šampionátu. Toto obdobie pripadne zvyčajne na prvú polovicu augusta a tak využime "uhorkovú sezónu" a pripomeňme si tentoraz jeden malý historický medzník. Práve nadchádzajúca Grand Prix Maďarska bude totiž pre japonskú značku HONDA čímsi výnimočná bude sa oslavovať 250-ty štart v pretekoch Grand Prix.
Spoločnosť Honda Motor Company založil v roku 1946 Soichiro Honda a od r.1947 sa firma stala známou vďaka výrobe motorov a motocyklov. Začiatkom šesťdesiatych rokov, keď už Honda bola najväčším svetovým výrobcom motocyklov, padlo rozhodnutie vstúpiť aj na pôdu expandujúceho automobilového priemyslu. Od roku 1962 sa začal vývoj motora pre formulu jeden a zatiaľ čo sa o rok neskôr rozbehla prvá séria automobilov japonskej značky, v konštruktérskej dielni už tvorili (pod vedením Jošio Nakamuru) projekt vlastného pretekárskeho automobilu, ktorý mal marketingovo podporiť uvedenie automobilov Honda na svetový trh. Model Honda RA271 debutoval v kráľovskej disciplíne 2.augusta 1964 na veľkej cene Nemecka (Nurburgring) za volantom s Američanom Ronnie Bucknumom. Tím do konca sezóny absolvoval tri preteky a rozhodol sa do novej sezóny 1965 posilniť o ďalšieho Američan, Richie Ginthera. Ten na rozdiel od Bucknuma štartoval v F1 už od r.1960 a mal skúsenosti s tímov Ferrari a BRM. Rozhodnutie sa ukázalo ako správne a Ginther s modelom RA300 vyhral posledné preteky sezóny 1965 v Mexico City (24.októbra). O dva roky neskôr potom ešte jeden triumf pridal aj John Surtees z napínavej veľkej ceny Talianska, no Honda v roku 1968, napriek tomu, že disponovala najsilnejším motorom svojej doby (440 k. a 11 500 ot./min.), z formuly jeden zrazu odišla (pozn.: oficiálne kvôli splneniu marketingových cieľov a neoficiálne možno aj kvôli tragickej smrti Jo Schlessera, ktorý sa zabil pri svojom debute v 3 .kole pretekov v Rouen. Mimochodom Jo bol bratrancom Jean Louisa Schlessera, ktorý kraľuje diaľkovým rely závodom a ktorý pri svojom jedinom štarte v F1 na GP ITA v Monze 1988 v predposlednom kole zapríčinil kolíziu so Sennom, čo McLaren stálo víťazstvo i šancu vyhrať všetky preteky v sezóne.).
Zlatá éra značky Honda v šampionáte F1 však prišla až po návrate v roku 1983. Nový motor Honda B7 LE bol skúšobnou verziou testovanou v nenápadnom tíme Spirit. Od posledných pretekov r.1983 však Honda vstúpila do spolupráce s tímom Williams a turbomotor RA163-E začal písať novú epochu, ktorá do konca sezóny 1987 priniesla 23 víťazstiev, dva Poháre konštruktérov a titul pre Piqueta. Učičíkaný Frank Williams ďalšiu spoluprácu považoval za samozrejmú a tým, že otáľal s podpisom novej zmluvy dal šancu lišiakovi Ronovi Dennisovi, ktorý mu ju vyfúkol rovno z pred nosa a tak od r.1988 až do r.1992 prešla Honda k McLarenu. Hviezdna doba Sennu a Prosta potom priniesla ďalších 44 víťazstiev a spolu osem titulov (z toho štyri Poháre konštruktérov). Honda ako dodávateľ motorov tak dosiahla absolútny vrchol a po sezóne 1992 sa stiahla. Zatiaľ posledný návrat značky na scénu Grand Prix sa datuje do roku 2000. Vtedy sa začala spolupráca s novovznikajúcim tímom British American Racing. Honda sa síce pôvodne chcela vrátiť s kompletným vozidlom, no nakoniec dostal prednosť skromnejší variant a tak Honda opäť "iba" dodáva motory. Napriek technickému i ekonomickému zázemiu sa však značke tentoraz nepodarilo nadviazať na predošlé úspechy a na svoje ďalšie víťazstvo zatiaľ stále roztúžene čaká. (Štatistika: Honda získala 11 titulov 6 Pohárov konštruktérov a 5 titulov jednotlivcov, najúspešnejším pilotom je Senna - 32 víť., Mansell 13 a Prost 11 víť., najúspešnejším co-tímom je McLaren (44 viť.), pred Williamsom (23 viť.). Lotus a samotná Honda si pripísali po dve víťazstvá.)
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.