najsevernejšie oblasti za polárnym kruhom a arktickú oblasť večného ľadu.
Po jednodňovej zastávke a prehliadke nemeckých prístavných miest Rostock a Warneműnde sme vyplávali večer špeciálnou rekreačnou loďou určenou pre plavby v Severnom ľadovom oceáne na šíry Baltik. O 300 cestujúcich sa starala 130-členná posádka. Loď mala k dispozícii 2 reštaurácie, 3 bary, kino, obchod, lodný orchester a iné vymoženosti pohodlia pre pasažierov. V skorých ranných hodinách nás vítali brehy Dánska. Prvá zastávka turistického autobusu pri prehliadke mesta bola pri Malej morskej panne stojacej na brehu, ktorej useknutú ruku v tom čase Dáni hľadali a nálezcovi ponúkali veľkú odmenu. Dve neveľké besiedky pútajú pozornosť preto, lebo práve z nich dánska kráľovná odchádza na svoje cesty jachtou. Vedľa stojí moderná budova najbohatšieho muža Dánska, Melsona, ktorí vlastní všetky najväčšie akcie letectva, lodiarstva a iné. Na budove má sedemcípu modrú hviezdu, ktorá značí, že ak chceš byť bohatý, musíš pracovať sedem dní v týždni. V samotnom centre Kodane na viacerých miestach sú sochy a súsošia, stvárňujúce výjavy z dánskej mytológie. Takou je aj očarujúca fontána Gefion, orba matky štyrmi volmi, pôvodne synmi, aby získala územia pre Dánsko. Skôr, než som došiel k neďalekému kráľovskému sídlu, ktoré stráži stráž v historických oblekoch, zastavil som sa v zábavnom centre Tivoli.
Samotná Kodaň, ako hlavné mesto aj s okolím, ponúka pre turistu veľa atrakcií a zaujímavostí. No jej dôkladnejšie poznanie si vyžaduje viac času. Poznávanie som musel prispôsobiť cestovnému režimu lode. Zakrátko po nočnom vyplávaní sa loď priblížila k najužšiemu miestu medzi dánskou a švédskou pevninou. Na dánskej strane mesto Helsingor, kde sa vypína Hamletov zámok osvetľovaný majákom a na strane švédskej Hälsingborg. Medzi oboma mestami vzdialenými len 20 km premávali vysvietené trajekty. Plavbou cez Skagerrak medzi Dánskom a Nórskom v ranných hodinách sme sa rozlúčili s pokojným morom. Vstupom do Severného mora nastala aj nepokojná plavba. Ten istý deň v noci naša loď preplávala nultým poludníkom a šesťdesiatou rovnobežkou, čím sa posunul čas o hodinu späť. Ráno, bolo to v pondelok, lodný rozhlas oznámil, že dnešný deň je sviatkom USA. Prechádzali sme okolo Shetlandských ostrovov známych chovom malých koní. Po ľavej strane sa nachádzali anglické Orkneje. Práve na úseku od Shetlandských ostrovov po Faerské bola plavba veľmi nepokojná. Rozbúrené more vytváralo vlnobitie 7 až 8 ballov (pri 12 sa loď potápa). Teraz prišli na rad hygienické vrecúška, rozvešané po chodbách. Morská nemoc postihla polovičku osadenstva lode. Jedáleň bola na obed poloprázdna. Tabletky podávané lodným lekárom vôbec nepomáhali. Po veľkom premáhaní som sa musel vzdať aj ja a celé odpoludnie som preležal. Jediná poloha, v ktorej sa dalo vydržať. Vlny siahali až k oknám horných kajút. Pozdvihnutie nálady nastalo okolo 19. hodiny, pohľadom na približujúce sa Faerské ostrovy. Do skorých ranných hodín sme kotvili mimo prístavu obklopení skalnými útvarmi. V prístave mohla loď zakotviť až po 19. hodine, odvtedy bol zaplatený poplatok.
Prístav a zároveň hlavné mesto Faerských ostrovov má približne 13 tisíc obyvateľov. Celkove majú ostrovy 50 000 obyvateľov a čiastočne patria pod dánsku správu. Rozkladajú sa na 18 ostrovoch. Samotný Torshavn upúta návštevníka malebnosťou a prítulnosťou. Hoci malým počtom obyvateľov nepatrí k veľkým mestám, má však všetky moderné vymoženosti civilizácie. Jednotlivé uličky sú romanticky uzučké a strechy drevených domčekov pokryté koberčekom zelenej trávy. Machový koberček na streche má aj supermoderné kultúrne centrum, ktoré hlavnému mestu pomáhali stavať všetky severské štáty. Blízky hotel Borg dotvára scenériu mesta. Milé prekvapenie čakalo na mňa ako aj na iných turistov, ktorí v tento deň prišli navštíviť moderný hlavný kostol. Miestny zbor mužov nám zaspieval niekoľko duchovných piesní.
Ceny v obchodoch na ostrovoch boli podobné ako v Dánsku, hoci sa skoro všetko dováža. Sociálne a zdravotné zabezpečenie je na vysokej úrovni, podobne aj školstvo a sú bezplatné. Štipendiá na školách sú vysoké. Zárobkové možnosti vraj lepšie ako v Dánsku, hlavne pre manuálne pracujúcich v rybom priemysle. V letných mesiacoch sa prejavuje nedostatok pracovných síl. Príťažlivosť ostrovom dodávajú krásne fjordy, hory bizarných tvarov pokryté trávou, vyššie len machom alebo holé skaly. Lesy tu nie sú vôbec, stromy sú raritou, len v hlavnom meste majú malý park s niekoľkými stromami a kríkmi. Venujú im veľkú pozornosť. V malom množstve sa tu pestujú zemiaky. A to je asi všetko, ostatné sa dováža. Ostrovy sú sústavne vystavené chladným a vlhkým vetrom. Na svahoch sa pasú povestné faerské ovce, ktoré majú vysoko kvalitnú vlnu a sú roztrúsené v malých skupinkách po celých ostrovoch. Majitelia ich berú domov iba na zimu. Zelené svahy spestrujú aj kravy a neveľké faerské koníky.
Najväčším finančným prínosom pre ostrovy je rybolov. Faerčania vlastnia najmodernejšiu dostupnú techniku na lovenie a spracovanie rýb. Priam neuveriteľný bol poriadok v prístavoch na ostrovoch. Nikde nebolo cítiť rybí zápach alebo neporiadok s tým spojený. V obchodoch okrem fantastickej ponuky rôzneho tovaru ma prekvapil veľký sortiment ovocia a zeleniny z celého sveta. Vôňa tunajších pekárenských výrobkov už z diaľky prezrádzala, že sa blížim k obchodu s lahodnou chuťou pečiva. Aký kontrast so známym domácim prostredím a s krajinou, kde sa neurodí ani zrnko obilia.
Cestou autobusom, ale aj prenajatým autom, po krásnych ostrovoch pre oči, ale ťažkých pre život, som stretol pracovitých, príjemných, no prírodou zocelených ľudí. Na zaujímavej asi 200 rokov starej farme Saksun som sa zdržal. Pôvodné staré zariadenie a malý kostolík so strechou pokrytou trávou z roku 1858 dobre zapadal do očarujúcej rezervácie Streymoy. Krásu tichého prostredia dotváralo skalné horstvo a vodopády.
Večerná plavba z prístavu Torshavn netrvala dlho. Zakrátko sme sa dostali k miestu, ktoré ma predtým upútalo v malebných prospektoch svojou krásou. Vďaka tomu, že sme sa nachádzali už v pásme, kde počas letu sú noci jasné, sa krása zoskupenia troch ostrovov Vágar, Tindholm a Mykines (Vtáčí ostrov), dala vychutnať naplno. Plavba v túto noc k Islandu bola oproti predchádzajúcim pokojná.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.