Korzár logo Korzár

Honda oslavuje 250 štartov v Grand Prix

Už niekoľko rokov je tu zo strany FIA snaha vytvoriť uprostred sezóny malú oázu pokoja v ktorej by tímy F1 zregenerovali sily do záverečnej fázy

šampionátu. Toto obdobie pripadne zvyčajne na prvú polovicu augusta a tak využime "uhorkovú sezónu" a pripomeňme si tentoraz jeden malý historický medzník. Práve nadchádzajúca Grand Prix Maďarska bude totiž pre japonskú značku HONDA čímsi výnimočná bude sa oslavovať 250-ty štart v pretekoch Grand Prix.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Spoločnosť Honda Motor Company založil v roku 1946 Soichiro Honda a od r.1947 sa firma stala známou vďaka výrobe motorov a motocyklov. Začiatkom šesťdesiatych rokov, keď už Honda bola najväčším svetovým výrobcom motocyklov, padlo rozhodnutie vstúpiť aj na pôdu expandujúceho automobilového priemyslu. Od roku 1962 sa začal vývoj motora pre formulu jeden a zatiaľ čo sa o rok neskôr rozbehla prvá séria automobilov japonskej značky, v konštruktérskej dielni už tvorili (pod vedením Jošio Nakamuru) projekt vlastného pretekárskeho automobilu, ktorý mal marketingovo podporiť uvedenie automobilov Honda na svetový trh. Model Honda RA271 debutoval v kráľovskej disciplíne 2.augusta 1964 na veľkej cene Nemecka (Nurburgring) za volantom s Američanom Ronnie Bucknumom. Tím do konca sezóny absolvoval tri preteky a rozhodol sa do novej sezóny 1965 posilniť o ďalšieho Američan, Richie Ginthera. Ten na rozdiel od Bucknuma štartoval v F1 už od r.1960 a mal skúsenosti s tímov Ferrari a BRM. Rozhodnutie sa ukázalo ako správne a Ginther s modelom RA300 vyhral posledné preteky sezóny 1965 v Mexico City (24.októbra). O dva roky neskôr potom ešte jeden triumf pridal aj John Surtees z napínavej veľkej ceny Talianska, no Honda v roku 1968, napriek tomu, že disponovala najsilnejším motorom svojej doby (440 k. a 11 500 ot./min.), z formuly jeden zrazu odišla (pozn.: oficiálne kvôli splneniu marketingových cieľov a neoficiálne možno aj kvôli tragickej smrti Jo Schlessera, ktorý sa zabil pri svojom debute v 3 .kole pretekov v Rouen. Mimochodom Jo bol bratrancom Jean Louisa Schlessera, ktorý kraľuje diaľkovým rely závodom a ktorý pri svojom jedinom štarte v F1 na GP ITA v Monze 1988 v predposlednom kole zapríčinil kolíziu so Sennom, čo McLaren stálo víťazstvo i šancu vyhrať všetky preteky v sezóne.).

SkryťVypnúť reklamu

Zlatá éra značky Honda v šampionáte F1 však prišla až po návrate v roku 1983. Nový motor Honda B7 LE bol skúšobnou verziou testovanou v nenápadnom tíme Spirit. Od posledných pretekov r.1983 však Honda vstúpila do spolupráce s tímom Williams a turbomotor RA163-E začal písať novú epochu, ktorá do konca sezóny 1987 priniesla 23 víťazstiev, dva Poháre konštruktérov a titul pre Piqueta. Učičíkaný Frank Williams ďalšiu spoluprácu považoval za samozrejmú a tým, že otáľal s podpisom novej zmluvy dal šancu lišiakovi Ronovi Dennisovi, ktorý mu ju vyfúkol rovno z pred nosa a tak od r.1988 až do r.1992 prešla Honda k McLarenu. Hviezdna doba Sennu a Prosta potom priniesla ďalších 44 víťazstiev a spolu osem titulov (z toho štyri Poháre konštruktérov). Honda ako dodávateľ motorov tak dosiahla absolútny vrchol a po sezóne 1992 sa stiahla. Zatiaľ posledný návrat značky na scénu Grand Prix sa datuje do roku 2000. Vtedy sa začala spolupráca s novovznikajúcim tímom British American Racing. Honda sa síce pôvodne chcela vrátiť s kompletným vozidlom, no nakoniec dostal prednosť skromnejší variant a tak Honda opäť "iba" dodáva motory. Napriek technickému i ekonomickému zázemiu sa však značke tentoraz nepodarilo nadviazať na predošlé úspechy a na svoje ďalšie víťazstvo zatiaľ stále roztúžene čaká. (Štatistika: Honda získala 11 titulov 6 Pohárov konštruktérov a 5 titulov jednotlivcov, najúspešnejším pilotom je Senna - 32 víť., Mansell 13 a Prost 11 víť., najúspešnejším co-tímom je McLaren (44 viť.), pred Williamsom (23 viť.). Lotus a samotná Honda si pripísali po dve víťazstvá.)

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 223
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 250
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 068
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 096
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 785
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 211
  7. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 550
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 543
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu