ŽELEZNIČNÉ MODELÁRSTVO
Francúzsko inšpirované rýchlostnými rekordmi na vlastných tratiach sa neuspokojilo s bežnými i keď rýchlymi súpravami. Nasledovalo priekopníka rýchlotratí Japonsko a začalo s konštrukciou vlastného rýchlovlaku. Dnes je séria týchto vlakov známa pod pojmom TGV (Train á grande vitesse), čo v preklade znamená "vlak vysokej rýchlosti". Obdobne sú označené aj miestne rýchlotrate a to ako LGV (L ako Ligne, t. j. trať).
Skúšobná prevádzka s prvým prototypom TGV-001 bola započatá v roku 1972, pričom jednotka poháňaná plynovou turbínou dosiahla rýchlosť 318 km/h. V kompletnej zostave mala klimatizovaná súprava o výkone 4400 kW desať vozňov s výkyvnými skriňami pre 382 cestujúcich. Prvá vysokorýchlostná trať vo Francúzsku a aj v Európe sa začala budovať v roku 1976 a smerovala z Paríža do Lyonu a niesla označenie LGV-PSE. Južná časť dĺžky 301 km sa uviedla do prevádzky 22. 9. 1981 a zvyšných 124 km v septembri 1983. Cestovná rýchlosť na celej trati: 270 km/h. Rovnako v septembri roku 1989 pribudla trať LGV-A (Atlantique) Paríž - Le Mans (182 km), od roku 1990 s odbočkou k mestu Tours (102 km). Na tejto trati dosiahla dňa 18. 5. 1990 súprava vlaku TGV-A, upravená pre tento účel (iba s troma vloženými vozňami s výkonom 13 MW) dodnes neprekonaný rýchlostný rekord na klasických koľajniciach - 515,3 km/h. Počnúc LGV-A sú už všetky francúzske rýchlodráhy stavané pre rýchlosť 300 km. V súčasnosti je v tejto krajine 1520 km vysokorýchlostných tratí. Vo výstavbe je LGV-Est Paríž - Štrasburg, ktorá má byť dokončená v roku 2006. Počet expresov TGV je veľmi zaujímavý, je ich až 389, vrátane tridsiatich dvojposchodových, ktoré sa stále vyrábajú a tridsiatichôsmich súprav Eurostar jazdiacich od novembra 1994 lamanšským tunelom z Londýna do Paríža a Bruselu.
Potešiteľné pre modelárov je, že vlaky TGV ako aj vysokorýchlostné vlaky pod názvom Thalys jazdiace z Francúzska do Belgicka, Holandska a Nemecka sa vyrábajú aj v modelovej verzii. Model TGV nie je vypracovaný k dokonalosti, ale súpravu je možné zväčšiť dokúpením a nainštalovaním vnútorných vozňov. Model Thalys je naopak precízne zhotovený do najmenších podrobností, čomu zodpovedajú jazdné vlastnosti, celkový efekt a aj cena.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.