Korzár logo Korzár

Bosch vyrába antiblokovacie systémy už 25 rokov

Antiblokovací systém, ktorý je jedným z dnes už bežných a mimoriadne významných bezpečnostných prvkov moderných automobilov, sa po prvý raz začal do

áut montovať v roku 1978, teda práve pred štvrťstoročím. Už na začiatku 20. storočia sa však odborníci zamýšľali nad tým, ako by sa dalo zabrániť zablokovaniu kolies automobilov (ale aj železničných vozňov) pri prudkom brzdení, resp. pri brzdení na menej adhéznom povrchu. Už v roku 1936 získala firma Bosch prvý patent na mechanizmus, ktorý zabráni zablokovaniu kolies motorového vozidla. Počiatočné konštrukcie antiblokovacích mechanizmov však mali závažné nedostatky: boli príliš zložité, a preto náchylné na poruchy a reagovali na hroziace zablokovanie veľmi pomaly. Až rozvoj digitálnej elektroniky v 70. rokoch umožnil skonštruovať spoľahlivý antiblokovací systém.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Spoločnosť Teldix, patriaca do koncernu Bosch, začala na projekte antiblokovacieho systému pracovať v roku 1964 a po dvoch rokoch vývojových prác sa už darilo pomocou nového systému redukovať brzdnú dráhu testovacích vozidiel. Výsledky týchto prvých vývojových prác sa uplatnili pri návrhu nového systému, ktorého činnosť už bola riadená plne elektronicky. Základnú štruktúru tohto nového systému, označeného ABS1 (ABS je skratka antilocking braking system, čiže protiblokovací brzdový systém), možno ešte stále vybadať v temer všetkých terajších antiblokovacích systémoch. Elektronickú riadiacu jednotku tohto systému však tvorilo okolo 1 000 analógových súčiastok, takže jej spoľahlivosť a trvácnosť boli na nízkej úrovni, čo neumožňovalo sériovú výrobu. Až po príchode digitálnej technológie a integrovaných riadiacich obvodov sa podarilo znížiť počet elektronických prvkov ABS na približne 140. Po ďalších dlhých štrnástich rokoch vývoja predstavila firma Bosch v roku 1978 druhú generáciu svojho antiblokovacieho systému, zrelú pre veľkosériovú výrobu. Tento systém, označený ABS 2, sa za príplatok začal montovať najprv do Mercedesov triedy S, o niečo neskôr aj do sedmičkového radu BMW. Asi ani netreba vysvetľovať, že základnou funkciou antiblokovacieho systému je celkom v súlade s jeho názvom zabrániť zablokovaniu (teda vlastne zastaveniu) kolies pri brzdení. Najkratšia brzdová dráha sa totiž dosiahne vtedy, keď sa kolesá odvaľujú na hranici zablokovania (zablokované koleso sa po vozovke šmýka, čo vedie k predĺženiu brzdnej dráhy). Antiblokovací systém spracúva signály zo snímačov, ktoré merajú rýchlosť otáčania každého kolesa. Ak snímač zistí také spomalenie otáčok niektorého kolesa, ktoré signalizuje tendenciu k jeho zablokovaniu, riadiaca jednotka prostredníctvom elektromagnetického ventilu zníži hydraulický tlak v prívode k brzde príslušného kolesa tak, aby sa koleso opäť voľne otáčalo. Tlak sa potom opäť zvýši, pričom toto periodické znižovanie a zvyšovanie tlaku nasleduje veľmi rýchlo za sebou a vodič ho pri niektorých systémoch cíti ako určité "pulzovanie" brzdového pedálu. Firma Bosch postupne zjednodušovala svoj ABS a v roku 1989 sa objavil systém, ktorého hybridná riadiaca jednotka bola umiestnená priamo na hydraulickom modulátore. To umožnilo vylúčiť na poruchy náchylné káblové prepojenie a znížiť celkovú hmotnosť systému označeného ABS2E. V roku 1993 bola na trh uvedená verzia ABS5.0 s novými solenoidovými ventilmi. Neskôr prišli na trh verzie 5.3 a 5.7, vyznačujúce sa nižšou hmotnosťou a prídavnou funkciou elektronického rozdeľovania brzdovej sily medzi prednú a zadnú nápravu (EBD). V súčasnosti používaný systém ABS8 sa vyrába od roku 2001. Má modulárnu konštrukciu, čo umožňuje integrovať doňho rôzne doplnkové systémy, a to napríklad TCS a ESP. Protipreklzový systém (TCS, čiže traction control system) je vlastne akýmsi opakom antiblokovacieho systému a zabraňuje pretáčaniu kolies pri rozjazde na menej adhéznom povrchu. Najkomplexnejším systémom na riadenie činnosti brzdového systému je systém ESP, ktorý firma Bosch uviedla na trh ako svetovú novinku v roku 1995. Systém ESP (electronic stability program, čiže program elektronickej stability) zlepšuje stabilitu vozidla nielen pri brzdení a pri akcelerácii, ale prakticky v každej jazdnej situácii. Ak napríklad pri razantnom prejazde zákruty hrozí strata stability vozidla (vozidlo "opustí" vodičom stanovenú trasu), ESP zníži výkon motora a pribrzdí to koleso (resp. tie kolesá), ktorého brzdiaci účinok prispeje k stabilizácii vozidla. Firma Bosch vyrába systémy ABS v rôznych krajinách, a to pokiaľ možno čo najbližšie k automobilke, ktorej ich dodáva. Treba spomenúť, že tak ako každá novinka, aj antiblokovacie systémy sa spočiatku presadzovali relatívne pomaly. Nárast predaja bol pomalý a miliónty ABS dodala firma Bosch až v roku 1996. Obrat nastal až v 90. rokoch, keď sa ABS začal montovať aj do vozidiel strednej a kompaktnej triedy. V roku 1999 predala firma Bosch už 50-miliónty protiblokovací systém. Čoskoro nadíde doba, keď takýmto systémom bude vystrojený každý v

SkryťVypnúť reklamu

Autor: rm

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 58 185
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 083
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 660
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 441
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 908
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 149
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 901
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 146
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 94 461
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 989
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 494
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 816
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 219
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 847
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 181
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 94 461
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 989
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 494
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 816
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 219
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 847
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 181
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu