áut montovať v roku 1978, teda práve pred štvrťstoročím. Už na začiatku 20. storočia sa však odborníci zamýšľali nad tým, ako by sa dalo zabrániť zablokovaniu kolies automobilov (ale aj železničných vozňov) pri prudkom brzdení, resp. pri brzdení na menej adhéznom povrchu. Už v roku 1936 získala firma Bosch prvý patent na mechanizmus, ktorý zabráni zablokovaniu kolies motorového vozidla. Počiatočné konštrukcie antiblokovacích mechanizmov však mali závažné nedostatky: boli príliš zložité, a preto náchylné na poruchy a reagovali na hroziace zablokovanie veľmi pomaly. Až rozvoj digitálnej elektroniky v 70. rokoch umožnil skonštruovať spoľahlivý antiblokovací systém.
Spoločnosť Teldix, patriaca do koncernu Bosch, začala na projekte antiblokovacieho systému pracovať v roku 1964 a po dvoch rokoch vývojových prác sa už darilo pomocou nového systému redukovať brzdnú dráhu testovacích vozidiel. Výsledky týchto prvých vývojových prác sa uplatnili pri návrhu nového systému, ktorého činnosť už bola riadená plne elektronicky. Základnú štruktúru tohto nového systému, označeného ABS1 (ABS je skratka antilocking braking system, čiže protiblokovací brzdový systém), možno ešte stále vybadať v temer všetkých terajších antiblokovacích systémoch. Elektronickú riadiacu jednotku tohto systému však tvorilo okolo 1 000 analógových súčiastok, takže jej spoľahlivosť a trvácnosť boli na nízkej úrovni, čo neumožňovalo sériovú výrobu. Až po príchode digitálnej technológie a integrovaných riadiacich obvodov sa podarilo znížiť počet elektronických prvkov ABS na približne 140. Po ďalších dlhých štrnástich rokoch vývoja predstavila firma Bosch v roku 1978 druhú generáciu svojho antiblokovacieho systému, zrelú pre veľkosériovú výrobu. Tento systém, označený ABS 2, sa za príplatok začal montovať najprv do Mercedesov triedy S, o niečo neskôr aj do sedmičkového radu BMW. Asi ani netreba vysvetľovať, že základnou funkciou antiblokovacieho systému je celkom v súlade s jeho názvom zabrániť zablokovaniu (teda vlastne zastaveniu) kolies pri brzdení. Najkratšia brzdová dráha sa totiž dosiahne vtedy, keď sa kolesá odvaľujú na hranici zablokovania (zablokované koleso sa po vozovke šmýka, čo vedie k predĺženiu brzdnej dráhy). Antiblokovací systém spracúva signály zo snímačov, ktoré merajú rýchlosť otáčania každého kolesa. Ak snímač zistí také spomalenie otáčok niektorého kolesa, ktoré signalizuje tendenciu k jeho zablokovaniu, riadiaca jednotka prostredníctvom elektromagnetického ventilu zníži hydraulický tlak v prívode k brzde príslušného kolesa tak, aby sa koleso opäť voľne otáčalo. Tlak sa potom opäť zvýši, pričom toto periodické znižovanie a zvyšovanie tlaku nasleduje veľmi rýchlo za sebou a vodič ho pri niektorých systémoch cíti ako určité "pulzovanie" brzdového pedálu. Firma Bosch postupne zjednodušovala svoj ABS a v roku 1989 sa objavil systém, ktorého hybridná riadiaca jednotka bola umiestnená priamo na hydraulickom modulátore. To umožnilo vylúčiť na poruchy náchylné káblové prepojenie a znížiť celkovú hmotnosť systému označeného ABS2E. V roku 1993 bola na trh uvedená verzia ABS5.0 s novými solenoidovými ventilmi. Neskôr prišli na trh verzie 5.3 a 5.7, vyznačujúce sa nižšou hmotnosťou a prídavnou funkciou elektronického rozdeľovania brzdovej sily medzi prednú a zadnú nápravu (EBD). V súčasnosti používaný systém ABS8 sa vyrába od roku 2001. Má modulárnu konštrukciu, čo umožňuje integrovať doňho rôzne doplnkové systémy, a to napríklad TCS a ESP. Protipreklzový systém (TCS, čiže traction control system) je vlastne akýmsi opakom antiblokovacieho systému a zabraňuje pretáčaniu kolies pri rozjazde na menej adhéznom povrchu. Najkomplexnejším systémom na riadenie činnosti brzdového systému je systém ESP, ktorý firma Bosch uviedla na trh ako svetovú novinku v roku 1995. Systém ESP (electronic stability program, čiže program elektronickej stability) zlepšuje stabilitu vozidla nielen pri brzdení a pri akcelerácii, ale prakticky v každej jazdnej situácii. Ak napríklad pri razantnom prejazde zákruty hrozí strata stability vozidla (vozidlo "opustí" vodičom stanovenú trasu), ESP zníži výkon motora a pribrzdí to koleso (resp. tie kolesá), ktorého brzdiaci účinok prispeje k stabilizácii vozidla. Firma Bosch vyrába systémy ABS v rôznych krajinách, a to pokiaľ možno čo najbližšie k automobilke, ktorej ich dodáva. Treba spomenúť, že tak ako každá novinka, aj antiblokovacie systémy sa spočiatku presadzovali relatívne pomaly. Nárast predaja bol pomalý a miliónty ABS dodala firma Bosch až v roku 1996. Obrat nastal až v 90. rokoch, keď sa ABS začal montovať aj do vozidiel strednej a kompaktnej triedy. V roku 1999 predala firma Bosch už 50-miliónty protiblokovací systém. Čoskoro nadíde doba, keď takýmto systémom bude vystrojený každý v
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.