Korzár logo Korzár

Mosty - historické a staviteľské skvosty

Významným medzníkom v histórii ľudstva bolo sťahovanie národov, ktoré vyvrcholilo v 4. a 5. storočí n. l. Rímska ríša, ktorá práve v tom období

zanikla (476) nám zanechala nádherné mostné skvosty, ktoré sú pýchou kultúry ešte aj v súčasnosti. Výstava mostov po jej páde sa spomalila na niekoľko storočí. Mosty sa nielen prestali budovať, ale sa aj búrali už postavené starovekým Rímom. Zlom nastal až v 12. storočí, keď bola premostená rieka Rhon v Avignone v roku 1173 a vybudovaný most dostal názov Ponst St. Bénezét. Stal sa významným mostom v tejto veľmi pohnutej dobe. Postupne pribúdali ďalšie mosty vo Francúzsku, Španielsku, na nemeckom a talianskom území a v celej západnej Európe. Vybudovali sa nádherné mosty v Cordobe, Tolede, Verone, Ríme a v iných mestách aj mimo Európy. Pri ich výstavbe sa používala rímska architektúra, aj postup výstavby. Mosty v tomto období začali strácať spojovaciu funkciu. Stali sa strategickými vojenskými zariadeniami a na obidvoch stranách mostov sa usadili vojenské jednotky, pre ktoré sa tam budovali rôzne vežičky a podobné zariadenia. Pri mostoch sa vytvárali pevnosti, ktoré znemožňovali prechádzať z jednej časti na druhú.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Už v 15. storočí sa v Európe začala oživovať konská doprava, budovali a opravovali sa cesty a stavali popri tom nové mosty. V strednej Európe v roku 1119 bol postavený stredoveký most v Drážďanoch pod názvom Augustov most - jeho výstavbu na niekoľko desaťročí odložili a ukončila sa až v roku 1260. Most mal 16 klenieb a 9 metrov široké piliere. Most slúžil svojmu účelu až do roku 1910, kedy bol nahradený novým betónovým mostom. V Prahe bol postavený prvý most pod názvom Jitčín, ktorý ale mal slabé piliere a v roku 1342 ho odniesla voda. Tento významný most stál len 4 metre nižšie ako dnes stojí Karlov most, postavený v roku 1337 a aj on má 16 klenieb o svetlosti 16,6 - 23,4 m.

V druhej polovici 15. storočia si cestu začala raziť renesancia, ktorá sa objavila aj v staviteľských prvkoch pri výstavbe mostov. Bol to pokrok a čiastočne odklon od pôvodného staviteľského umenia starovekého Ríma. Propagátorom tohto smeru bol pápež Sixtus V. a uplatnili ho pri výstavbe mostov vo Florencii, Benátkach, Toulouse a inde. Z uvedenej doby v duchu tvoriacej sa renesancie bol vybudovaný most Rialto cez Veľký kanál v Benátkach. Už v roku 1587 mesto vypísalo na jeho výstavbu konkurz a zúčastnil sa ho vtedajší slávny architekt Palladio s troma návrhmi, ale nakoniec bol prijatý návrh architekta da Ponte. Most má šírku 22 m, v prostriedku je pás 7 m široký pre vozovku a po okrajoch 3,5 m široké chodníky pre peších.

SkryťVypnúť reklamu

Výstavba renesančných mostov s kamennou klenbou pretrvávala niekoľko storočí. Prvý železný most bol postavený v roku 1776 - 1779 cez rieku Severn pri Brosely. Výstavba týchto mostov sa začala uplatňovať vo väčšom rozsahu aj na našom území v druhej polovici 19. storočia pri výstavbe železničnej dopravy. Poznamenávam, že na Slovensku sa prvé umelé dráhy (cesty) začali budovať až koncom 18. storočia okolo Dunaja a Váhu zásluhou Mikovíniho. Cesty na východnom Slovensku boli až do začiatku 20. storočia len prírodné a s výstavbou umelej cesty sa začalo až po vzniku ČSR. Len niektoré z nich boli dôstojne udržiavané a v Šarišskej stolici najväčšie uplatnenie nadobúdala cesta vedúca od Prešova na Bardejov a potom do Poľska.

Významné miesto medzi železnými mostami s betónovými piliermi má aj starý bratislavský most cez Dunaj, ktorý bol postavený pre cestnú a železničnú dopravu (koľajovú). Rozkvet železných mostov pre železnice nastal v Nemecku, potom v Amerike a tu už nezaostávalo tak významne ani Uhorsko. Železné mosty mali niektoré nevýhody: boli veľmi ťažké, nákladné a preto si nenašli dlhodobejšie uplatnenie v mostnom staviteľstve. Známe sú aj niektoré železné mosty na východnom Slovensku cez Hornád, Torysu, ale najmä viadukt s kombinovanou technológiou s oblúkmi pri Hanušovciach postavený pri výstavbe tejto trate začiatkom 40. rokov 20. storočia.

SkryťVypnúť reklamu

Veľkým konkurentom železných a kamenných mostov bol umelý kameň-betón. Ten sa najskôr používal len na klenby a rôzne oblúky mostných pilierov. Ako prví začali využívať betón v Paríži v roku 1869. Čoskoro sa betón stal samostatnou stavebnou hmotou a metódou pri výstavbe mostov. Ten poznáme utláčaný, alebo armovaný so železnými výstužami. Tak sa začali tvoriť rôzne projekty na výstavbu nových mostov a často s kombináciami s predchádzajúcimi stavebnými prvkami. Podobné mosty sa budujú aj na našom území v 20. storočí a najmä dnes pri výstavbe diaľničných mostov napr. pred Braniskom alebo v blízkosti Fričoviec a Širokého.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  3. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  4. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna
  5. Plaťte, šetrite, investujte moderne – prehľadne a na pár ťuknutí
  6. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí
  7. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd
  8. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným
  1. Takto chutí zlato
  2. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  4. Vyskúšali sme Asus ProArt P16, notebook pre kreatívcov
  5. Sovy chránia lesy: LESY SR hlásia úspech s vtáčími búdkami
  6. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy
  8. Šaca v Lige majstrov futbalovej medicíny
  1. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 7 463
  2. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 6 903
  3. Kozmetika ju najprv zachránila, dnes ňou pomáha iným 5 070
  4. Iónske alebo Dodekanské ostrovy? Grécke leto má stovky tvárí 3 687
  5. TV Markíza spustí spravodajský projekt TN live už 9. júna 3 644
  6. Bezlepkové delikatesy od šéfkuchára svetových hviezd 3 086
  7. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 2 279
  8. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 2 223
  1. Dušan Koniar: Já vaši pí*u taky neviděl a vím, že ji máte
  2. Štefan Šturdzík: Je ešte Markíza nezávisle médium alebo sa len tak tvári.
  3. Dagmar Szabó: Lúč pre Dieťa – už 10 rokov svetlo nádeje pre deti a rodiny
  4. Daniel Guľaš: Od luxusu k populizmu: Ako RCH a Filip Turek inšpirujú Mazureka a Uhríka
  5. Irena Šimuneková: Štefanikova vyhliadka
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj
  7. Viktor Pamula: Nenecháme si vziať 17. November
  8. Aleksander Prętnicki: Pod svetlom neónov
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 45 422
  2. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 464
  3. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 9 316
  4. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 8 497
  5. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 7 273
  6. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 689
  7. Otilia Horrocks: Demokrati pod paľbou... trestné oznámenia a fyzická inzultácia 4 656
  8. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 474
  1. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  2. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  3. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  4. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  5. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  6. Věra Tepličková: Šok v Levoči
  7. Tupou Ceruzou: Kamarát Viktor
  8. Radko Mačuha: Aj Európa má svoju suverénnu politiku.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Dušan Koniar: Já vaši pí*u taky neviděl a vím, že ji máte
  2. Štefan Šturdzík: Je ešte Markíza nezávisle médium alebo sa len tak tvári.
  3. Dagmar Szabó: Lúč pre Dieťa – už 10 rokov svetlo nádeje pre deti a rodiny
  4. Daniel Guľaš: Od luxusu k populizmu: Ako RCH a Filip Turek inšpirujú Mazureka a Uhríka
  5. Irena Šimuneková: Štefanikova vyhliadka
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj
  7. Viktor Pamula: Nenecháme si vziať 17. November
  8. Aleksander Prętnicki: Pod svetlom neónov
  1. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 45 422
  2. Rado Surovka: Judáš vstal z mŕtvych a podal ruku Ficovi 13 464
  3. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 9 316
  4. Michaela Witters: Dievčatko v škôlke neprehovorilo sedem mesiacov ani slovo. Nakoniec jej pomohlo toto... 8 497
  5. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 7 273
  6. Věra Tepličková: Šok v Levoči 5 689
  7. Otilia Horrocks: Demokrati pod paľbou... trestné oznámenia a fyzická inzultácia 4 656
  8. Rastislav Puchala: Ficov budapeštiansky pride 4 474
  1. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  2. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  3. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
  4. Věra Tepličková: Šok v Bratislave (voľné pokračovanie Šoku v Levoči)
  5. Marcel Rebro: Fico a jeho banda si kupujú za naše peniaze haciendy, Slováci posielajú drony obrancom Ukrajiny
  6. Věra Tepličková: Šok v Levoči
  7. Tupou Ceruzou: Kamarát Viktor
  8. Radko Mačuha: Aj Európa má svoju suverénnu politiku.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu