. Pri návrhu detskej zet-štvorky boli použité pôvodné počítačové podklady o "veľkom" roadsteri, takže malý Z4 je pomerne vernou kópiou veľkého originálu. Rám vozidielka je zvarený z oceľových rúrok, karoséria je z plastu. Prestaviteľné sedadlo umožňuje, aby s malým bavorákom jazdili deti vo veku približne od dvoch do štyroch rokov. Vozidielko sa uvádza do chodu šliapaním do pedálov, ale pre lenivejšie deti či pre deti zámožnejších rodičov je k dispozícii aj elektromotorom poháňaná verzia (tá stojí 299 eur). S plne nabitým akumulátorom môže malý roadster jazdiť približne poldruha hodiny. Zaujímavosťou je, že na riadenie rozbehu elektromotora použila firma BMW originálny elektronický systém, ktorý si nechala patentovať.

SkryťVypnúť reklamu

Dig.obr. BMW Z4 - detský

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  3. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  4. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  5. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  6. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  7. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  8. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  1. Takto chutí zlato
  2. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  4. Vyskúšali sme Asus ProArt P16, notebook pre kreatívcov
  5. Sovy chránia lesy: LESY SR hlásia úspech s vtáčími búdkami
  6. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  8. Šaca v Lige majstrov futbalovej medicíny
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 7 466
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 6 908
  3. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 5 039
  4. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 687
  5. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 3 646
  6. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd 3 067
  7. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 2 300
  8. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 2 247
  1. Soňa Bulbeck: O nehodnom synovi a V-klube...
  2. Štefan Šturdzík: Je ešte Markíza nezávisle médium alebo sa len tak tvári.
  3. Dagmar Szabó: Lúč pre Dieťa – už 10 rokov svetlo nádeje pre deti a rodiny
  4. Daniel Guľaš: Od luxusu k populizmu: Ako RCH a Filip Turek inšpirujú Mazureka a Uhríka
  5. Irena Šimuneková: Štefanikova vyhliadka
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj
  7. Viktor Pamula: Nenecháme si vziať 17. November
  8. Aleksander Prętnicki: Pod svetlom neónov
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 45 435
  2. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 473
  3. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 9 351
  4. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 8 461
  5. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 7 343
  6. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 692
  7. Otilia Horrocks: Demokrati pod paľbou... trestné oznámenia a fyzická inzultácia 4 654
  8. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 481
  1. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  2. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  3. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  4. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  5. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  6. Věra Tepličková: Šok v Levoči
  7. Tupou Ceruzou: Kamarát Viktor
  8. Radko Mačuha: Aj Európa má svoju suverénnu politiku.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

V ideálnom zdravotníctve by ženy dostávali správne informácie a diagnózy.


5
Montáž a výroba automobilov Škoda Superb, Škoda Superb Combi a Volkswagen Passat v bratislavskom závode Volkswagen.

Jaguar Land Rover nevylučuje opatrenia.


6
Najlepšie reštaurácie na Slovensku.

Jediná reštaurácia získala štyri čiapky.


Explózia pilierov na moste.

Vojnu na Ukrajine sledujeme minútu po minúte.


a 5 ďalší 23
  1. Soňa Bulbeck: O nehodnom synovi a V-klube...
  2. Štefan Šturdzík: Je ešte Markíza nezávisle médium alebo sa len tak tvári.
  3. Dagmar Szabó: Lúč pre Dieťa – už 10 rokov svetlo nádeje pre deti a rodiny
  4. Daniel Guľaš: Od luxusu k populizmu: Ako RCH a Filip Turek inšpirujú Mazureka a Uhríka
  5. Irena Šimuneková: Štefanikova vyhliadka
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj
  7. Viktor Pamula: Nenecháme si vziať 17. November
  8. Aleksander Prętnicki: Pod svetlom neónov
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 45 435
  2. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 473
  3. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 9 351
  4. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 8 461
  5. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 7 343
  6. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 692
  7. Otilia Horrocks: Demokrati pod paľbou... trestné oznámenia a fyzická inzultácia 4 654
  8. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 481
  1. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  2. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  3. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  4. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  5. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  6. Věra Tepličková: Šok v Levoči
  7. Tupou Ceruzou: Kamarát Viktor
  8. Radko Mačuha: Aj Európa má svoju suverénnu politiku.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu