vyberajú, prikazujú a zakazujú, iní sú ľahostajní. Teraz chceme povedať rodičom, aký význam majú pre deti priateľstvá.
Rozumní rodičia si uvedomujú, že priateľstvo je pre zdravý vývin dieťaťa veľmi potrebné. Obohacuje jeho osobnosť o mnohé sociálne vlastnosti, bez ktorých by sa neskôr ťažko začleňovalo do akéhokoľvek kolektívu. Priateľstvá v mladšom školskom veku vznikajú ľahko, niekedy trvajú len krátko, a ľahko zanikajú. Namýšľať si, že vytipovaním kamaráta sme dieťaťu pomohli na dlhé roky, je neopodstatnené. Pochopiteľne, rodičia majú sledovať, s akými deťmi sa kamaráti syn, či dcéra, ale namiesto príkazov a zákazov by mali byť v popredí odporúčania, utvárania prirodzených situácií na vznik náklonnosti medzi deťmi, ale predovšetkým treba hlboko do vedomia detí vštepiť princípy a normy, podľa ktorých by si mali samé vyberať priateľov.
Osobný význam nadobúdajú priateľstvá v strednom a staršom školskom veku (desiaty - štrnásty, prípadne pätnásty rok). Dospievajúci potrebujú niekoho na dôverné porozprávanie sa napríklad o knihe, filme, vlastných názoroch, predstavách, plánoch a cieľoch. V tomto veku intenzívne dozrievajú zámery s voľbou povolania, vo fantázii sa projektuje budúcnosť. Buduje sa hodnotovo-orientačný systém jednotlivca. Popri otázke "čím byť?" nadobúda veľký význam aj otázka "akým byť?", to znamená otázka mravného profilu, osobnej mravnosti, najmä v dnešnej dobe.
V tomto veku je dôležité, aby rodičia poznali priateľov a priateľky svojich detí, aby mali istotu, že mravný vývin ich dieťaťa nie je ohrozený. Pravda, možnosť vidieť v tomto veku do všetkých zákutí zložitej duše dospievajúceho, je odmenou za serióznosť a taktnosť zo strany rodiča. Ak dieťa z nejakých príčin stratí dôveru v rodiča, uzavrie sa, možnosti výchovného pôsobenia rodičov sa tým zúžia. Pri hlbšom konflikte s rodičmi, vzájomnom neporozumení, ak dieťa nenachádza pochopenie a uznanie doma, môže ho začať hľadať tam, kde je to najmenej vhodné - v asociálne orientovaných skupinách.
Rodičom radíme: Mali by ste vedieť, s kým sa dieťa priatelí. Niekedy treba vedieť do nezdravého a mravný vývin ohrozujúceho vzťahu aj ráznejšie zasiahnuť (dieťa si nemusí uvedomovať nebezpečenstvo, ktoré mu hrozí). Súčasne však treba vedieť ponechať deťom dosť voľnosti na to, aby si samy "precvičovali" svoje vzťahy k vrstovníkom. Najdôležitejšou úlohou rodičov je, aby svojim deťom vštepili mravné zásady, ktoré im pomôžu aj pri výbere priateľov, pri samostatnom rozlišovaní dobrého a zlého. Úsilie rodičov stoj čo stoj vyberať deťom kamarátov svedčí o ich neistote vo vlastnej výchove, prílišná ľahostajnosť je zase hrubou nezodpovednosťou.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.