VETERÁNY
Niektoré záľuby sú finančne menej náročné, k tým náročnejším patrí rekonštrukcia starých automobilov. Ľudia zo začiatku nemajú peniaze na kúpu nového auta, preto hľadajú riešenie. Začnú majstrovať so starým, ani si nevšimnú a z nepríjemnej roboty sa stane vášeň. Neskôr, keď peniažky pribudnú, už sa nedokážu vzdať svojej záľuby. Rekonštrukcia starých vozidiel je rozšírená takmer všade vo svete. Milovníci starých áut pracujú vo veterán kluboch, kde si vymieňajú skúsenosti a súčiastky.
Každé obnovené auto je historickou pamiatkou a má za sebou kus dejín. Zberatelia vlastnia aj také autá, na ktorých sa vozili niekdajší politici. Stačí sa na veterán pozrieť a hneď nám čosi prezradí o vtedajšej spoločnosti. Štvorsedadlové auto športového typu prinieslo úspech automobilke BMW v Mníchove a EMW v Eisenachu. Po vojne sa Nemecko rozdelilo, v Mníchove sa vyrábalo BMW, v Eisenachu Wartburgy. Na tomto jednoduchom príklade si môžeme porovnať: aké zriadenie, také auto.
K ďalšej zaujímavosti patrí, že väčšina veteránov má žltú poznávaciu značku s červeným označením. Na snímke je Tatra, ktorá dostala obyčajnú poznávaciu značku vďaka výbornému technickému stavu. Z toho obdobia je aj Praga Super Piccolo Cabrio, ktorá bola vyrobená v roku 1936. K zaujímavejším patrí škodovka z päťdesiatych rokov, na ktorej sa vozil Klement Gottwald, keď zastával funkciu prezidenta. Od pracujúceho ľudu ho delilo 6-centimetrové nepriestrelné sklo, od vodiča zvukotesná sklenená priehradka. Auto váži 4,5-tony a na kilometer spotrebuje liter benzínu.
Dostali sme sa opäť k novej záľube. Dnes sú veterány prístupné každému, dajú sa kúpiť v perfektnom stave. Fantázia je v tvorivej práci, ak sa majiteľ sám pustí do rekonštrukcie. Zberateľská hodnota starých automobilov závisí od typu, roku výroby a od technického stavu. Preto pri kúpe starého tátoša je dobré sa poradiť so skúsenejším odborníkom.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.