Korzár logo Korzár

Rekordy a parametre francúzskych rýchlovlakov sú v Európe jedinečné

ŽELEZNIČNÉ MODELÁRSTVOFrancúzsko inšpirované rýchlostnými rekordmi na vlastných tratiach sa neuspokojilo s bežnými i keď rýchlymi súpravami.

ŽELEZNIČNÉ MODELÁRSTVO

Francúzsko inšpirované rýchlostnými rekordmi na vlastných tratiach sa neuspokojilo s bežnými i keď rýchlymi súpravami. Nasledovalo priekopníka rýchlotratí Japonsko a začalo s konštrukciou vlastného rýchlovlaku. Dnes je séria týchto vlakov známa pod pojmom TGV (Train á grande vitesse), čo v preklade znamená "vlak vysokej rýchlosti". Obdobne sú označené aj miestne rýchlotrate a to ako LGV (L ako Ligne, t. j. trať).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skúšobná prevádzka s prvým prototypom TGV-001 bola započatá v roku 1972, pričom jednotka poháňaná plynovou turbínou dosiahla rýchlosť 318 km/h. V kompletnej zostave mala klimatizovaná súprava o výkone 4400 kW desať vozňov s výkyvnými skriňami pre 382 cestujúcich. Prvá vysokorýchlostná trať vo Francúzsku a aj v Európe sa začala budovať v roku 1976 a smerovala z Paríža do Lyonu a niesla označenie LGV-PSE. Južná časť dĺžky 301 km sa uviedla do prevádzky 22. 9. 1981 a zvyšných 124 km v septembri 1983. Cestovná rýchlosť na celej trati: 270 km/h. Rovnako v septembri roku 1989 pribudla trať LGV-A (Atlantique) Paríž - Le Mans (182 km), od roku 1990 s odbočkou k mestu Tours (102 km). Na tejto trati dosiahla dňa 18. 5. 1990 súprava vlaku TGV-A, upravená pre tento účel (iba s troma vloženými vozňami s výkonom 13 MW) dodnes neprekonaný rýchlostný rekord na klasických koľajniciach - 515,3 km/h. Počnúc LGV-A sú už všetky francúzske rýchlodráhy stavané pre rýchlosť 300 km. V súčasnosti je v tejto krajine 1520 km vysokorýchlostných tratí. Vo výstavbe je LGV-Est Paríž - Štrasburg, ktorá má byť dokončená v roku 2006. Počet expresov TGV je veľmi zaujímavý, je ich až 389, vrátane tridsiatich dvojposchodových, ktoré sa stále vyrábajú a tridsiatichôsmich súprav Eurostar jazdiacich od novembra 1994 lamanšským tunelom z Londýna do Paríža a Bruselu.

SkryťVypnúť reklamu

Potešiteľné pre modelárov je, že vlaky TGV ako aj vysokorýchlostné vlaky pod názvom Thalys jazdiace z Francúzska do Belgicka, Holandska a Nemecka sa vyrábajú aj v modelovej verzii. Model TGV nie je vypracovaný k dokonalosti, ale súpravu je možné zväčšiť dokúpením a nainštalovaním vnútorných vozňov. Model Thalys je naopak precízne zhotovený do najmenších podrobností, čomu zodpovedajú jazdné vlastnosti, celkový efekt a aj cena.

Zaujímavosti

Prezidentka Islandu Halla Tómasdóttir.

Najlepšie sa spoznáme, keď zažijeme inú kultúru.


Redakcia Korzára
Finále McDonald's Cup: Radosť z prvého miesta. Teší sa ZŠ Spojová Banská Bystrica.

Stretli sa tí najlepší z najlepších.


Redakcia Korzára

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 15 710
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 145
  3. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 539
  4. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 4 496
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 3 998
  6. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 715
  7. Plátené tašky a opakované použitie 3 415
  8. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 2 602
  1. Martin Fronk: Brhlovce: Krumplová diera vytesaná do skaly
  2. Jozef Ivan: Google nadržiava babrákom
  3. Otilia Horrocks: Pozor !! Významná úprava VZN o parkovaní v Košiciach v neprospech osôb motoristov ŤZP !!!
  4. Matúš Grznár: Prosperujúci domov kdekoľvek na Slovensku – píše sa rok 2053 (II. časť)
  5. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy?
  6. Viktor Pamula: Prínosy členstva v NATO- výklad a výťah z knihy
  7. Miroslav Kollár: Prečo nechce pravica stavať premiéra?
  8. Štefan Šturdzík: Špinavosti v PPA a ich bagatelizovanie.
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 378
  2. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 979
  3. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 924
  4. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 928
  5. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 10 591
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 7 790
  7. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 719
  8. Ján Valchár: No a tie Orešniky gďe? 4 669
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Martin Fronk: Brhlovce: Krumplová diera vytesaná do skaly
  2. Jozef Ivan: Google nadržiava babrákom
  3. Otilia Horrocks: Pozor !! Významná úprava VZN o parkovaní v Košiciach v neprospech osôb motoristov ŤZP !!!
  4. Matúš Grznár: Prosperujúci domov kdekoľvek na Slovensku – píše sa rok 2053 (II. časť)
  5. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy?
  6. Viktor Pamula: Prínosy členstva v NATO- výklad a výťah z knihy
  7. Miroslav Kollár: Prečo nechce pravica stavať premiéra?
  8. Štefan Šturdzík: Špinavosti v PPA a ich bagatelizovanie.
  1. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 378
  2. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 11 979
  3. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 11 924
  4. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 928
  5. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 10 591
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 7 790
  7. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 719
  8. Ján Valchár: No a tie Orešniky gďe? 4 669
  1. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  2. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  3. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  4. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  5. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  7. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  8. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu